I vårt hus, byggt 1964, har de kalkade innertaken målats över med modern färg som så börjat släppa. Vissa delar släpper lätt medan andra sitter betydligt hårdare. Vi har försökt att hitta information om hur man lättats får ner resterande modern färg samt hur man bör gå till väga om man vill måla taket med kalkfärg igen.

Frågorna hopar sig således. Är det någon som har erfarenhet av att använda sig av våtrumstapetklister? Vilka för- respektive nackdelar finns det att måla med kalkfärg? Måste även den gamla kalkfärgen helt tvättas ned om man ska måla på ny kalkfärg?

Är du säker på att det är kalkfärg i taket? Det vanliga var annars att man målade tak med limfärg. Limfärg med krita som pigment. Det är många som fått problem när limfärgen sedan målas över med modern färg, och jag tror att det finns ganska många trådar om det i måleridelen av forumet.Visst går det att måla ny limfärg om man vill det, men först måste den moderna färgen bort.

Detta hittade jag när jag sökte på limfärg + tak här på forumet.
https://www.byggahus.se/sok/?q=limfärg+tak

Och limfärgen släpper om den blir fuktig vilket gör att man har en massa olika lösningar på att försöka få den just fuktig. Kolla trådarna som sagt.
Men -64 är hyfsat stor möjlighet för modernare färg också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.