1 768 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Kalibrera planlaser
Jag är en mätnisse. Gilla att ha bra verktyg för avvägning och har hittills kört med krysslaser och ett Libella när jag gör altaner, avlopp, mm hemma. Men nu sneglar jag på en begagnad planlaser på blocket. Har kollar några annonser och såg till min fasa att i en av annonserna stod "behöver kalibreras". Vad menas? En snabb googling gav att det kunde kosta mellan 5-8 tusen, dvs mer än en beggad laser. Hur ska man tänka här, vågar man köpa en plan/rotationslaser på blocket och börja väga av och sen räkna med att det blir rakt?
Kolla kalibreringen själv med ett slangvattenpass. Är den inom en rimlig feltolerans så är det bara att le och vara glad.
Diffar den för mycket så får man väl fundera på att åtgärda, antingen själv eller anlita någon, eller göra en kompenseringstabell.
Diffar den för mycket så får man väl fundera på att åtgärda, antingen själv eller anlita någon, eller göra en kompenseringstabell.
Sitter skruvar/vikter, som justerar nivelleringen på varje pendel. Finns bruksanvisningar tillgängliga online, för att göra det själv. Det är inget komplicerat, men kräver givetvis både tid, tålamod och precision, samt viss mekvana.
Klicka här för att svara