Har satt en 5 cm tjock kalciumsilikatskiva på träväggen bakom kaminen, men min fundering är om det räcker bakom rökröret som endast är 5-10 cm ifrån. Funderar på att ta ner och såga isär de översta skivorna som är onödigt breda, och ha dubbla skivor bakom röret. Vad tror ni? Är det överdrivet?

• Kamin med kalciumsilikatskivor monterade på väggarna bakom, rökröret nära väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Anna_vedpanna Anna_vedpanna skrev:
Har satt en 5 cm tjock kalciumsilikatskiva på träväggen bakom kaminen, men min fundering är om det räcker bakom rökröret som endast är 5-10 cm ifrån. Funderar på att ta ner och såga isär de översta skivorna som är onödigt breda, och ha dubbla skivor bakom röret. Vad tror ni? Är det överdrivet?
Avståndet får du från tillverkaren av rökröret med och utan brandskiva.
Även om du dubblar brandskivan från 50 till 100 mm innebär det inte med automatik att du kan halvera avståndet som krävs till brännbart material.
Och i ditt fall kommer väl rökröret ligga dikt mot brandskivan?

Är det ett oisolerat rökrör du har även vid takgenomföringen? Ser så ut på bilden.
Om så är fallet vad har du på andra våningen och hur stort är hålet?

Ska vara ärlig och säga att branskivornas montage inte ser så snyggt ut.

Behöver du ha så brett runt kaminen och ända upp till tak?

Jag tror inte heller dina infästningar av rökröret är godkända då dom leder värme in i väggen bakom skivorna

D Danne824 skrev:
Avståndet får du från tillverkaren av rökröret med och utan brandskiva.
Även om du dubblar brandskivan från 50 till 100 mm innebär det inte med automatik att du kan halvera avståndet som krävs till brännbart material.
Och i ditt fall kommer väl rökröret ligga dikt mot brandskivan?

Är det ett oisolerat rökrör du har även vid takgenomföringen? Ser så ut på bilden.
Om så är fallet vad har du på andra våningen och hur stort är hålet?

Ska vara ärlig och säga att branskivornas montage inte ser så snyggt ut.

Behöver du ha så brett runt kaminen och ända upp till tak?
Jag har gjort detta själv och är ingen expert. Nej, det går nog att såga av en del om man vill, men skivorna dammar sjukt mkt så avstår helst. Det är en jötul från 60-talet, sannolikt är även röret från dem. Ovan innertaket ser det bra ut, isolerat osv.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Jag tror inte heller dina infästningar av rökröret är godkända då dom leder värme in i väggen bakom skivorna
jag har tänkt på det med, men det var inget inspektören anmärkte på när de tittade senast. De rekommenderade just att jag skulle sätta kaliumsilikatskivor längs väggen, utan att nämna infästningarna över huvudtaget. Får hoppas de inte ändrar sig. Kaminen har eldats i sedan 60-talet och det har aldrig varit något problem.

D
Anna_vedpanna Anna_vedpanna skrev:
Jag har gjort detta själv och är ingen expert. Nej, det går nog att såga av en del om man vill, men skivorna dammar sjukt mkt så avstår helst. Det är en jötul från 60-talet, sannolikt är även röret från dem. Ovan innertaket ser det bra ut, isolerat osv.
😃 jag är också en glad amatör.

Vad jag menade är att du kunde ställa brandskivorna på höjden istället då hade du inte behövt såga ut för strömbrytaren.

Alltså inte täcka hela väggen, inte så brett.

Håller med om att det dammar ordentligt när man sågar i plattorna och de är ömtåliga för märken.

En gammal Jötul har jag för mig har kravet 500 mm till brännbart (bak och sidor strängare krav), och med skivan 100 till 150 mm.

Rökröret är avståndet 300 mm och med skivan 100 till 150 mm.

Tycker inte att du ska lägga dubbla plattor, rent estetiskt.
Men hör med sotaren vad de tycker, de är ju ändå de som ska godkänna installationen och rökröret är närmare väggen än kaminen.

Har kaminen varit installerad sen 60-talet och de nu ger anmärkningar?

D Danne824 skrev:
😃 jag är också en glad amatör.

Vad jag menade är att du kunde ställa brandskivorna på höjden istället då hade du inte behövt såga ut för strömbrytaren.

Alltså inte täcka hela väggen, inte så brett.

Håller med om att det dammar ordentligt när man sågar i plattorna och de är ömtåliga för märken.

En gammal Jötul har jag för mig har kravet 500 mm till brännbart (bak och sidor strängare krav), och med skivan 100 till 150 mm.

Rökröret är avståndet 300 mm och med skivan 100 till 150 mm.

Tycker inte att du ska lägga dubbla plattor, rent estetiskt.
Men hör med sotaren vad de tycker, de är ju ändå de som ska godkänna installationen och rökröret är närmare väggen än kaminen.

Har kaminen varit installerad sen 60-talet och de nu ger anmärkningar?
När jag mätte från kaminen till det brännbara behövde skivorna gå såpass brett, åtminstone upp till kaminens topp, rökröret däremot behöver ju inte så brett. Jag övervägde att ställa de på höjden men det var något med måtten från kaminen som gjorde att jag gjorde som jag gjorde. Om de accepterar 10 cm från rökrör till skivan så är jag safe.

Japp, den har stått där sedan 60-talet, men det är nån myndighet som börjat göra såna här inspektioner senaste 3 åren typ.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.