Hej,

Behöver tips!

Vi har ett probelm där vi valt att göra ett uppdrag med mindre plattor vid toalettmodulen som är inbyggd med en inspektionsspolknapp. Entreprenören gjorde troligtvis hålet för spolnappen för stort och nu sitter kaklet inte fast. Hålet blev nog för stort på båda sidorna om spolknappen, då det bara på "egen" tyngd spricker i fogen och plattorna sitter väldigt löst.

Vi påpekade sprickorna för någon vecka sedan och enterprenören "lagade" genom att foga om, vilket ledde till att det sprack igen efter 2 dagar igen.

Hur skall man lösa detta på bästa sätt?

Då spolknappen är ett ställe där man trycker (spolar!!) måste ju kaklingen hålla för lätt beröring tycker man!!

• Spoknappsprobelm.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att spackla upp bakom keramiken med ett cementbundet spackel är det första jag tänker på. Att fylla i där det saknas underlag för keramiken, alltså.

Ett kort vore väl inte fel kanske?

Se bifogad bild. Kortet visar princippiellt samma. Vi vågar inte rucka eller röra kaklet för att ta kort då det kommer trilla bort!

Jag funderar på om man kan skära till, ganska exakt, en bit av fibercemeter. Ta bort kakelplattor en bit runtom, spakla dit den nya biten, eller bitarna samt fästa dem på baksidan med mycket spakel och ev sådan spakel tråt tejp som finns......

Jag tror det är nån/några cm för stort hål......

Hänger inte helt med på vad du skriver, gissar att "fibercemeter" är fibercementskiva, men vad är "spackel tråt tejp"?

Såg du mitt första svar? Det fungerar och är det enklaste.

Sorry dyslexi

Spakel tråd tejp....det heter inte så men man använder det för att täcka gips skive mellanrum tex. Det är ett rutnät som är klibbigt!

Ah. Ser inget skäl att använda det. Det är bara att lägga på ett par centimeter cementbaserat spackel på baksidan så löser det problemet. Det rör sig väl inte om särskilt mycket överhäng?

Tack jon. Vi får se vad vår entreprenör har för lösning.

Vi vet inte hur mycket för stort hålet är. mmin gissning baserat på kakelutseende är att det är en 2-5cm ca. Alltså rättså mycket. Därför funderade jag på om spakling är lätt......det är så mycket som skall byggas upp. Fast spaklet kanske är fast i konsistensen och inte påverkas mycket av gravitationen (flyter ned).

Spacklet flyter inte ner alls, utan stannar där man placerar det. Om entreprenören föreslår denna lösning så tycker jag ni kan acceptera det. Föreslår han något mer ambitiöst så är det såklart också okej.. :)

Nu har det varit o fixat. De sprutade in en massa sillikon för att täta lite mer bakom....får se om det håller mer än 2 dagar nu då..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.