Vi kommer att bygga en duschvägg som ska kaklas (10 cm tjock och ca 200 cm hög). Plattsättaren vill sätta plastlister i ytterhörnen. Jag är orolig för att dessa lister kommer att gulna och bli fula. Finns det inga andra sätt att göra ytterhörn? Borde man inte kunna fasa plattorna eller blir detta väldigt skört? Finns det ytterligare alternativ? Någon som vet?
Personligen tycker jag att fasade plattor är det klart snyggaste och mest arbetade ytterhörnet. Det ställer dock höga krav på fogningen. Jag gillar när fogen är lite rundad så man slipper se plattkanten.
Vad det gäller plasthörnen så finns det en mängd alternativa lösningar. Det finns bl.a aluminiumlister som jag tycker ser bra mkt trevligare ut än plastlister, dessutom finns det rostfria etc etc. Vidare finns det rundade kakellister som kan vara mkt tjusiga.
Lycka till.
Vad det gäller plasthörnen så finns det en mängd alternativa lösningar. Det finns bl.a aluminiumlister som jag tycker ser bra mkt trevligare ut än plastlister, dessutom finns det rostfria etc etc. Vidare finns det rundade kakellister som kan vara mkt tjusiga.
Lycka till.
Som Abbedabbe säger så finns det även aluminiumlister i olika borstade/eloxerade utföranden. Har även sett pulverlackade alu-lister vilket i mitt tycke borde vara det mest hållbara med hänseende på slitstyrka och åldersbeständighet. Räkna dock med att alu-listerna kostar sin vikt i guld =)
Jag har använt alu-lister otaliga gånger och för att få det perfekt krävs det att "sättytan" är bra; är den det blir det mkt snyggt. Priset är ganska högt men själv hade jag inte tvekat om jag bestämt mig för att ha list.
Om du väljer list så se till att du får rätt tjocklek på den.
Priserna på alu-list bör ligga på 150 - 250 + moms och vanligaste längen är 2.5m
Om du väljer list så se till att du får rätt tjocklek på den.
Priserna på alu-list bör ligga på 150 - 250 + moms och vanligaste längen är 2.5m
Begav mig till kakelbutiken i går för att titta på lister... Aluminuim är helt klart snyggt (speciellt den borstade) men personalen var osäker på hur det skulle bli med vårt kakel. Kaklet är 9,5 mm tjockt och listen klarar max 10. Dessutom kostade dom ju som sagt en del (150 kr för 2,5 meter precis som Abbedabbe gissade på ovan).
Vi lutar faktiskt mot gerade hörn till slut men nu vet vi i alla fall att det finns alternativ till de (i mitt tycke) fula plastlisterna
Tack.
Vi lutar faktiskt mot gerade hörn till slut men nu vet vi i alla fall att det finns alternativ till de (i mitt tycke) fula plastlisterna
Det finns alltid en risk naturligtvis men det gäller ju oavsett vilket hörn du väljer, dessutom är det väl i en dusch om jag inte missförstod det hela?
Inte ofta man har med sig en massa hårda grejjer där som sabbar kaklet
Inte ofta man har med sig en massa hårda grejjer där som sabbar kaklet
Själv tycker jag att det oftast är snyggare med runda avslut på så hårda ytor detta är. Och visst släpas det in hårda saker i badrummet och särskilt typ fönster nischer så som på bilden här över. (grymt snyggt jobb föresten)
Tycker inte heller att 150 kronor är dyrt för en pulverlackad list i Alu är dyrt då resten i badrummet oftast är bra mycke dyrare och man oftast inte gör av med mer än kanske 2 stycken av dessa.
Tycker inte heller att 150 kronor är dyrt för en pulverlackad list i Alu är dyrt då resten i badrummet oftast är bra mycke dyrare och man oftast inte gör av med mer än kanske 2 stycken av dessa.
Sätt detta i korrelation med hur mycket en plattsättare tar i timpeng och hur lång tid det skulle ta att gera.
Jag kommer köra på list, hade det i badrummet i min lägenhet och det satt det i badrummet jag just rivit ut. Snyggt och slagtåligt i båda fallen. Dock hade jag aktat mig för plastskit, känns som den gulnar och blir ful. Sedan får alla PVC-förespråkare säga vad de vill =)
Jag har vid tidigare badrumsbyggen fått bra pris på fasningen av ytterhörnsplattor av den handlare jag köpt kaklet hos. Som tidigare nämnt är det inkel enkel uppgift utan tillgång till rena proffsmaskiner.
Det finns många snygga lister, men personligen tycker jag fasning är det elegantaste,
Det finns många snygga lister, men personligen tycker jag fasning är det elegantaste,
