Hej

Vi skall bygga nytt och har en massa funderingar och far runt som skrutt för att hitta vettiga saker till vettiga priser ;-) Det är inte lätt.

Jag har några frågor jag vill ha lite support till. Vad tycker ni.

1. Kaklar man snedtaket på ovanvåningen till badrummet? Dvs tycker man att det är snedvägg eller snedtak?
2. Är det någon som har tips på bra priser på enkla badkar, dvs inga bubblor eller liknande. Enkelt standardbadkar eller badkar med tassar eller liknade. Snyggt och enkelt.

Tacksam för tips.

Vad gäller snedtaket så beror det väl lite på hur lång ner det går, jag kaklade snedtaket i badrummet i vårt fritidshus. Där gick väggen upp til 120 sm. I vår villa här i Stockholm går väggen upp till 2 meter, här är det inte kaklat på snedtaket.

Om ni skall kakla på snedtaket så är det inget problem att få kakel att fästa. Men tänk på att få reglar tätt i den delen. Snedtak har för det mesta samma regelavstånd som takstolarna dvs 120, om man skall kakla så skall reglarna ligga på cc40, eller om man har cc60 (normal vägg), så måste man ha dubbelgips.

hempularen skrev:
Men tänk på att få reglar tätt i den delen. Snedtak har för det mesta samma regelavstånd som takstolarna dvs 120, om man skall kakla så skall reglarna ligga på cc40, eller om man har cc60 (normal vägg), så måste man ha dubbelgips.
Brukar man inte ha glespanel med cc30 i snedtaket ???

Jo men det är tveksamt om glespanel är tillräckligt stabilt. Då anta jag att du har glespanel som är ex 28mm tjock.

Normen säger att väggen som kaklas skall vara lika stabil som det blir med cc40 och enkelgips. Det anses att cc60 med dubbelgips är likvärdigt. Men om du drar "klen" glespanel mellan takstolar med cc120, så misstänker jag att glespanelen blir för klen. Om du däremot skulle få för dig att glespanela med reglar, så kanske det duger. I praktiken så kanske glespanelen funkar också, så länge ingen leker karatesparkar mot taket, men om du skall följa reglerna så tror inte jag att glespanelen duger. Om du provar att trycka med handen mot panelen så har ialla fall jag känt att det buktar, det gör det inte om trycker på en väggregel.

Det kan vara så. Jag har själv kaklat på glespanel och enkelgips. Det har funkat utmärkt. Glespanelen i mitt fall är 28x95 på cc30.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.