2 525 läst ·
18 svar
3k läst
18 svar
Kakla på tillägsisolerad vägg med 2"2
Sida 1 av 2
Håller på att tilläggsisolera badrummet och tänkte sätta konstruktions plyfa och ¨våtrums gips (Nora gips humid) går det bra att kakla på detta sen? Eller kommer fogarna spricka? Har satt 2"2 på 60cm Hur ska man kotla förutom i hörnen Nått spec angivet mått? det andra problemet är att huset är gammalt så dom väggrekglarna som finns sitter inte på 60cm utan kanske 70-80cm mellan varandra och detta gör ju inte saken bättre...
Den 2"2 längst ner mot golv spika jag på väggreglarna isället för ner i nygjutna plattan kan väll inte ha nån betydelse? Alltså jag höjde upp den lite från plattan och drog fast den i väggreglarna pga syllen sticker utanför väggreglarna och plattan är gjuten i sån höjd att den kommer nån cm under ovankant syll..
Är det nån annan som har vart medom liknande eller har några andra tankar?
Mvh
Den 2"2 längst ner mot golv spika jag på väggreglarna isället för ner i nygjutna plattan kan väll inte ha nån betydelse? Alltså jag höjde upp den lite från plattan och drog fast den i väggreglarna pga syllen sticker utanför väggreglarna och plattan är gjuten i sån höjd att den kommer nån cm under ovankant syll..
Är det nån annan som har vart medom liknande eller har några andra tankar?
Mvh
Köp lite reglar 2*2 eller 2*3 och sätt nya väggreglar på c/c 30. Det är det ända rätta när du ändå gör om badrummet. Eftersom huset verkar vara gammalt, så kan det vara andra konstruktionsdelar som också är undermåliga.Jag hade inte chansat!! Bättre för mycket reglar än för lite....chabby skrev:
Det där med syllen förstod jag inte riktigt....
Okey låter bra det matti, Kimpo. det är ju där jag sätter 2"2som är liggandes på c/c 60 sen skruvas plyfa och gips på detta..
Mena bara att jag höjde upp 2"2 upp ca 4cm på väggen (glömde ju skriva att jag hade liggande 2"2) ska ta ett kort på det imorn..
Mena bara att jag höjde upp 2"2 upp ca 4cm på väggen (glömde ju skriva att jag hade liggande 2"2) ska ta ett kort på det imorn..
Okej, då är jag med! Har du 120 bredd på alla skivor? Både plyfa och våtrumsgips? Har du det så se till att du lägger skivorna ner och förskjuter skarvarna + att du sätter kottling/skarvbräda på kortändan på plyfan. Försök att få allt skruvat i reglarna. Släng gärna in en stående 50*50 mm plåtvinkel i alla hörn innan du sätter gipsen.chabby skrev:
Lycka till!
Är det riktig plyfa eller OSB? Är det riktig plyfa så lägg i alla fall den ner och kottla i skarvarna.
Skruva gipsen som vanligt + i den vågräta 2*2. Är det OSB så lägg allting ner och slå i fler reglar så du får c/c 30. Det är inte bra att bara fästa plyfan/OSB och sen skruva gipsen bara i den, eftersom den rör på sig.
Skruva gipsen som vanligt + i den vågräta 2*2. Är det OSB så lägg allting ner och slå i fler reglar så du får c/c 30. Det är inte bra att bara fästa plyfan/OSB och sen skruva gipsen bara i den, eftersom den rör på sig.
Då kan du köra med.. Är det riktig plyfa så lägg i alla fall den ner och kottla i skarvarna.
Skruva gipsen som vanligt + i den vågräta 2*2.
Ta hellre trä som kottling i kortskarvarna. Släng även in lite extra reglar där du tror att du ska ha infästningar för handfat, krokar, duschstång m.m
Lycka till!
Skruva gipsen som vanligt + i den vågräta 2*2.
Ta hellre trä som kottling i kortskarvarna. Släng även in lite extra reglar där du tror att du ska ha infästningar för handfat, krokar, duschstång m.m
Lycka till!
chabby skrev:
Det är lugnt, men du skulle ha satt den så nära betonggolvet du kunde. Men det funkar med 4 cm glipa också!