Bygger kök och har satt nytt gips. Hur gör vi underlagsarbetet där det kommer sitta kakel?

I övrigt på väggarna ska vi spackla skarvar, sätta slät glasfiberväv och måla.

Kaklet ska sitta upp till fläkten. Inga överskåp. Så tapetväv med färg ska gå ner till kaklet. Lite svårt att veta exakt hur långt ner vi ska tapetsera och måla eftersom inget är uppe (fläkt osv) ännu. Kan tapeten med färg gå ner en bit och att man sedan låter kaklet sitta utanpå? Eller riskerar man att det lossar då?
 
Räcker att prima för vidhäftningens skull på gipsen, och det gör inget om väven går under kaklet lite grann.
 
J Jörgen Ö skrev:
Räcker att prima för vidhäftningens skull på gipsen, och det gör inget om väven går under kaklet lite grann.
Tack för svar. Måste vara lättare att sätta kaklet om vi spacklar upp skarvarna upp mellan gipsskivorna, eller kan de vara tomma?
 
Behöver ni inte göra, kakelplattorna sätts i fixet
 
tomtebolycka tomtebolycka skrev:
Tack för svar. Måste vara lättare att sätta kaklet om vi spacklar upp skarvarna upp mellan gipsskivorna, eller kan de vara tomma?
Men tanke på storleken på plattorna så finns ingen anledning till att spackla skarvarna, det gör man samtidigt med fixet.
 
  • Gilla
tomtebolycka
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.