Vi har nu äntligen köpt ett hus (från 1926)och kollar lite smått på olika lösningar på att göra det ännu bättre för oss.
Källaren idag är kaklad och iordninggjord 1996 med en duschhörna. Min man är ganska lång så han kommer vara tvungen att duscha i källaren. Dock är det väldigt lågt i tak så det är precis så att han får plats.
Såvitt vi vet så är det inte gjort ngn dränering runt huset de senaste 20 åren men källaren är bra ändå - ingen synlig fukt eller så.
Besiktningsmannen nämnde att det är kaklat på bara 'marken' (betong?) så han sa något om att om man gör vid källaren så kan man gräva ur mer så att man får högre ståhöjd.
Nu till mina frågor:
1) Hur omfattande är det att gräva ur källaren ca 10 cm till? Åtminstone i ett rum där duschen är (20 kvm stort)
2) Kostnad för utgrävningen?
3) Vem kontaktar man ang. Utgrävningen?
4) kostnad att kakla om rummet? Ca 20 kvm golv, 2 meter i höjd. Det behövs ju inget direkt våtskydd om jag förstod besiktningsmannen rätt eftersom det är i en del av fastigheten som klarar av fukt.
5) vad kan man göra åt alla rör som går i taket? Går dessa att dra om så man slipper dem 'i vägen' där man går i källaren?
Bifogar ett par bilder som underlag.
Källaren idag är kaklad och iordninggjord 1996 med en duschhörna. Min man är ganska lång så han kommer vara tvungen att duscha i källaren. Dock är det väldigt lågt i tak så det är precis så att han får plats.
Såvitt vi vet så är det inte gjort ngn dränering runt huset de senaste 20 åren men källaren är bra ändå - ingen synlig fukt eller så.
Besiktningsmannen nämnde att det är kaklat på bara 'marken' (betong?) så han sa något om att om man gör vid källaren så kan man gräva ur mer så att man får högre ståhöjd.
Nu till mina frågor:
1) Hur omfattande är det att gräva ur källaren ca 10 cm till? Åtminstone i ett rum där duschen är (20 kvm stort)
2) Kostnad för utgrävningen?
3) Vem kontaktar man ang. Utgrävningen?
4) kostnad att kakla om rummet? Ca 20 kvm golv, 2 meter i höjd. Det behövs ju inget direkt våtskydd om jag förstod besiktningsmannen rätt eftersom det är i en del av fastigheten som klarar av fukt.
5) vad kan man göra åt alla rör som går i taket? Går dessa att dra om så man slipper dem 'i vägen' där man går i källaren?
Bifogar ett par bilder som underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Det är ett väldigt omfattande arbete att gräva ut. Om du vill sänka golvet 20 cm, så behöver du gräva ur så det får plats:
ca 10 cm dränerande grus
20, helst 30cm isolering
10cm betong
ca 5 cm ytskikt (klinker + extra flytspackel för fall mot golvbrunn osv.
och så ville du sänka 20 cm.
Så det blir ca 80cm som skall grävas ur, säg 25 kvm, 20 kubikmeter.
Jag är osäker på om du kan gräva ur så mycket utan att riva även innerväggar och utöka grävningen lite.
Med stor sannolikhet ligger dräneringen högre än botten på denna urgrävning, det behöver då alltså även grävas om för dräneringen. I en del fall ligger även grundsulan för högt, då måste man gräva ur även under sulan under ytterväggarna och gjuta en ny sula. I en del fall görs det succesivt, 50 - 60 cm åt gången, i andra fall stämpar man upp "hela huset" och gjuter en ny grund under alltihop.
En bekant från föräldragruppen där min son gick i grundskola, gjorde en sådan utgrävning själv. Det tog varje kväll i 3 år, och dagen innan en firma skulle komma och gjuta golven, tröttnade frun i familjen och drog.
I mitt närområde gjorde ny ägare en utgrävning, på drygt 100kvm. Där var 6 gubbar som arbetade 06.00 - ca 23.00 7 dagar i veckan i 8 - 10 veckor. Sedan återstod gjutning, bygga nya innerväggar osv. Totalt höll de på i ca 8 månader med bottenvåningen (suterränghus), 2 - 6 gubbar 18h / dygn 7 dagar i veckan. Sedan var det en del på övervåningen efter det...
ca 10 cm dränerande grus
20, helst 30cm isolering
10cm betong
ca 5 cm ytskikt (klinker + extra flytspackel för fall mot golvbrunn osv.
och så ville du sänka 20 cm.
Så det blir ca 80cm som skall grävas ur, säg 25 kvm, 20 kubikmeter.
Jag är osäker på om du kan gräva ur så mycket utan att riva även innerväggar och utöka grävningen lite.
Med stor sannolikhet ligger dräneringen högre än botten på denna urgrävning, det behöver då alltså även grävas om för dräneringen. I en del fall ligger även grundsulan för högt, då måste man gräva ur även under sulan under ytterväggarna och gjuta en ny sula. I en del fall görs det succesivt, 50 - 60 cm åt gången, i andra fall stämpar man upp "hela huset" och gjuter en ny grund under alltihop.
En bekant från föräldragruppen där min son gick i grundskola, gjorde en sådan utgrävning själv. Det tog varje kväll i 3 år, och dagen innan en firma skulle komma och gjuta golven, tröttnade frun i familjen och drog.
I mitt närområde gjorde ny ägare en utgrävning, på drygt 100kvm. Där var 6 gubbar som arbetade 06.00 - ca 23.00 7 dagar i veckan i 8 - 10 veckor. Sedan återstod gjutning, bygga nya innerväggar osv. Totalt höll de på i ca 8 månader med bottenvåningen (suterränghus), 2 - 6 gubbar 18h / dygn 7 dagar i veckan. Sedan var det en del på övervåningen efter det...
Jag hade liknande källare från samma årgång under många år i Malmö. Det ser väldigt fint ut i din källare! Jag gjorde något liknande med min källare (samma klinker!) så jag vet vad det kostar 
Min källare hade inte dränerats sedan 20-talet och funkade fint. Jag förstår ert problem med takhöjden men hempularens kommentarer är vederhäftiga. Rör inget som kan påverka dräneringen i onödan.
Jag förmodar att det är mäklarbilder du visar. Afghanmattan på detta oisolerade golv är direkt olämpligt - inte bara för mattan utan den binder också fukt. Endast mattor i ren bomull bör du ha.
Jag hade också badrum med snedtak i övre våningsplanet. Jag offrade badkaret för rejäl dusch - det är kanske ett alternativ även för er. Småttingarna fick egen plastbalja att bada i och det funkade faktiskt bra.
Min källare hade inte dränerats sedan 20-talet och funkade fint. Jag förstår ert problem med takhöjden men hempularens kommentarer är vederhäftiga. Rör inget som kan påverka dräneringen i onödan.
Jag förmodar att det är mäklarbilder du visar. Afghanmattan på detta oisolerade golv är direkt olämpligt - inte bara för mattan utan den binder också fukt. Endast mattor i ren bomull bör du ha.
Jag hade också badrum med snedtak i övre våningsplanet. Jag offrade badkaret för rejäl dusch - det är kanske ett alternativ även för er. Småttingarna fick egen plastbalja att bada i och det funkade faktiskt bra.
Tack för input! Baserat på din och Hempularens kommentarer så är jag säker på att vi inte kommer ge oss på att gräva ut källaren ytterligare. Vi får försöka hitta andra alternativ till att få mer takhöjd - tex. Dra om ledningar och rör i taket, byta ut lampor. Mannen min får plats men det är på millimetern...yonna skrev:Jag hade liknande källare från samma årgång under många år i Malmö. Det ser väldigt fint ut i din källare! Jag gjorde något liknande med min källare (samma klinker!) så jag vet vad det kostar
Min källare hade inte dränerats sedan 20-talet och funkade fint. Jag förstår ert problem med takhöjden men hempularens kommentarer är vederhäftiga. Rör inget som kan påverka dräneringen i onödan.
Jag förmodar att det är mäklarbilder du visar. Afghanmattan på detta oisolerade golv är direkt olämpligt - inte bara för mattan utan den binder också fukt. Endast mattor i ren bomull bör du ha.
Jag hade också badrum med snedtak i övre våningsplanet. Jag offrade badkaret för rejäl dusch - det är kanske ett alternativ även för er. Småttingarna fick egen plastbalja att bada i och det funkade faktiskt bra.
Angående mattan, ja den är nuvarande ägares. Ska se till att vår blur av bomull - tack! Hade inte tänkt på det själv....
En kanske dum fråga - men hur är det då med kläder, lakan och handdukar som vi funderar ha liggandes i tvättstugan? Kommer dessa dra till sig fukt och bli mögliga också??
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Besiktningsmannen menade att det inte är så bra med avfuktare för att den då överkompenserar den övriga ventilationen och därför kan orsaka felaktig ventilation i huset....oceanis skrev:
Men jag vet inte, nuvarande ägare har ju inga problem någonstans och avfuktaren är på jämt (fast reglerar själv när den behöver sättas igång).
Hus från 1926 har ju normalt ett självdragssystem utan någon mekanisk inblandning eller med andra avfuktare inkopplade så vad menade han egentligen??IcePrincezzz skrev:Besiktningsmannen menade att det inte är så bra med avfuktare för att den då överkompenserar den övriga ventilationen och därför kan orsaka felaktig ventilation i huset....
Men jag vet inte, nuvarande ägare har ju inga problem någonstans och avfuktaren är på jämt (fast reglerar själv när den behöver sättas igång).
Om det är ett självdragsventilerat hus drivs ju ventilation av en termisk drivkraft som beror på att varmare luft stiger upp mot ett kallare utrymme och inte om om du har en avfuktare i källaren. Den enda faktor som då påverkas är ju RF och om RF minskar ökar drivkraften eftersom densiteten ökar, men nu är det försvinnande små skillnader i densiteten vid olika RF så drivkraften blir den samma om det är torrt eller fuktigt i källaren.
Men det framgår inte av ditt första inlägg om det finns någon avancerat ventilationssystem installerat som mäter och kompenserar för en torr källare så det blir mest spekulationer. Men det låter märkligt att en avfuktare skulle överkompensera ventilationen..............?
Finns inget avancerat ventilationssystem - det är självdrag förutom någon mekanisk fläkt i tvättstuga och badrum.oceanis skrev:Hus från 1926 har ju normalt ett självdragssystem utan någon mekanisk inblandning eller med andra avfuktare inkopplade så vad menade han egentligen??
Om det är ett självdragsventilerat hus drivs ju ventilation av en termisk drivkraft som beror på att varmare luft stiger upp mot ett kallare utrymme och inte om om du har en avfuktare i källaren. Den enda faktor som då påverkas är ju RF och om RF minskar ökar drivkraften eftersom densiteten ökar, men nu är det försvinnande små skillnader i densiteten vid olika RF så drivkraften blir den samma om det är torrt eller fuktigt i källaren.
Men det framgår inte av ditt första inlägg om det finns någon avancerat ventilationssystem installerat som mäter och kompenserar för en torr källare så det blir mest spekulationer. Men det låter märkligt att en avfuktare skulle överkompensera ventilationen..............?
Jag får väl gå tillbaka till besiktningsmannen och kolla vad det var han verkligen menar.....
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ja det skulle vara intressant att få veta hur en avfuktare i källaren skulle kunna överkompensera och orsaka felaktig ventilation i ett självdragsventilerat hus från 1926.IcePrincezzz skrev:
Har hela badrummet på övervåningen snedtak? Tänker att det kanske går att sätta badkar i källaren och dusch i den del av badrummet uppe som inte har snedtak, om det finns någon sådan del. Toalett och förvaring är inget problem att ha under snedtak, inte heller ena änden av badkaret om badrummet är brett nog att sätta in ett duschbadkar där man kan stå i ena änden. men det hänger ju som sagt på att det finns en tillräckligt stor del av badrummet som har full takhöjd.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Att fixa en takkupa till badrummet på övervåningen är troligen en betydligt enklare åtgärd än att gräva ur källaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilder på badrummet på övervåningen. Kanske möjligt med en duschvägg istället för badkar...eller vad tror ni?
Detta är från 2011 så hade helst inte velat göra om så mycket...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

