Hej kunniga!
Jag tänkte ge mig på att kakla själv i vårat kök. Det ska sättas 2 rader i någon form av funkis-anda.
Diskbänken som har funnits här sen i slutet av 60-talet har en kant som bygger upp på väggen, där springan mellan vägg och diskbänk kan vara upp mot 5mm. Som jag har förstått det tar kakelfixet hänsyn en något ojämn yta.
Väggen är i sig inte speciellt ojämn, det är snarare kanten som som gör att måtten skiftar.
Bör jag spackla för att minska glipan mellan vägg och diskbänk? Tar tacksamt emot alla tips. Bifogar lite bilder.
Jag tänkte ge mig på att kakla själv i vårat kök. Det ska sättas 2 rader i någon form av funkis-anda.
Diskbänken som har funnits här sen i slutet av 60-talet har en kant som bygger upp på väggen, där springan mellan vägg och diskbänk kan vara upp mot 5mm. Som jag har förstått det tar kakelfixet hänsyn en något ojämn yta.
Väggen är i sig inte speciellt ojämn, det är snarare kanten som som gör att måtten skiftar.
Bör jag spackla för att minska glipan mellan vägg och diskbänk? Tar tacksamt emot alla tips. Bifogar lite bilder.
Nja, större fixkam tror jag inte på, man får sällan mer än 5mm fix bakom en platta när man tryckt in den i fixet, om man inte ska ha typ 60x60 plattor som man dubbellimmar. I detta fall tror jag det rör sig om 15 x 15 plattor, sätta en sån platta med en 10mm kam eller större blir bara onödigt bökigt!
Däremot ser inte uppviket på diskbänken speciellt högt ut, ser inte hur många mm den är, men kanske räcker det att sätta plattorna ner till kanten, sen mjukfoga fogen som blir mellan kaklet och diskbänken. Uppviket på en gammal diskbänk brukar vara högre.
Alternativet som är brukligt är att man drar fixet vågrätt ner mot och över kanten, och på det sättet jämnar ut differansen, dock brukar man få en liten nivåskillnad, beror lite på storleken av plattor.
Alternativet är att man spacklar ut nivån innan man sätter plattor, det kan vara det bästa alternativet om man är ovan, spackla kan du göra dagen innan med fixet.
Däremot ser inte uppviket på diskbänken speciellt högt ut, ser inte hur många mm den är, men kanske räcker det att sätta plattorna ner till kanten, sen mjukfoga fogen som blir mellan kaklet och diskbänken. Uppviket på en gammal diskbänk brukar vara högre.
Alternativet som är brukligt är att man drar fixet vågrätt ner mot och över kanten, och på det sättet jämnar ut differansen, dock brukar man få en liten nivåskillnad, beror lite på storleken av plattor.
Alternativet är att man spacklar ut nivån innan man sätter plattor, det kan vara det bästa alternativet om man är ovan, spackla kan du göra dagen innan med fixet.
Tack för ett utförligt svar! uppviket är ~20mm. Det kanske är bäst att spackla ut ändå!J Jörgen Ö skrev:Nja, större fixkam tror jag inte på, man får sällan mer än 5mm fix bakom en platta när man tryckt in den i fixet, om man inte ska ha typ 60x60 plattor som man dubbellimmar. I detta fall tror jag det rör sig om 15 x 15 plattor, sätta en sån platta med en 10mm kam eller större blir bara onödigt bökigt!
Däremot ser inte uppviket på diskbänken speciellt högt ut, ser inte hur många mm den är, men kanske räcker det att sätta plattorna ner till kanten, sen mjukfoga fogen som blir mellan kaklet och diskbänken. Uppviket på en gammal diskbänk brukar vara högre.
Alternativet som är brukligt är att man drar fixet vågrätt ner mot och över kanten, och på det sättet jämnar ut differansen, dock brukar man få en liten nivåskillnad, beror lite på storleken av plattor.
Alternativet är att man spacklar ut nivån innan man sätter plattor, det kan vara det bästa alternativet om man är ovan, spackla kan du göra dagen innan med fixet.
Klicka här för att svara

