Jag har en längre tid haft problem med lukt från trekammarbrunn i badrummet i sommarstugan. Efter lite "nu jävlar skall detta fixas" lyckades jag lokalisera det till att det var golvbrunnen i badrummet som inte var helt tät. Detta har i sig inte inneburit några fuktproblem i o m att duschkabinen (som jag var tvungen att riva för att komma åt golvbrunnen...) har haft ett rör ner direkt i vattenlåset. Hur som helst, detta har nu fått till följd att vi skall fixa till hela badrummet ordentligt en gång för alla med riktig duschhörna utan kabin och kakel/klinker på golv/väggar.

Nu till min fundering. Huset är byggt '77 med träbjälklag i golv/vägg och sen träpanel (liggande faspanel) i vägg/tak. Golvet är klätt med plastmatta på spånskivan så efter byte av brunnen borde det inte vara några större problem att följa riktlinjerna. Väggarna är jag dock mer fundersam på. En av väggarna är yttervägg och har diffspärr. Frågan är vad jag gör med panelen. Skall jag riva bort den, ta bort diffspärren i ytterväggen och sen bygga upp med OSB/Råspont och Masterboard, eller kan jag låta träpanelen sitta kvar och sätta masterboard direkt i panelen?

Du bör definitivt ta bort panelen och diffspärren. Eller eventuellt lämna diffspärren, men i så fall enbart ha fuktokänsligt material mellan den och tätskiktet, till exempel masterboard.

Problemet är ju att man som jag tolkat det inte får göra några infästningar i masterboarden utan antingen måste träffa reglarna med ev infästningar eller också kottla bakom spärren som ju i så fall lika gärna kan tas bort eller finns det någon annan nackdel med att ta bort diffspärren i ytterväggen? Eller finns det någon annan skiva lämpad att sitta mellan fuktspärr och diffspärr som klarar infästningar?

(När jag pratar om infästningar pratar jag om lättare saker, typ handukstork - inte hadfat och liknande)

De gäller inte bara Masterboarden, utan man får inte göra infästningar direkt i skivan överhuvudtaget enligt BBV. Däremot har jag inte lyckats få något bra svar kring huruvida det är okej om man har en träskiva bakom den yttersta skivan, om den då kan räknas som den "särskilda konstruktionsdetalj" som krävs. Jag kan inte se att det inte skulle fungera med en träskiva bakom, om man nu inte vill kortla upp för infästningarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.