1 183 läst ·
10 svar
1k läst
10 svar
Kakla först och dra el sen eller vice versa?
Hej!
Håller på att renovera mitt kök. Köket är i 90-talshus med betongvägg. Har tagit bort gamla kaklet och kommer strax få hem nya.
I samma veva tänkte jag dra om lite el på väggen. Har för tillfället ett enkelt infällt eluttag mitt på väggen och en armatur"kloss" med lysrör och två eluttag över diskhon. Tänkte dra om dessa eluttag och installera ett par hörnklossar (typ i den här stilen: https://www.hornbach.se/p/vagguttag...=8581855&trackArticleCrossType=vv&url=5565366). Kommer självfallet anlita elektriker för inkoppling av dessa.
Jag har ett par funderingar:
1. Eftersom det är en betongvägg så misstänker jag att man behöver fräsa i betongen för att dra elkabeln från gamla eluttaget till det nya. Kan jag göra fräsningen själv för att spara på elektrikerräkningen? Tänker att det borde väl gå att köpa något slags mejselstift till hammarborren jag har?
2. Viktigaste frågan: Ska jag installera hörboxarna först och kakla runt dem eller lägga dem ovanpå kaklet? Kommer ha ett slags mosaikkakel (https://www.hornbach.se/p/vaggtegel-skiffer-svart-22x55-cm/6120005/ inte exakt den, men liknande).
Jag är inne på att installera vägguttagen först och sedan skära i kaklet så att det passar runt boxarna. Jag har en kakelsåg (https://www.hornbach.se/p/kakelskarare-einhell-tc-tc-800/10501875/) som jag använde när jag lade klinker, frågan är hur bra det fungerar med mosaikkakel?
Håller på att renovera mitt kök. Köket är i 90-talshus med betongvägg. Har tagit bort gamla kaklet och kommer strax få hem nya.
I samma veva tänkte jag dra om lite el på väggen. Har för tillfället ett enkelt infällt eluttag mitt på väggen och en armatur"kloss" med lysrör och två eluttag över diskhon. Tänkte dra om dessa eluttag och installera ett par hörnklossar (typ i den här stilen: https://www.hornbach.se/p/vagguttag...=8581855&trackArticleCrossType=vv&url=5565366). Kommer självfallet anlita elektriker för inkoppling av dessa.
1. Eftersom det är en betongvägg så misstänker jag att man behöver fräsa i betongen för att dra elkabeln från gamla eluttaget till det nya. Kan jag göra fräsningen själv för att spara på elektrikerräkningen? Tänker att det borde väl gå att köpa något slags mejselstift till hammarborren jag har?
2. Viktigaste frågan: Ska jag installera hörboxarna först och kakla runt dem eller lägga dem ovanpå kaklet? Kommer ha ett slags mosaikkakel (https://www.hornbach.se/p/vaggtegel-skiffer-svart-22x55-cm/6120005/ inte exakt den, men liknande).
Jag är inne på att installera vägguttagen först och sedan skära i kaklet så att det passar runt boxarna. Jag har en kakelsåg (https://www.hornbach.se/p/kakelskarare-einhell-tc-tc-800/10501875/) som jag använde när jag lade klinker, frågan är hur bra det fungerar med mosaikkakel?
1. Rådfråga elektrikern först. Mejsel till hammarborren bör gå bra.A Amatörmässig skrev:Hej!
I samma veva tänkte jag dra om lite el på väggen. Har för tillfället ett enkelt infällt eluttag mitt på väggen och en armatur"kloss" med lysrör och två eluttag över diskhon. Tänkte dra om dessa eluttag och installera ett par hörnklossar (typ i den här stilen: [länk]). Kommer självfallet anlita elektriker för inkoppling av dessa.
2. Viktigaste frågan: Ska jag installera hörboxarna först och kakla runt dem eller lägga dem ovanpå kaklet? Kommer ha ett slags mosaikkakel ([länk] inte exakt den, men liknande).
Jag är inne på att installera vägguttagen först och sedan skära i kaklet så att det passar runt boxarna. Jag har en kakelsåg ([länk]) som jag använde när jag lade klinker, frågan är hur bra det fungerar med mosaikkakel?
2. Hörnboxarna efter kaklet hade jag valt.
Är det betong eller nån form av lättbetong?
Jag brukar spåra med vinkelslip, 2 spår ca 20mm från varandra, och sedan hugga bort "kanalen" för att få plats med ett vprör. Mycket damm blir det, men det går snabbt. Bara hugga i betong med en bilmaskinen eller någon form av hammarborr känns svårt.
Jag hade gjort som du föreslår, "kaklat in" vägguttagen.
Jag brukar spåra med vinkelslip, 2 spår ca 20mm från varandra, och sedan hugga bort "kanalen" för att få plats med ett vprör. Mycket damm blir det, men det går snabbt. Bara hugga i betong med en bilmaskinen eller någon form av hammarborr känns svårt.
Jag hade gjort som du föreslår, "kaklat in" vägguttagen.
Vad är det för dumheter jag läser? Att sätta hörnboxar innan och kakla runt? Dummaste jag har hört, kommer att se för jävligt ut. Naturligtvis kaklar man först och sedan sätter man hörnboxar utanpå kaklet/klinkern!
Vilket trevligt svar på TS fråga om man ska göra det ena eller andra först.T tank77 skrev:
Såg du hur knöligt kakel TS hade tänkt använda? Blir svårt att sätta boxar på det.T tank77 skrev:
För att inte tala om besväret att hålla det rent i ett kök...
Tack för trevligt svar på min fråga.T tank77 skrev:
Sätter jag kaklet först kommer det ju glipa "bakom" boxen mot kaklet. Sågar jag i kaklet så kanske det glipar någon mm mot boxen, vilket jag tänker är enklare att fylla med fogmassa.
Kollade aldrig din länk till val av stänkskydd men har gjort det nu då mnils varskodde mig. Håller med mnils om att det är tokigt att sätts sådan skiffer som stänkskydd, kommer bli väldigt svårt att hålla rent.A Amatörmässig skrev:
Sådan skiffer och liknande har jag bara satt bakom kaminer på väggen alltså och den ska inte fogas eller det faller sig rätt naturligt då det inte går att foga.
Med det sagt så är det nog bättre att sätta dit hörnboxarna först och skära skiffern intill om nu ska ha hörnboxarna i ett vägghörn.
Annars hade jag satt skiffern först och sedan hörnboxarna upp mot eventuella överskåp.
Klicka här för att svara