Hej Christel

Jag har kommit så långt att det är dax att kakla över bänkskivan i köket. Väggarna målades i antikvit så det finns en diskret varm ton åt gult. Svart klinkergolv, svart laminatskiva, rostfria vitvaror och ekkök.

Vad skall man använda för färg på kaklet för att det skall passa in? Jag är nog ute efter ett ganska diskret färgval.

Mvh
//Lars, Hörby :)

Hej Lars!
I detta rena och strikta tycker jag helt enkelt att det blir bäst om du kan hitta ett strikt kakel i exakt samma nyans som väggen. Jag skulle inte blanda in någon kulör här.
Det kan bli fint att ha ett ovanligt mått istället, tex med avlånga smala, eller annan form. Det finns så många olika storlekar och mått att välja på.
Liggande eller stående...
Ska man vara riktigt noggrann, och det ska man ju, så ska kaklet gå jämt upp med väggen. Så mät den riktigt noga, och räkna med fog.
Rita sedan upp detta, så att det stämmer. Det är ett pyssel, men värt det i det långa loppet. Det hjälper till att välja måttet på kaklet.
Man kan i viss mån styra detta också genom att välja en smalare eller bredare fog än vanligt för att få det att gå jämnt upp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.