7 088 läst ·
14 svar
7k läst
14 svar
Färgval till fondvägg i ekkök?
Jag har ett ekkök och vita väggar. Nu vill jag måla en fondvägg till detta. Något färgglatt. Men hur väljer jag rätt? Jag har noll öga för färgval. Blir det fel med en klarröd färg?
Blått vill jag inte ha. Kanske pepparkaksbrun?
Alla motiverade förrslag läggs i lotteri-hatten...
Blått vill jag inte ha. Kanske pepparkaksbrun?
Alla motiverade förrslag läggs i lotteri-hatten...
Svårt att svara på egentligen, det finns ek med olika färgtoner. Liksom förstås olika toner av klarröd. 
Folk med bättre kulörkoll än jag kan säkert ändå komma med tips här, men när det gäller att hitta rätt nyans tror jag att det bästa är om du kan ta med en kökslucka/provbit av golvet eller vad nu kulören ska passa till, till färgaffären och stämma av mot sådanadär testlappar med kulörprover (du kan förstås ta med lappar hem, men det kan ju bli en del ...).
Sen är det förstås bra att köpa en provburk också, blir lite annat intryck med en större målad yta på plats än med en liten provlapp.
Folk med bättre kulörkoll än jag kan säkert ändå komma med tips här, men när det gäller att hitta rätt nyans tror jag att det bästa är om du kan ta med en kökslucka/provbit av golvet eller vad nu kulören ska passa till, till färgaffären och stämma av mot sådanadär testlappar med kulörprover (du kan förstås ta med lappar hem, men det kan ju bli en del ...).
Sen är det förstås bra att köpa en provburk också, blir lite annat intryck med en större målad yta på plats än med en liten provlapp.
vad än du väljer så köp ett steg ljusare och gråare/smutsigare än det du valde på den lila biten i butiken.
På en stor yta blir färgen alltid mörkare och mer kulört än man önskat. Annars har varje tillverkare sina kollektioner som är oftast bättre val än man skulle själv gjort, tycker jag. Finns både i dämpade och i klarare toner.
Satsar man på en glad klar färgnyans så kan man fex välja en detalj som man ska ha stående framme som accent typ kaffemaskin, skål,vas, gardin och ta det med till butiken för att stämma samman färgtoner.
gaia
På en stor yta blir färgen alltid mörkare och mer kulört än man önskat. Annars har varje tillverkare sina kollektioner som är oftast bättre val än man skulle själv gjort, tycker jag. Finns både i dämpade och i klarare toner.
Satsar man på en glad klar färgnyans så kan man fex välja en detalj som man ska ha stående framme som accent typ kaffemaskin, skål,vas, gardin och ta det med till butiken för att stämma samman färgtoner.
gaia
Rött är kanon i kök, ger energi! Jag röstar även för grönt, är lätt att kombinera med andra färger och passar jättefint till ek. Grönt är fint till jul tillsammans med rött, är fint på sommaren tillsammans med blommor - funkar året om!
Neeeej....
Grön vägg i kombination med viss belysning kommer att göra att alla ser "sjuka" ut...
Var hemma hos en vän som nyss målat en vägg grön och det tog en bra stund innan jag förstod att hon inte alls var svårt sjuk... Hon var mörk under ögonen och hade en superkonstig grå/grön nyans i ansiktet. När hon flyttade bort från väggen och lampan såg hon helt normal ut igen.
Så nej, grönt är ingen bra väggfärg om du vill att alla ska se hyfsat friska ut ;-)
Om du väljer rött så välj en mörkare varmröd nyans, så blir det inte "tomte-aktigt".
Grön vägg i kombination med viss belysning kommer att göra att alla ser "sjuka" ut...
Var hemma hos en vän som nyss målat en vägg grön och det tog en bra stund innan jag förstod att hon inte alls var svårt sjuk... Hon var mörk under ögonen och hade en superkonstig grå/grön nyans i ansiktet. När hon flyttade bort från väggen och lampan såg hon helt normal ut igen.
Så nej, grönt är ingen bra väggfärg om du vill att alla ska se hyfsat friska ut ;-)
Om du väljer rött så välj en mörkare varmröd nyans, så blir det inte "tomte-aktigt".
Farväl till fondvägg i ekkök?
Läste fel först och tänkte för mig själv.. Skönt att en till äntligen gått över till det enda rätta, vitt.
Ska du ändå ha en så välj en snygg tapet med en gång, och inte för mycket mönster, så blir det nog bra. En helröd vägg blir snyggt med rätt ljussättning och på vintern när det är mörkt ute, men ser skit ut på sommaren och det tröttnar man på fort.
Läste fel först och tänkte för mig själv.. Skönt att en till äntligen gått över till det enda rätta, vitt.
Ska du ändå ha en så välj en snygg tapet med en gång, och inte för mycket mönster, så blir det nog bra. En helröd vägg blir snyggt med rätt ljussättning och på vintern när det är mörkt ute, men ser skit ut på sommaren och det tröttnar man på fort.
Redigerat:
Rött, grönt, blått och nu tapet?!
Hur tusan ska jag kunna veta vilken tapet då?
Passar chokladbrunt till ek och vitt? Jag har gräddvit, avlång mosaik vid diskbänken.
Hur tusan ska jag kunna veta vilken tapet då?
Passar chokladbrunt till ek och vitt? Jag har gräddvit, avlång mosaik vid diskbänken.
Fick en (galen) tanke idag.
Eftersom jag inte kan välja en färg själv, vad sägs om rutor?
30-40 cm stora rutor med en massa glada färger blandat!
Då är det alltid något som passar?
Eftersom jag inte kan välja en färg själv, vad sägs om rutor?
30-40 cm stora rutor med en massa glada färger blandat!
Då är det alltid något som passar?
Kör bara.Darth Peter skrev:
Du kan ju alltid tejpa upp lite olikfärgade papper och se om du kommer överleva någon längre stund med ditt nya mönster. Hursomhelst så får du lova att lägga ut kort på resultatet. d^_^b
Det blir ett projekt nu i dec, eftersom projekt "äktenskap" misslyckats.
Rött, blått, grönt, brunt och vitt, funkar det att blanda?
Rött, blått, grönt, brunt och vitt, funkar det att blanda?
Darth Peter skrev:
Absolut, alla färger funkar att blanda eftersom alla färger går att göra varma resp. kalla så att de passar ihop. Det är även häftigt att välja olika glans på färgerna om du vill ha än mer wow-faktor. Kör hårt, ingen kommer ihåg en fegis!
Jag tror att det funkar utmärkt! Handlar mer om att hitta rätt nyans av varje kulör för att få dem att passa bra ihop än att vissa kulörer inte skulle funka ihop. Kan nog bli annorlunda och schysst med rutig fondvägg. Jag vill också se bild när det är klart
Beklagar att projekt äktenskap gått åt fanders. Desto bättre då att sätta igång med ett projekt som kräver lite mer än att bara blaska färg på en vägg;-) Det värsta som kan hända är för övrigt att du får måla över, kostar inte mer än färg + arbetstid.
Beklagar att projekt äktenskap gått åt fanders. Desto bättre då att sätta igång med ett projekt som kräver lite mer än att bara blaska färg på en vägg;-) Det värsta som kan hända är för övrigt att du får måla över, kostar inte mer än färg + arbetstid.
Efter mycket tejpande så åkte rollern fram. Färgen heter "Brownie". På bilden är den inte helt rätt i tonen. Chokladkaka-möter-kaffe skulle jag beskriva den som.
Jag kom till slutsatsen att blandade färger hade gett känslan av lekrum.
Om det är snyggt vet jag inte, men nu är det gjort...

Jag kom till slutsatsen att blandade färger hade gett känslan av lekrum.
Om det är snyggt vet jag inte, men nu är det gjort...
Redigerat:
Klicka här för att svara