1 136 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Kakelunderlag
Hej!
Jag ska kakla en trumma (inbyggt rör) i tvättstugan & undrar om det räcker med bara gips eller om jag behöver ha osb ubder? De inspektionsluckor som finns tycks vara avsedda för gips enbart..?
Därtill: behöver man ha någon liten spalt längst ned för att vatten vid ev läckage ska rinna ut och på så sätt avslöja sig?
Tack på förhand!
Jag ska kakla en trumma (inbyggt rör) i tvättstugan & undrar om det räcker med bara gips eller om jag behöver ha osb ubder? De inspektionsluckor som finns tycks vara avsedda för gips enbart..?
Därtill: behöver man ha någon liten spalt längst ned för att vatten vid ev läckage ska rinna ut och på så sätt avslöja sig?
Tack på förhand!
Vad för rör , vatten avlopp eller , dubbel gips eller OSB bakom , om du tänker hänga något där ,
det måste vara stadigt bakom för kakling ( enkelgips för klent )
Det med att ha en spalt nertill gör bara att vatten kan komma in , du ska väl ha tätskikt min 10 cm upp , kanske inte om det är ett betonggolv och ingen dusch , men bra att smörja lite runt i nederkant för att skydda materialet som du bygger med mot väta
Det med lucka har man bara om det finns renslucka på avlopp eller avstängare för vatten i nischen
det måste vara stadigt bakom för kakling ( enkelgips för klent )
Det med att ha en spalt nertill gör bara att vatten kan komma in , du ska väl ha tätskikt min 10 cm upp , kanske inte om det är ett betonggolv och ingen dusch , men bra att smörja lite runt i nederkant för att skydda materialet som du bygger med mot väta
Det med lucka har man bara om det finns renslucka på avlopp eller avstängare för vatten i nischen
Det är alltid bra med en renslucka när rör försvinner ner i underjorden , då får du sätta ett på röret , det med duschen är det betong mot mark under så kan du tätskikta 1 meter ut från den om fallet är bra och upp på väggarna i den .
Det kommer alltid fukt genom betongen och den behöver dunsta bort , det gör den genom fogarna ., tätas det till kommer betongen att bli blöt ( tar några år kanske men blir det ) och golvbeläggningen kan släppa , därför ska man inte lägga en matta eller tätmåla ett sådant golv
Normalt kommer inte mycket vatten på ett tvättstugegolv så den delen kan du glömma med vatten
Det kommer alltid fukt genom betongen och den behöver dunsta bort , det gör den genom fogarna ., tätas det till kommer betongen att bli blöt ( tar några år kanske men blir det ) och golvbeläggningen kan släppa , därför ska man inte lägga en matta eller tätmåla ett sådant golv
Normalt kommer inte mycket vatten på ett tvättstugegolv så den delen kan du glömma med vatten
Klicka här för att svara