Vi är nya husägare till ett stort torp från 1800. Huset har tre kalkelugnar och en vedpanna samt eventuellt bakugn. Vi hade sotaren där som kollade skorstenen, en storskorsten. Samt tryckte kakelugnarna. I protokollet läser vi att en utav kakelugnarna har en sten på spjället.
Jag är inte ohändig men kakelugnar är inget jag har erfarenhet utav. Finns det någon som kan guida mig till hur jag ev skulle kunna plocka bort denna sten?

Claes Sörmland
Låt spället vara stängt.
Titta in i sotluckan högst upp på fronten med en ficklampa. Ser du stenen?

Nu gäller det att få ut den via sotluckan eller skorstenen. Ska den ut genom sotluckan så gäller det att den inte är för stor.

Om för stor, kanske enklast att ta det via skorstenen om rökkanalen är rak . Fira ned en lina med en tyngd. Knyt fast stenen noga och fira upp.

En annan variant är att klyva stenen så att den går genom sotluckan. Borra torde gå med lång borr, tegel är lätt att borra i med vanlig betongborr (använd ej slagfunktion). Borra en rad håll och hugg av teglet med ett långt järn och en klubba. Låt lite tyg ligga mellan väggen och stenen som du vill klyva.

(Kommer att bli rejält sotigt jobb.)

Tack snälla! Har hittat stenen men ej testat att plocka ut den än, kanske till helgen:) håller alla tummar och tår om att den inte är för stor:)

Får du problem så fråga sotaren om han har stavar med gripklo.
Många sotare som sotar med stavteknik nu och det finns ett tillbehör som är en klo man kan plocka upp/bort saker med.

• Gilla
Linnea Ek och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.