Vi planerar att sätta in en kamin av något slag i vårt hus. Vi har hittat två som tillverkas av Keddy. Någon med erfarenhet av Keddy, gör de bra kaminer?

Sen, de har en lättmurspis och en liiiiten liten kakelugn (så söt så söt :-*). Vad är skillnaden mellan murspis och kakelugn värmemässigt?

Sen ett problem: Vi ska ju bygga ett Ä-hus och vi vill helst inte ha ett stort rör som sticker upp mot taket från spisen (toppansluten). Problemet är ju att röret riskerar att hamna på väggen i sovrummet om man bakansluter den...
:-/
Någon som lyckats bakansluta spisen ändå?
 
Vi har en Kedddy Maxette och är helnöjda. Den ger bra med värme, och håller sig dessutom varm länge.

Kakelugnen ger ju av hävd värme länge eftersom den lagrar en hel del värme i stenen som värms av rökgaser som leds runt inuti...
Murspisen Maxettes princip är likadan egentligen, rökgångar inuti och mycket sten. Vi föredrog den modellen eftersom vi vill myselda och se mycket av elden.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.