Hej,
jag samlar verktyg och _tror_ att elverktyg oftast är bättre än dito handverktyg, vi lämnar hyvlar därhän.

I vilket fall som helst, införskaffade jag mig en elektrisk kakelkap med diamantskiva för några år sedan.

Nu ska jag kakla igen, och börjar fundera på om jag skulle införskaffa en manuell kakelrits/kakelkap.

Någon som vet om de fungerar bättre, och var skaffar man en sådan? Vad skiljer på de dyra och billiga? Vad rekommenderar ni ?

Sigma är bra grejjer till hyffsade priser.

Bättre och bättre... jag skulle vilja säga att en elektrisk kakelkap inte har samma användninsområde som en manuell kakelknäck. I min värld är den elektriska bra till eländiga tjocka klinkersplattor, oftast inte mer. Allt annat täcks upp av den manuella knäcken som dessutom är rasande snabb att arbeta med. Visst, det blir inte den där otroligt fina kanten som man kan få med den elektriska kapen men det är mycket sällan det spelar någon roll.

magnu skrev:
Hej,
jag samlar verktyg och _tror_ att elverktyg oftast är bättre än dito handverktyg, vi lämnar hyvlar därhän.

I vilket fall som helst, införskaffade jag mig en elektrisk kakelkap med diamantskiva för några år sedan.

Nu ska jag kakla igen, och börjar fundera på om jag skulle införskaffa en manuell kakelrits/kakelkap.

Någon som vet om de fungerar bättre, och var skaffar man en sådan? Vad skiljer på de dyra och billiga? Vad rekommenderar ni ?
Har du en elektrisk vattenkyld har du något som snabbt och exakt gör jättefina kanter. Då har du en perfekt startpunkt.

Det du skall göra är knappast att byta den mot en manuell, snarare att om det behövs komplettera med något mer. Jag har hyrt elektriska kakelskärare, och de har klarat golv och väggkakel utmärkt (vi har inte plats hemma, så köpa är uteslutet).

Exempelvis diamantborr för att sedan skära hål och anpassa hörn och liknande kan vara ett bra komplement.

Med en rits kan du eventuellt jobba snabbare.

--- Mats ---

Jag har en av varje, den elektriska till tjocka, stora plattor oftast klinkers. Den vanliga till kakel av normal storlek. När man kaklar går det mycket fortare med den manuella.

Jag har en manuell kakelskärare där man kan ställa hur långt ner trissan ska gå. Men hur ställer jag in den, vad är tänket? Jag förstår inte helt och hållet på instruktionen.

Du ska normalt bara göra en brottanvisning, mer än en svag rits ska inte behövas. Det viktiga tycker jag verkar att man inte får avbrott i linjen.

Precis, en lätt sammanhängande rits och man knäcker plattan lätt. Försök inte ritsa mer än en gång i samma spår, det är meningslöst och leder till sämre resultat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.