Hej,

Vanligtvis föredrar jag kakelskärare men i vissa fall är kakelsåg bättre, särskilt om inte plattorna är plana.

Idag har jag en enklare kakelskärare lik de som säljs på Biltema och Jula men då av något mer känt märke. Dock så skvätter den vatten överallt och man får fylla på stup i kvarten.

Så jag tänkte jag skulle byta ut den och funderar på Ryobi WS721S, någon som har erfarenhet av den? Eller kan man lika bra köra på en runt 500 kr?

Tittade lite på Ryobi videos och den verkar ju inte stänga vatten alls?

P
Tittar också på Ryobi WS721S, blev det något inköp?

P
Aha, tack för info.
Det jag är lite skeptisk till Ryobin är hålet på klingan 25.4mm och 180mm diameter, verkar svårt att hitta reservklingor. De som har så stort hål är oftast större.

P
Men
Ola C Ola C skrev:
Det där är ganska vanligt problem även med sågklingor för trä, själv kör jag med reducerhylsa på min bordsåg [länk]
Men på andra hållet är inte så lätt, om man har en maskin som vill ha stort hål men alla klingor har betydligt mindre.

mnils skrev:
Men

Men på andra hållet är inte så lätt, om man har en maskin som vill ha stort hål men alla klingor har betydligt mindre.
Ah, sorry, my bad.

Ola C Ola C skrev:
Det där är ganska vanligt problem även med sågklingor för trä, själv kör jag med reducerhylsa på min bordsåg [länk]
Kan man kapa trä med en kakelsåg? Orkar den det?

P
Kort update:
Jag har köpt en Ryobi WS721S men inte packat upp den ännu. Då den kostar nästan på kronan lika mycket överallt så blev det från Conrad som har fraktfritt för en såhär dyr sak och dessutom 100:- rabattkod om man handlar för över 1000:- (googla på Conrad rabattkod så hittar ni sidan hos Conrad)

Dronco klingor med rätt dimension och hål fanns på Hornbach och K-Rauta har Ryobis reservklinga så det verkar inte helt kört att byta klinga när den som är med har slitits ut.

Återkommer med ett utlåtande om hur den funkar när jag fått hem kakel till badrummet så jag har något att jobba med.

• Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
K
Eftersom jag inte på långa vägar var nöjd med den Einhell TC-TC 618 jag köpte, så köpte jag mig en Ryobi WS721S förra veckan.

Prövade den igår och sågade till golvet till WC'n, är överlag väldigt nöjd med maskinen!
Stänker inget och vattnet leds fint tillbaka till behållaren. Nu sågade jag bara kalksten, så jag vet inte hur det hade gått med klinker eller granitkeramik.

Arbetsbordet är större än Einhellen jag hade innan och likvärdiga sågar. Personligen hade jag velat har lite bredare arbetsbord, sågar just nu fallande längder upp till 900mm, kan vara meckigt när man bara skall ta av ett par cm från en sån längd.

Ett par grejer var ju givetvis inte helt perfekta, vilket man kan förvänta sig av hobbyprylar:
1. antingen är klingan oval eller axeln lite skev.. Den wobblar inte i axiellt utan radiellt. Inte mycket alls, men tillräckligt för att märka av det.

2. Måttbanden sitter olika i fram och bakkant, så dom kan man inte använda när man ställer in anhållet, det skiljer 8mm. Det är bara klistermärken, ska se om man kan få tag på nya klistermärken.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
P
Nu har jag också fått använt min Ryobi kakelsåg ett tag, först det dåliga:

1. Måttbanden var felklistrade på min såg precis som på KjellTimell:s såg
Fick ta loss dem och klistra dem rätt det skiljde flera mm.

2. Jordfelsbrytaren på sladden gav upp redan dag två och vägrade koppla in sig, fick bli en vanlig stickpropp så man inte blev stående. Jag har extern jordfelsbrytare istället.

Skall kontakta service och se till att få jordfelsbrytaren utbytt och nya måttband, men först måste jag bli klar med kaklingen.

3. Klingan som följer med är som vanligt inte väldens bästa utan jag köpte en Dronco F4cera på Hornbach för drygt 400:- och den är klart bättre till granitkeramiken jag sågar.

Det jag tycker är bra är att den är stabil, benställningen är guld värd. Den skvätter väldigt lite, klingskyddet tar bort det mesta stänket. Om man kör med skyddet uppe och man fyllt vatten ända upp till max blir man blöt men om man har lite mindre vatten i tanken funkar det fint.

Arbetsbordet är helt ok för de 60x30 plattor som jag sågar, men glöm att såga utan anhållet det blir garanterat krokigt. Jag har lite problem med att det flisar till höger vid avslut men så länge man kör med avigsidan upp så gör det inget. Jag sågar rektifierad semi-polerad granitkeramik och mina snitt blir något taggigare än kanterna från fabrik men det syns bara på väldigt nära håll.

Skillnaden mot att stå med en handhållen vinkelkap är enorm!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.