Byggahus.se

Kakelrivning...

2k läst  34 svar

1. J
    Medlem Nivå 7
    Tack för många svar. Var först tveksam över att starta ännu en asbesttråd, har ju sett att det brukar kunna bli två läger rätt snabbt. Jag är dock varken hysteriskt rädd ELLLER nonchalant kring ämnet. Skulle helst bara vilja ha tips på hur jag kan riva så försiktigt som möjligt OM det skulle vara asbest i materialen.

Kaklet är med största säkerhet från byggåret (eller nära på), elen vet jag är dragen nyligen.

Redigerat 18 maj 08:24
  2. J
    Medlem Nivå 7
    Förstår precis hur du tänker men vet inte om jag håller med. Man måste ju dra gränsen någonstans. Jag tror inte det är många fastighetsköpare som har en asbestsaneringsbuffert på tiotusentals kronor avsatta. Visst, oförutsedda händelser möjligtvis. Men som sagt, måste ju dra gränsen någonstans...

3. L
    Medlem Nivå 4
    Helt klart, ta bara ett prov och skicka iväg är ju 50/50, så hoppas vi på att det inte är så.

Annars som någon innan så, såga ut kaklet om det sitter på gips, så bänder du bort hela kakan, jag gjorde så i mitt kök, sen vare bara att sätta upp nytt gips!

4. J
    Medlem Nivå 7
    Precis, det låter som en plan. Kaklet är direkt uppsatt på väggen, ingen skiva bakom så det blir platta för platta.

5. B
    Medlem · Nivå 17
    Även om du inte anlitar en sanerare så kan det väl vara värt några hundralappar för att veta om det är asbest, dvs. om du behöver plasta in köket väldigt noga, våttorka allt två gånger, packa in allt avfall i dubbla plastsäckar och deponera avfallet som asbesthaltigt.

Nja, utrymmet för elen kan bero på att man har tagit bort den 5 cm trälist som var vanlig att man hade mellan 15x15 kakel och överskåpen för att få överskåpen 50 cm över bänkskivan.

Men bilder på köksskåp kan ju visa bättre hur gammalt köket är.

Korsdrag innebär väl risk för att man sprider asbest i hela huset.

6. S
    Medlem · Nivå 16
    Det var vanligt med två eller tre rader kakel som stänkskydd även om överskåpen satt högre upp.
    Det är dessutom rundad kant på kaklet vilket tyderpå att det varit synlig kant från början.
    Det är nästan bara Byggfabriken som har sånt kaklet idag.

7. T
    Medlem · Nivå 8
    Det beror ju på vilket håll draget går, sen skrev jag också att han skulle plasta in rummet. Då förutsätter korsdrag att han hat två fönster i varje ände av rummet..

8. J
    Medlem Nivå 7
    Så såg överskåp/luckor ut innan jag gick på med sågen.

Återkommer med lite bilder när jag börjat riva. Om någon är intresserad, haha.

9. B
    Medlem · Nivå 17
    Ja, det är ju troligen original i en kvalitet som väl knappt går att köpa numera. Har du prövat med att lägga ut dem på Blocket eller någon bortskänkessida?
    Det finns ju rätt många som är intresserade av den stilen numera.

Skåpen var det jag tänkte på alltså.

Redigerat 18 maj 16:41
    • Laddar…
  10. O
    Medlem Nivå 2
    Kakelfix och fog dammar normalt inte särskilt om du lossar plattorna lugnt och försiktigt.

-Du kan ju alltid pröva bortskänkes-annons -så är problemet snart löst.

11. M
    Medlem · Nivå 8
    Jag skulle plastat in rummet och stängt all ventilation.

Förberett med
    - ett antal dubbel-lager plastpåsar
    - gasmasker med rätt filter
    - heltäckande kläder eller overall som kan slängas

Var två personer:
    Ta och knacka bort kakel för kakel försiktigt rakt ner i påse.
    Spruta med vatten för att binda damm
    Dammsugare precis vid kakel
    Försegla påsar allt eftersom ni fyller dem.

Ni har då varit försiktiga, man kan inte begära mycket mer.

12. T
    Besserwisser · Nivå 8
    Även om man andas in ALLT damm som bildas OCH det verkligen är asbest så är den förhöjda risken försumbar. Jag har inte räknat på just detta men motsvarande beräkningar jag gjort tidigare har gett ungefär motsvarande att röka ett paket cigaretter, att promenera en längre sträcka längs med Hornsgatan eller sova ett par nätter i ett veduppvärmt tält (typ arméns). Skulle någon av er plasta in er och våttorka huden efter något av de tre?

13. S
    Medlem · Nivå 16
    Men kom igen. Först skriver du att kaklet är betydligt nyare än byggnadsåret och att det är ingen risk för asbest. Vilket var helt fel.

Sen skriver du att asbetsdammet vid rivning i det här faller nästan är helt ofarligt.

Det blir inte så trovärdigt oavsett om faktan o sista inlägget är sannolikt eller inte.

14. M
    Medlem · Nivå 8
    Svårigheten är att studieunderlager för att kunna bestämma en procentuell ökad risk med asbestexponering inte är lika lätt som för radon.

https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/radon/vad-ar-radon/halsorisker-med-radon/

Däremot är det 100% fastställt att asbest ökar risk för cancer. Även om risken bara skulle vara 0,5% ökad risk är det fortfarande en ökad risk!

Visst skulle jag tvingas att välja inandning av x antal cigaretter varje dag i hela livet eller EN renovering med asbest föredrar jag asbest.

Fördelen är att jag INTE behöver välja. Jag undviker passiv rökning och jag UNDVIKER att utsätta de jag bryr mig om för den ökade risken.

Vill inte ha på mitt samvete att någon om 30 år säger -”Pappa, varför gjorde du så jag fick cancer, man visste ju tveklöst att det fanns en risk. Ändå brydde du dig inte...”.

• Laddar…
  15. T
    Besserwisser · Nivå 8
    Nej? Jag tror fortfarande inte man skulle använt vitt fix 1954, och jag tror heller inte man skulle haft en rundad kakelkant i överkant.