Hej!
Kaklet i badrummet lossnade tillsammans med spegeln som var fastlimmad när jag lossade på spegeln för att byta ut den. Nu ser det ut som i den bifogade bilden?
Vad kan jag göra? Är tätskiktet förstört? Hur kan jag återställa det på smidigaste sätt? Jag skulle vara otroligt tacksam för om någon hade möjlighet att förklara steg för steg hur jag kan bära mig åt.

Tack på förhand!

Tafk

• Skadat kakelvägg i badrum med lossnade plattor och rester av klister efter en spegel, med belysning ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Monér skrev:
Hej!
Kaklet i badrummet lossnade tillsammans med spegeln som var fastlimmad när jag lossade på spegeln för att byta ut den. Nu ser det ut som i den bifogade bilden?
Vad kan jag göra? Är tätskiktet förstört? Hur kan jag återställa det på smidigaste sätt? Jag skulle vara otroligt tacksam för om någon hade möjlighet att förklara steg för steg hur jag kan bära mig åt.

Tack på förhand!

Tafk
Gosse vilket starkt lim. Om inte fixet har lossnat så är nog tätskiktet intakt. Att byta en platta finns många guider på om du googlar, men du får vara väldigt försiktig så du inte tar hål på tätskiktet. Är du osäker kontakta en plattsättare.

• Gilla
Hamburgare2021
  • Laddar…
Ja det var verkligen starkt.. satt som berget!

1. Har du ens nya plattor för att köpa det kan du glömma.
2. Ska du upp med nåt annat som täcker skadorna kan det lika gärna va som det är.

• Gilla
Peter2400 och 2 till
  • Laddar…
Dåligt kaklat, fixet har inte fäst i plattan.

Tätskiktet är sannolikt ok, och man brukar inte duscha väggen bakom spegeln så risken nära 0 oavsett.

Om du ska upp med ny spegel som täcker skadorna är mitt förslag att bara låta det vara som det är (y)

• Gilla
Hamburgare2021 och 1 till
  • Laddar…
Tack för era svar. Jag har en närbild på hur det ser ut. Man kan se en del av tätskiktet och jag misstänker en ev reva i den. Kan det stämma? Behöver detta någon större åtgärd eller kan jag sätta en spegel över med silikon runt om kring för att skydda extra?
Det skulle vara tråkigt om det leder till att jag behöver renovera om och lägga nytt tätskikt.

• Närbild av potentiell reva i tätskikt med synliga spår av murbruk och kant på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Monér skrev:
Tack för era svar. Jag har en närbild på hur det ser ut. Man kan se en del av tätskiktet och jag misstänker en ev reva i den. Kan det stämma? Behöver detta någon större åtgärd eller kan jag sätta en spegel över med silikon runt om kring för att skydda extra?
Det skulle vara tråkigt om det leder till att jag behöver renovera om och lägga nytt tätskikt.
Spontant ser det ut som vätskebaserat tätskikt som är skadat. Men i praktiken har det exakt 0 betydelse då du inte lär stå i tvättfatet och duscha.

Sätt upp en ny spegel och sedan kan du bara glömma skadorna som finns där bakom. Om du extremt orolig kan du lägga en liten silikonklick över själva skadan.

• Gilla
Hamburgare2021
  • Laddar…
Tack.
Jag är egentligen inte särskilt orolig för att fukt skall tränga in där då det precis som du säger inte kommer att utsättas för vatten. Jag undrar dock om det trots allt ändå skadas i framtiden och jag inte bor där längre. Anses jag vara skyldig till detta då?

H Monér skrev:
Tack.
Jag är egentligen inte särskilt orolig för att fukt skall tränga in där då det precis som du säger inte kommer att utsättas för vatten. Jag undrar dock om det trots allt ändå skadas i framtiden och jag inte bor där längre. Anses jag vara skyldig till detta då?
Inte om du informerar om det. Vilket man ska göra.
Kanske inte det roligaste att göra vid en försäljning, men klart bättre än att hamna i någon tvist i efterhand.

H Monér skrev:
Tack.
Återigen så är sannolikheten nära 0 för en skada där, det är mycket större risk att våtrummet läcker någon annanstans än bakom spegeln.

@J-O Ska man hårddra det så är en lös spegel i badrummet lätt att lyfta på och kontrollera bakom, dvs inget dolt fel. En fastlimmad spegel = ska inte tas bort = ingen skada. Så om TS limmar fast spegel med ett riktigt bra lim så kommer hela väggen följa med ner vid nästa spegelbyte (som troligen sker då badrummet renoveras).

Informationsskyldighet finns, men lätt att hoppa över om man inte kommer ihåg och kosmetiska skador får köpare själv hitta.

Ja det är absolut inte sannolikt att en köpare skulle kunna få det till något dolt fel. Men det känns som en onödig grej att inte informera om, definitivt om man ska upp med ett skåp eller spegel framför som nästa ägare kan tänkas vilja byta ut. Som sagt finns ju en skyldighet att informera om avvikelser. Själv tror jag lite på karma...

Är väl inte fel att spara en bild att visa vid en eventuell försäljning?
Själv skulle jag bara limmat upp en ny spegel

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.