Upptäckte igår att fogen i badrummet har lossnat. Är detta något som vi kan låta vara kvar eller måste vi åtgärda felet? Det lär väl smyga in fukt där antar jag om vi inte gör något åt saken?
Då varken jag eller min sambo kan något om bygg / meck när det kommer till badrum så undrar jag om vi bara kan ta lite silikon och täppa igen hålet. Eller måste vi använda oss av fog igen? Om vi måste lägga till ny fog igen, finns det något enkelt sätt att fixa till detta?

Tack

IMG_9458.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_9460.JPG
Skapa konto

IMG_9461.JPG
Skapa konto

skrapa ur och foga om. Absolut inte silicon.
Vad det gäller fukten har det ingen betydelse eftersom all fog är "öppen", kaket och fogen är inget tätt material utan det är tätskiktet bakom som ska sköta den saken.

Fogen har i sig självt ingen tätande förmåga utan är helt diffusionsöppen.
Under kaklet skall det dock finnas ett tätskikt. Enklast vore att blanda till och ersätta fogen med ny för att få det rent kosmetiskt fint. Det kommer att bli en nyansskillnad men med tanke på placeringen så torde det inte synas allt för väl.
Skulle undvika silikon då det om någon är svårt att få snyggt om man inte är van med produkten och det faktiskt är helt fel ställe för silikon.
Fog blandar man enligt instruktion, kladda på med fingret och tvätta av med en fuktad svamp tvärs eller diagonalt över fogen. Peta bort det som är löst men peta absolut inte för djupt med risk för att skada tätskiktet under kakel.

• Gilla
NoraBert
  • Laddar…
Busten skrev:
Köp något typ [länk] ? bör funka perfekt
Finns det något liknande på Clas Ohlsson? Samt finns det olika färger på fogen?

slacker skrev:
Fogen har i sig självt ingen tätande förmåga utan är helt diffusionsöppen.
Under kaklet skall det dock finnas ett tätskikt. Enklast vore att blanda till och ersätta fogen med ny för att få det rent kosmetiskt fint. Det kommer att bli en nyansskillnad men med tanke på placeringen så torde det inte synas allt för väl.
Skulle undvika silikon då det om någon är svårt att få snyggt om man inte är van med produkten och det faktiskt är helt fel ställe för silikon.
Fog blandar man enligt instruktion, kladda på med fingret och tvätta av med en fuktad svamp tvärs eller diagonalt över fogen. Peta bort det som är löst men peta absolut inte för djupt med risk för att skada tätskiktet under kakel.

Ah ok, då skippar vi silikonen :)

• Gilla
Weden93
  • Laddar…
Skulle kika på byggvaruhusen, kikade på Clas Ohlsson men hittade inte något.

Det blir ju svårt att hitta samma färg men gå till Bauhaus eller Hornbach typ och köp minsta burken fog (brukar vara 1 kg). Det kostar inte många tior.
Skrapa bort all lös fog, tvätta av området med lite diskmedel och vatten och vänta tills det torkar. Blanda fogen så den har ungefär samma konsistens som tandkräm och tryck in det så noggrannt du kan i hålet genom att dra över en gummiskrapa (om du har). Låt det torka ca. 20-30 minuter tills du känner att det börjar stelna men fortfarande är lite mjukt. Ta den mjuka sidan på en disksvamp som du blöter ordentligt och börja sakta stryka över fogen. Doppa svampen i vatten ofta!
När du har torkat bort så mycket så det är jämnt med gamla fogen låter du det torka några minuter till och sen putsa med mer vatten och svamp så du får bort allt spill och fog utanför på plattorna!
Se till att torka ordentligt på plattorna runt, när fogen sen torkat helt är det väldigt svårt att få loss...

Paul-Staffanstorp
Själv lämnar jag alltid kvar lite fotbruk i en påse till kunden om något liknande skulle uppstå så det är synd de inte hade de tänket när de gjorde detta jobbet... troligtvis för tunt med fog som är orsaken.

Troligtvis är det cementgrå/manhattan... alltså den nästljusaste grå fogen men olika fabrikat har olika namn.

Busten skrev:
Köp något typ [länk] ? bör funka perfekt
Självklart att dom skulle ha slut på detta där jag bor, och det går inte att beställa via nätet då man måste beställa för minst 295kr.

Finns det några andra firmor som säljer just detta som ligger i innerstan (stockholm?). Jag behöver som sagt endast fylla ut ca 5 cm fog, så det känns onödigt att köpa ut ett kilo fog liksom :)

Det är ovanligt att fog släpper, vet du om det är ett trähus? Det jag funderar på om det är träbjälklag som rör sig när man går på det.

Paul-Staffanstorp
P Plutus skrev:
Det är ovanligt att fog släpper, vet du om det är ett trähus? Det jag funderar på om det är träbjälklag som rör sig när man går på det.
Hoppas de löst problemet nu, fyra år senare :p:crysmile:

Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Hoppas de löst problemet nu, fyra år senare :p:crysmile:
Mitt inlägg blir ju särskilt aktuellt när det gått fyra år, fungerade det med ny fog? eller släppte det på nya ställen? De flesta söker ju svar på hur man kan lösa vissa saker, så det är inte bara TS som blir hjälpt, utan även andra som söker på liknande problem.

• Gilla
svantej och 5 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.