Har för vana att lägga på kakelfogen först och som avslutning mjukfoga i hörn och mot bänkar etc. Kakelfogen lägger jag på med en viss fermitet och har svårt att undvika att kakelfog hamnar även i kanaler där mjukfog skall läggas. Det medför lite pillande att få bort kakelfogen därifrån.

Vilken teknik skall jag tillämpa för att underlätta jobbet? Någon som känner igen problemet?

Det gör ingenting om det hamnar lite kakelfog där det sen ska bli mjukfog, se bara till att du trycker ner den under den nivå som mjukfogen ska ligga på. Använd någon form av verktyg, en träbit eller dylikt går bra. Torka bort alla rester på plattorna noga och låt torka innan mjukfogningen påbörjas. Använd skrapa för att snygga till siliconfogen.

Kan man använda något annat än den eländiga siliconen i badrummet?

T.ex. TEC7. Finns nu i många färger.

A
Silikona först och foga dagen efter, så är "problemet" löst.

ACME skrev:
Silikona först och foga dagen efter, så är "problemet" löst.
Men vad tror du om att byta ut siliconet mot något annat?

A
Tec7 borde fungera bra till ändamålet, men varför vill du inte använda silikon?
I ditt första inlägg verkar det ju snarare vara fogbruket som är problemet?

ACME skrev:
Tec7 borde fungera bra till ändamålet, men varför vill du inte använda silikon?
I ditt första inlägg verkar det ju snarare vara fogbruket som är problemet?
Problemen hänger inte ihop. Jag använde tråden för ett nytt spörsmål. Tycker inte om silicon. Kletigt och segt och blir lätt missfärgat. Använde TEC7 i köket mot bänkar mm för ett år sedan. Fick ett toppenresultat. Sitter benhårt och ger en snygg fog. Är ganska dyrt men det är ju inte så ofta man kaklar ett badrum.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.