Hej,
Jag har hamnat inför två val (pest eller kolera?).
Jag håller på och byter kakel och bänkskiva i köket (samt några vitvaror). När jag tagit bort den gamla bänkskivan blev jag tvungen att knacka bort lite gammalt kakel längst ner närmast bänkskivan av flera anledningar, bl.a. så gick kaklet ner nedanför bänkskivan på några ställen.
Hörde runt lite och fick höra att det inte är svårt att ta bort gammalt kakel. Så jag tänkte att det är lika bra att knacka bort allt gammalt när jag ändå håller på. Men det visade sig vara ett jäkla jobb. Jag gissar att det är p.g.a. att det är massa små kakel och inte större bitar som säkert de jag frågade om råd från hade erfarenhet av.
Nu har jag ju kommit en bit men börjar fundera på om det verkligen är rätt väg att gå.
Så nu är alternativen:
Verktyg:
Nya kaklet kommer troligtvis bli sånt "fuskkakel" från Fibo (kitchen board) eller Berry Alloc (kitchen wall).
D.v.s. ett sånt här koncept
Tacksam för alla tips man kan få
Har som alltid vid renovering sprungit på flera motgångar, fastkärvade ballofixar och eluttag för ugn/spis där någon har fuskat lite så hoppas i alla fall få hjälp och slippa huvudbryn med kaklet nu i alla fall.
Jag har hamnat inför två val (pest eller kolera?).
Jag håller på och byter kakel och bänkskiva i köket (samt några vitvaror). När jag tagit bort den gamla bänkskivan blev jag tvungen att knacka bort lite gammalt kakel längst ner närmast bänkskivan av flera anledningar, bl.a. så gick kaklet ner nedanför bänkskivan på några ställen.
Hörde runt lite och fick höra att det inte är svårt att ta bort gammalt kakel. Så jag tänkte att det är lika bra att knacka bort allt gammalt när jag ändå håller på. Men det visade sig vara ett jäkla jobb. Jag gissar att det är p.g.a. att det är massa små kakel och inte större bitar som säkert de jag frågade om råd från hade erfarenhet av.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har jag ju kommit en bit men börjar fundera på om det verkligen är rätt väg att gå.
Logga in
Skapa konto
Så nu är alternativen:
- 1. Ska jag fortsätta knacka vidare och jobba som fan med detta? Kaklet går hela vägen upp till taket vid ett större parti, speciellt det som känns som det kommer bli en riktig utmaning. Ponera att jag går på det här alternativet. Väggen bakom blir ju långt ifrån jämn. Hur ska jag jämna ut den för att kunna lägga nytt kakel ovanpå?
- 2. Sluta knacka bort kakel och sikta på att lägga nya kaklet ovanpå det gamla. Hur gör jag med de partier där jag redan knackat bort kakel. Hur fyller jag det så det blir jämnt med kaklet?
Verktyg:
- En fogkrats för att göra fogarna svagare. Hjälper till viss del.
- En kofot och hammare för att knacka bort kaklet. Ibland för hand med kofoten stöter jag och böjer upp kakelbitar, ibland använder jag kofoten som ett stämjärn o knackar med hammaren. Går sakta framåt och tar på krafterna.
Nya kaklet kommer troligtvis bli sånt "fuskkakel" från Fibo (kitchen board) eller Berry Alloc (kitchen wall).
D.v.s. ett sånt här koncept
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tacksam för alla tips man kan få
Vad tror du om de hål/ojämnheter som jag skapat när jag knackat bort en bit av det gamla kaklet? Tips på nått man bör fylla det med så de blir jämnt under det "nya kaklet"/skivorna?Stefan N skrev:
Om man jämför med bilden i första inlägget så är det det här som konfunderad mig för alternativ 2.
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara