8 119 läst ·
5 svar
8k läst
5 svar
Kakel till kök - vita med fasade kanter, storlek?
Hejsan
Har fastnat för sånt där rektulangulärt vitt kakel med fasade kanter som man kan se lite överallt numera.
Undrar dock över vilken storlek man ska välja. Har sett 10 * 20 cm samt 7,5 * 15 cm?
Är det sån som har såna uppsatta i köket??? Storlek, vad som är snyggast och mest praktiskt?
Tack på Förhand
Nora
Har fastnat för sånt där rektulangulärt vitt kakel med fasade kanter som man kan se lite överallt numera.
Undrar dock över vilken storlek man ska välja. Har sett 10 * 20 cm samt 7,5 * 15 cm?
Är det sån som har såna uppsatta i köket??? Storlek, vad som är snyggast och mest praktiskt?
Tack på Förhand
Nora
Vi har gammalt original-kakel uppsatt från 20-talet i vårt kök. Jag tycker att det är fint, eftersom fasningen gör att kaklet reflekterar ljuset så det blir mer levande. Vi håller på att renovera vårt kök nu och har funderingar på att klä hela murstocken med ett sådant kakel.
Vi har inte bestämt oss än - jag och min sambo är inte helt överens på den punkten....
Den större varianten tycker jag passar bättre i gamla hus om man skall satsa på ett "lant-kök". Tex:
http://www.gysinge.nu/Products/ProductDetail.aspx?sectionId=847&itemId=1599
Jag tycker att det blir snyggast om man bara har en minimal fog mellan plattorna.
Det finns även rektangulära plattor:
http://www.gysinge.nu/Products/ProductDetail.aspx?sectionId=847&itemId=1391
Om det är en mindre yta som man skall sätta kakel på så kanske det är mer naturligt att välja det mindre kaklet för att proportionerna skall stämma bättre. För stora plattor på en liten yta ser konstigt ut.
Vi har inte bestämt oss än - jag och min sambo är inte helt överens på den punkten....
Den större varianten tycker jag passar bättre i gamla hus om man skall satsa på ett "lant-kök". Tex:
http://www.gysinge.nu/Products/ProductDetail.aspx?sectionId=847&itemId=1599
Jag tycker att det blir snyggast om man bara har en minimal fog mellan plattorna.
Det finns även rektangulära plattor:
http://www.gysinge.nu/Products/ProductDetail.aspx?sectionId=847&itemId=1391
Om det är en mindre yta som man skall sätta kakel på så kanske det är mer naturligt att välja det mindre kaklet för att proportionerna skall stämma bättre. För stora plattor på en liten yta ser konstigt ut.
Tack för dina åsikter...jättebra..
Vi har hyfsat stora ytor då vi ska kakla bakom fläktkåpan samt bredvid den då vi inte har några överhyllor utan två hyllor istället...så visuellt blir det ju ganska stort område som ska kaklas då....
Jag tycker vi har ett modernt lite lantligt kök typ......
Får fundera lite vidare innan det är dags att bestämma sig....
Tack för hjälpen
Nora
Vi har hyfsat stora ytor då vi ska kakla bakom fläktkåpan samt bredvid den då vi inte har några överhyllor utan två hyllor istället...så visuellt blir det ju ganska stort område som ska kaklas då....
Jag tycker vi har ett modernt lite lantligt kök typ......
Får fundera lite vidare innan det är dags att bestämma sig....
Tack för hjälpen
Nora
Ett hett tips är att låna hem några plattor och rigga upp för att testa. Vi var helt inne på denna typ av kakel och jag tycker forfarande det är snyggt men det passade inte alls hos oss. Som tur var lånade vi hem några plattor att testa med först.
Nora,
Lycka till och dela gärna med dig om vad du kom fram till hur du resonerade.. Jag och min sambo går själva och våndas över vilket kakel vi skall ha... Inget är beslutat ännu
Bra tips att låna hem och testa, gärna med rätt fläktkåpa för att se hur det ser ut.
/Tommy
Lycka till och dela gärna med dig om vad du kom fram till hur du resonerade.. Jag och min sambo går själva och våndas över vilket kakel vi skall ha... Inget är beslutat ännu
Bra tips att låna hem och testa, gärna med rätt fläktkåpa för att se hur det ser ut.
/Tommy
Tack tack,,,
Vi ska välja lite typ nu.....Vårt kök är inte precis som standardköken så man våndas lite hur det kommer att se ut när det är klart....
Ska kolla i inredningstidningar för att försöka få klarhet i vilken storlek som är snyggast!
Nora
Vi ska välja lite typ nu.....Vårt kök är inte precis som standardköken så man våndas lite hur det kommer att se ut när det är klart....
Ska kolla i inredningstidningar för att försöka få klarhet i vilken storlek som är snyggast!
Nora
Klicka här för att svara