För två år sedan köpte vi huset vi nu bor i. Den förra ägaren har sedan 2015 renoverat i stort sätt hela huset.
Dock så märkte vi i förra veckan att kakel börjar släppa från väggarna i tvättstugan. Jag tror inte att det beror på fukt eller så, utan det beror på ett undermåligt underarbete. Vad jag kan se så är det ingen fix alls på baksidan på kakelplattorna som är 15x30 cm. Den fix som sitter kvar på väggen ser helt orörd ut. Man har helt enkelt inte satt dit plattorna ordentligt och nu börjar dom lossna.
Min oro består nu i att om det väl börjat på ena väggen så kommer resten av väggarna att följa efter.
Säljaren har uppgett att han renoverat tvättstugan. Besiktning är gjord och dom hade bara påpekanden om golvet, som består av klinkers som ägaren lagt uppe på befintlig plastmatta.
Är detta ngt jag kan kräva av säljaren att åtgärda, eller ligger det helt på mig (har inte upptäckt några bomljud på min egna kontroll av huset, inte heller upptäckt på besiktning)

Spontant känns det som att du äger problemet då du borde kunnat ana att det inte kan vara helt korrekt gjort utifrån att man lagt klinker på plastmattan, det är ju verkligen B.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Lägga klinker på gammal plastmatta är ingen renovering.
Gör om och gör rätt

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
De har antagligen sminkat en gris.........dvs bara snyggat till div ytskikt. Det räknas tyvärr inte som nån renovering i försäkringsbolagens synvinkel. Så en djupare undersökning är nog på sin plats om ni nu mot förmodan tror att ni har fullt försäkringsskydd vid skada. Hur är tex badrummen gjorda? Kanske är lika där........

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
De har antagligen sminkat en gris.........dvs bara snyggat till div ytskikt. Det räknas tyvärr inte som nån renovering i försäkringsbolagens synvinkel. Så en djupare undersökning är nog på sin plats om ni nu mot förmodan tror att ni har fullt försäkringsskydd vid skada. Hur är tex badrummen gjorda? Kanske är lika där........
Badrummen är gjorda av godkänd firma med alla intyg. Tvättstugan känns dock som han har gjort själv, men är inte säker.

OM allt hade sett bra ut utan anmärkning från bes. man. Inga tecken på fel/fusk: Då tror jag att detta har en skaplig chans att räknas som ett dolt fel, med betoning på "fel".

MEN det finns även rättsfall på att fel som är relativt billiga i förhållande till huspriset, inte är ersättningsbara. Man har rätt till ersättning i förhållande till hur mycket billigare huset skulle varit om felet vore känt. Om den summan då hamnar inom "felräkningsområdet" så får man ingen ersättning. Det finns rättsfall med skada i storleksordningen 40 000 på en villa ansågs vara för billig (tror det var ett hus i klassen 3 milj). Det finns ett rättsfall med ett badrum för 150 000 som var för billigt i en bostadsrättsaffär, bostadsrätten hade kostat 7 milj har jag för mig.

Om man till detta lägger att det blir lite tveksamt om anmärkningen på golvet gör att du borde insett att det kan vara mer som är fel, så tror inte jag att man skall driva detta fall alltför långt.

Skaffa en kostnadsuppskattning, ställ ett krav på säljaren, men räkna inte med att få något. Möjligen kan du låta en jurist skriva ett kravbrev för att lägga lite kraft bakom, så riskerar du kanske 4 - 5000 i juristkostnader. Men gå inte längre.

Nu framgår det inte hur mycket kakel det handlar om, men om du gör detta själv så räkna med någon dags arbete per vägg för att få bort plattorna och kakelfix (hyr en saneringfräs, kallas även betongslip ibland med tillhörande dammsugare). Täta rummet mot damm, även med dammsugare så kommer det att bli otroligt dammigt, och ännu mer damm. Skaffa en bra andningsmask (riktig, inte bara en engångsmask), bra att ha även i andra sammanhang som husägare. Att sedan kakla en vägg gör du som amatör på en dag max.

Är det gipsskivor under så kan det vara enklare att riva ned dem och sätta nya, gips är billigt och lättarbetat.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
K
H hedde skrev:
För två år sedan köpte vi huset vi nu bor i. Den förra ägaren har sedan 2015 renoverat i stort sätt hela huset.
Dock så märkte vi i förra veckan att kakel börjar släppa från väggarna i tvättstugan. Jag tror inte att det beror på fukt eller så, utan det beror på ett undermåligt underarbete. Vad jag kan se så är det ingen fix alls på baksidan på kakelplattorna som är 15x30 cm. Den fix som sitter kvar på väggen ser helt orörd ut. Man har helt enkelt inte satt dit plattorna ordentligt och nu börjar dom lossna.
Min oro består nu i att om det väl börjat på ena väggen så kommer resten av väggarna att följa efter.
Säljaren har uppgett att han renoverat tvättstugan. Besiktning är gjord och dom hade bara påpekanden om golvet, som består av klinkers som ägaren lagt uppe på befintlig plastmatta.
Är detta ngt jag kan kräva av säljaren att åtgärda, eller ligger det helt på mig (har inte upptäckt några bomljud på min egna kontroll av huset, inte heller upptäckt på besiktning)
Om det är gjort 2015 så har det funkat i nästan 8 år utan problem. Det är först nu ni upplever/ser problem men orsaken är ju egentligen okänd. Kanske ni gjort något annorlunda de två åren ni bott där, därav lossnar plattorna.

Hur som helst ska plattor inte lossna, men tror det blir svårt att hävda både dolt fel och ersättning från säljaren, speciellt eftersom det gått 2 år (ja jag vet, man har 10 år på sig att reklamera).
Kostnaden för att riva och kakla upp nya väggar är inte speciellt dyrt, särskilt inte i en tvättstuga där man oftast inte sätter tätskikt på väggarna.
Äger man en bostad så får man tyvärr räkna med saker hela tiden..

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.