Hej
Jag och min sambo har precis köpt en lägenhet som är byggd 2004/2005. Efter ca 1 månad märkte vi att badkaret i badrummet började vingla, detta i sin tur visade sig bero på att kaklet börjat bukta ut från väggen.
Föreningen kontaktade sitt försäkringsbolag som kom och mätte fukt, men man hittade ingenting i väggen utan meddelade att detta troligen berodde på att kaklet eller tätskiktet helt enkelt släppt från väggen pga byggfel. Exakt orsak går inte att få förens väggen brutits upp, området är dock ganska stort, ca 1kvm som bukta ut.. Eftersom det inte finns någon fukt avslutade föreningens försäkringsbolag ärendet och våran hemförsäkring gav samma besked.
Så nu är vi alltså i läget att vi troligen måste stå själva för en totalrenovering av badrummet 1 månad efter inflytt i en i mina ögon relativt nyproducerad lägenhet.
Har någon tips och råd i denna situation? Borde jag gå hårdare på försäkringsbolaget, styrelsen, säljaren i hopp om att få någon slags ersättning?
Med vänlig hälsning,
Jag och min sambo har precis köpt en lägenhet som är byggd 2004/2005. Efter ca 1 månad märkte vi att badkaret i badrummet började vingla, detta i sin tur visade sig bero på att kaklet börjat bukta ut från väggen.
Föreningen kontaktade sitt försäkringsbolag som kom och mätte fukt, men man hittade ingenting i väggen utan meddelade att detta troligen berodde på att kaklet eller tätskiktet helt enkelt släppt från väggen pga byggfel. Exakt orsak går inte att få förens väggen brutits upp, området är dock ganska stort, ca 1kvm som bukta ut.. Eftersom det inte finns någon fukt avslutade föreningens försäkringsbolag ärendet och våran hemförsäkring gav samma besked.
Så nu är vi alltså i läget att vi troligen måste stå själva för en totalrenovering av badrummet 1 månad efter inflytt i en i mina ögon relativt nyproducerad lägenhet.
Har någon tips och råd i denna situation? Borde jag gå hårdare på försäkringsbolaget, styrelsen, säljaren i hopp om att få någon slags ersättning?
Med vänlig hälsning,
Dolda fel försäkring?
Nej vi har ingen sådan, det är väl isf säljaren som ev tecknat en sådan? Vi har ännu inte gått på dem då vi vill ha lite mer på fötterna först. Men har förstått att dolt fel är väldigt svårt att hävda i en bostadsrätt.
Moderator
· Stockholm
· 56 280 inlägg
Ja "dolt fel" tror jag blir svårt. Om det släpper så mycket att karet flyttar på sig, så har det troligen varit löst redan när ni undersökte lägenheten före köp. Dvs. om du hade knackat på några plattor så hade det troligen hörts ett "bomm ljud".
Har inget bra förslag på lösning.
Har inget bra förslag på lösning.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 106 inlägg
Har inte föreningen byggfelsförsäkring/garanti från entreprenören när huset är så nytt? Brukar vara angett i deras entreprenadhandlingar och besiktningsprotokoll.
Är det under ytskiktet skulle jag be att få ta en titt på föreningens gränsdragningslista.
Är det under ytskiktet skulle jag be att få ta en titt på föreningens gränsdragningslista.
Tyvärr är det troligt att det inte kan klassas som dolt fel, precis som hempularen skrev.
Jag skulle kontaktat FB... Det är nog den ända troliga vägen att gå för att slippa betala allt själv.
Dock är det inte alls säkert att FB ersätter... Men det är värt ett samtal!
Jag skulle kontaktat FB... Det är nog den ända troliga vägen att gå för att slippa betala allt själv.
Dock är det inte alls säkert att FB ersätter... Men det är värt ett samtal!
Det skulle vara eventuellt något avtal med entreprenören, dock har det väl precis gått 10år...Robert-san01 skrev:
Föreningens ansvar slutar nästan garanterat innan tätskikt. Så den vägen är stängd...
Självbyggare
· Stockholm
· 10 106 inlägg
Alla halmstrån brukar vara bra att greppa i dylika situationer. Många föreningar har inte någon gränsdragningslista och då har man iaf en öppning att jobba mot även om den kan bli en återvändsgränd.Odjuret skrev:
Är det reglad eller (lätt)betongvägg?
Vad är det på andra sidan väggen?
Går det några rör (vatten/avlopp) eller trummor (ventilation) i väggen?
Hur mätte försäkringsbolaget att det inte var någon fukt i väggen?
Kan man mäta om det är fukt bakom ett helt tätskikt?
Vad är det på andra sidan väggen?
Går det några rör (vatten/avlopp) eller trummor (ventilation) i väggen?
Hur mätte försäkringsbolaget att det inte var någon fukt i väggen?
Kan man mäta om det är fukt bakom ett helt tätskikt?
Väggen bakom är betong, mer än så vet jag tyvärr inte. Försäkringsbolaget hade en konsult här som mätte med ett instrument. Kanske bör man höra med försäkringsbolaget vad som händer vid renoveringen om det faktiskt visar sig att det är fukt när man väl börjar riva.. Känns konstigt att de bara ersätter om det är en större skada än vad det är nu..
Moderator
· Stockholm
· 56 280 inlägg
Föreningens förs. bolag skulle ändå inte ersätta kostnaderna för att återställa tätskiktet i badrummet. Och jag kan tänka mig att det blir problem med förs. bolag (både föreningens och hemförsäkringen) när det bara är en skada, som inte lett till en vattenskada. Men lusläs förs. villkoren i hemförsäkringen med ev. bostadsrättstillägg.
Och oavsett vad dte står i villkoren så prova att anmäla det till hemförsäkringsbolaget.
Det finns ett läge där föreningen blir ansvarig (=föreningens förs. bolag), och det är om skadan beror på läckage från en tappvattenledning i väggen.
Och oavsett vad dte står i villkoren så prova att anmäla det till hemförsäkringsbolaget.
Det finns ett läge där föreningen blir ansvarig (=föreningens förs. bolag), och det är om skadan beror på läckage från en tappvattenledning i väggen.
En utbuktning på en kvm låter för mig som en skada av något slag. Att enbart lita på en fuktmätning av en person från bostadsrättsföreiningens försäkringsbolag skulle jag inte göra. Försäkringsbolaget vill förstås undvika en skadeåtgärd. Kontakta ditt försäkringsbolag eller ta in en besiktningsperson för vidare undersökning.