Medlem
· Västerbotten
· 872 inlägg
En av våra nybyggda anläggningar här i Umeå kläs just nu med klinkers på utsidan.
Min tegelfasad är bara en skalfasad så vatten behöver jag inte fundera så mycket på...
Någon frågade om putsning och det är ju rätt mycket jobb om det ska bli bra och man inte ska kunna se fogarna från teglet genom putsen sen.
Fasaden idag är rätt jämn så jag tror att med lite större plattor skulle jag klara mig med rejält med fix bara direkt på teglet...
Det verkar ju finnas många fungerade exempel!
Någon frågade om putsning och det är ju rätt mycket jobb om det ska bli bra och man inte ska kunna se fogarna från teglet genom putsen sen.
Fasaden idag är rätt jämn så jag tror att med lite större plattor skulle jag klara mig med rejält med fix bara direkt på teglet...
Det verkar ju finnas många fungerade exempel!
Medlem
· Västernorrland
· 2 468 inlägg
Vilket härad hamnar man prismässigt, jämfört med andra fasadmaterial?
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
När man kaklar med stora plattor inomhus gäller det att underlaget är extremt jämnt och plant. Har svårt att se att det inte skulle gälla även utomhus med ännu större plattor.
http://www.megabase.se/vis/img/image_002.jpg
Detta kaklade hus står i Skellefteå sedan 80-talet (?) och verkar klara sig bra. Men ja, lite mycket badrumskänsla.
Detta kaklade hus står i Skellefteå sedan 80-talet (?) och verkar klara sig bra. Men ja, lite mycket badrumskänsla.
Intressant det här... Tittar som bäst på ett parti 30x90 plattor i ljusbeige som jag tror skulle bli riktigt nice.
Nu har vi dessvärre hamnat inom detaljplanerat område så jag måste prata med kommunen först.
Nu har vi dessvärre hamnat inom detaljplanerat område så jag måste prata med kommunen först.
Tänk på.att du förmodligen inte kan använda vanligt fix utan måste ha ett som klarar lite tjocklek iom att du har tegel.
Ett vanligt fix är väl max typ 5-10 mm sen är det risk för att det separerar
Fasader trodde jag man hängde upp i skenor och typ krokar på baksidan av platta för att få ventilation men man sätter tydligen direkt på.
Finns ju 360x120cm plattor idag med tjocklek runt 5mm
Ett vanligt fix är väl max typ 5-10 mm sen är det risk för att det separerar
Fasader trodde jag man hängde upp i skenor och typ krokar på baksidan av platta för att få ventilation men man sätter tydligen direkt på.
Finns ju 360x120cm plattor idag med tjocklek runt 5mm
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Hur blir det om fukt kommer in, lär ju kunna frostspränga och då vill man inte ha plattor för högt upp på fasaden.