25 105 läst ·
35 svar
25k läst
35 svar
Kakel med förband eller ej...? Tipsa oss!!
Jag skulle personligen välja UTAN förskjutning. Om man ser det så här har du ju redan valt att ta in en del moderna inslag i ditt badrum som tex glasbetong, halogenlampor och hörnbadkar. Det är ju ett modernt kakel som borde sättas upp på ett "modernt" vis.
Fast hade det varit mitt badrum hade jag tagit ett gammaldags, fasat kakel med förband, som det på din bild
Fast hade det varit mitt badrum hade jag tagit ett gammaldags, fasat kakel med förband, som det på din bild
Du kanske har behövt bestämma dig redan innan du ser detta men jag måste absolut säga en sak till som talar mot förskjutning: om plattorna är även lite konkava / konvexa
i längdriktning är det nästintill omöjligt att få en slät resultat. Om och när ljuset kommer uppifrån ser man bra även det minsta skillnad i planheten.
i längdriktning är det nästintill omöjligt att få en slät resultat. Om och när ljuset kommer uppifrån ser man bra även det minsta skillnad i planheten.
Det har du rätt i... Att kaklet på bilden skullle vara fasat är däremot fel!Linska skrev:Jag skulle personligen välja UTAN förskjutning. Om man ser det så här har du ju redan valt att ta in en del moderna inslag i ditt badrum som tex glasbetong, halogenlampor och hörnbadkar. Det är ju ett modernt kakel som borde sättas upp på ett "modernt" vis.
Fast hade det varit mitt badrum hade jag tagit ett gammaldags, fasat kakel med förband, som det på din bild![]()
Har plattisen gjort tätskicktet redan? Ifall inte MÅSTE du inte bestämma dig idag, han/hon kan tidigast börja sätta imorgon.... Du kanske har vart uppe halva natten med dilemman
och då är det inte skönt att ta såna beslut. Vilka är då fördelarna med förskjutning? Jag tror inte nån här i forumet har precenterat såna...
och då är det inte skönt att ta såna beslut. Vilka är då fördelarna med förskjutning? Jag tror inte nån här i forumet har precenterat såna...
Jag tycker ni skall ta det ni tycker är snyggast! I gamla hus fanns det inte badrum så ur det hänseendet kan det ändå bara bli fel. Personligen tycker jag som de andra...att förskjutna plattor på vägg med det format ni valt får det hela att se ut som en tegelvägg
Ja, tätskikt är klart - kl: 15 i dag börjar de att sätta första raden! Tyvärr, i detta fall...Sartsa skrev:Har plattisen gjort tätskicktet redan? Ifall inte MÅSTE du inte bestämma dig idag, han/hon kan tidigast börja sätta imorgon.... Du kanske har vart uppe halva natten med dilemman
Fördelar med att sätta med förskjutning? Ja, att det ser gammaldags ut, och inte så strikt. Fast å andra sidan så är det ju redan moderniserat med krom, spotlights & badkar m.m - så då kan man ju köra utan förband,eller hur?!!
Ska ner till huset nu & lägga ut lite kakel på golvet. Hoppas att allt klarnar då
Tur att man är ledig i dag...!
Jag skulle sätta kakel med förskjutning i ett gammalt hus men inte i den storleken 10x30 som ni köpt. På bilden med badkaret är plattorna mindre ( 10x20 :-/?) och är klasiskt snygga, tycker jag. Tveksamt om man får den effekten med 10x30. Lägg dom ut och prova
. Taket är ju " randigt" så det kanske skulle passa med förskjutna plattor för att rummet inte ska kännas långrandigt. Golvet blir ändå best utan förskjutning oavsett hur du väljer på väggarna.
gaia
gaia
Vi har som sagt köpt ett 10x30 kakel för att vi vill ha ett modernt badrum i ett i övrigt klassiskt hus - med undantag för köket som skall bli modernt efter renovering oxå. Vi gillar mao att blanda stilargaia skrev:Jag skulle sätta kakel med förskjutning i ett gammalt hus men inte i den storleken 10x30 som ni köpt. På bilden med badkaret är plattorna mindre ( 10x20 :-/?) och är klasiskt snygga, tycker jag. Tveksamt om man får den effekten med 10x30. Lägg dom ut och prova. Taket är ju " randigt" så det kanske skulle passa med förskjutna plattor för att rummet inte ska kännas långrandigt. Golvet blir ändå best utan förskjutning oavsett hur du väljer på väggarna.
gaia
Jag har lagt ut kalket i två timmars tid & bestämt mig... ÄNTLIGEN!
Det blir UTAN förband/förskjutning!!!
Bilden var en "illustration" för att beskriva vårat hus _stil_. Det var aldrig meningen att vårat badrum skulle bli som det på bilden - då hade vi såklart köpt blankt 10x20 kakel i stället
Förmodligen så har plattisen svårt att följa raka fogar 
Blomman77 skrev:Ja, man undrar ju varför han (plattisen) tycker att vi ska sätta med förskjuting eller halvförband som det väl kallas?!
Jag har kikat på "Misses" tråd... Men vet ännu inte vad som skulle bli snyggast hos OSS! Vårat badrum är ju större än de flesta... Är det inte finare med förskjutet då?
Blir det inte "kliniskt" med raka rader av kakel (vitt & matt)???
Hoppas på snabba svar!
Mohahahaha ;D!
Första raden är på plats - känns bra för nu kan jag inte ångra mig
!
Har efter många funderingar bestämt att det ska gå upp en rad (2x5cm) centrerat i duschen... Alltså bakom kommande duschblandare från Mora Armatur (Marena Family). Det ligger likadan mosaik (svart skiffer) på golvet i duschen... Vad sägs om det?
Första raden är på plats - känns bra för nu kan jag inte ångra mig
Har efter många funderingar bestämt att det ska gå upp en rad (2x5cm) centrerat i duschen... Alltså bakom kommande duschblandare från Mora Armatur (Marena Family). Det ligger likadan mosaik (svart skiffer) på golvet i duschen... Vad sägs om det?
[/quote]kakelmaster skrev:Förmodligen så har plattisen svårt att följa raka fogar
[quote author=Blomman77 link=1137013066/0#3 date=1137019179]Ja, man undrar ju varför han (plattisen) tycker att vi ska sätta med förskjuting eller halvförband som det väl kallas?!
Jag har kikat på "Misses" tråd... Men vet ännu inte vad som skulle bli snyggast hos OSS! Vårat badrum är ju större än de flesta... Är det inte finare med förskjutet då?
Blir det inte "kliniskt" med raka rader av kakel (vitt & matt)???
Hoppas på snabba svar!
Tosca>> Nej, jag har INTE ångrat mitt/vårt beslut att sätta utan förband... Den låååånga våndan är över
!
Var från början helt inne på att sätta utan förband, men när plattsättaren sa att det var snyggare/bättre att sätta med förband så började jag tveka & vela fram och tillbaka... Me till sist - i sista minuten - så ringde jag upp honom och berättade om de ändrade planerna... Gissa om han är trött på mig nu?! Får hitta en annan positivare (läs: nytänkande) plattsättare till det lilla badrummet...
Era båda badrum är verkligen toksnygga! Gillar verlkigen era val av kakel, klinkers & moasik samt inredning! Hoppas att vårat blir lika eller nästan lika fint bara...
Har som sagt satt en "bård" av samma skiffer-mosaik (svart) som ligger på golvet i duschen upp på väggen där duscharmturen skall sitta... Skall väl fästa armaturen mitt i fogen så att den hamnar i mitten... *svårt att förklara*
Gick tyvärr inte att sätta den centrerat mitt i, pga av att det sitter en kub med ventilation 40 cm ut från väggen... Men jag tror att det blir bra ändå....
Vi valde att sätta 2 mosaik-plattor brett, alltså 5x2=10 cm.
Tror du att det kommer se dumt ut att bara ha EN bård och inte två?
Var från början helt inne på att sätta utan förband, men när plattsättaren sa att det var snyggare/bättre att sätta med förband så började jag tveka & vela fram och tillbaka... Me till sist - i sista minuten - så ringde jag upp honom och berättade om de ändrade planerna... Gissa om han är trött på mig nu?! Får hitta en annan positivare (läs: nytänkande) plattsättare till det lilla badrummet...
Era båda badrum är verkligen toksnygga! Gillar verlkigen era val av kakel, klinkers & moasik samt inredning! Hoppas att vårat blir lika eller nästan lika fint bara...
Har som sagt satt en "bård" av samma skiffer-mosaik (svart) som ligger på golvet i duschen upp på väggen där duscharmturen skall sitta... Skall väl fästa armaturen mitt i fogen så att den hamnar i mitten... *svårt att förklara*
Gick tyvärr inte att sätta den centrerat mitt i, pga av att det sitter en kub med ventilation 40 cm ut från väggen... Men jag tror att det blir bra ändå....
Vi valde att sätta 2 mosaik-plattor brett, alltså 5x2=10 cm.
Tror du att det kommer se dumt ut att bara ha EN bård och inte två?
Tosca skrev:Gutte - klart att jag inte har något emot att låna ut mina bilder - det är ju det som är meningen när man visar bilderna på forumet - att tacka för all inspiration man fått av andra här och, förhoppningsvis, inspirera andra. (För att inte tala om hur kul det är att få skryta lite också ;D![]()
).
Blomman77 - jag följde med spänning din beslutsvånda och drog en lättnadens suck när du bestämde att skippa "tegelväggen" - hoppas du inte har ångrat dig? Att kakla i halvförband är för mig sjuttio/åttiotal och ditt hus är ju från 20-talet??? Det blir jättesnyggt med rak sättning på de plattorna ni valt. Klistrar in ett par bilder på vårt andra badrum, samma kakel och golv som lilla duschrummet och som vad jag förstår ligger nära det ni har valt. Taket ser väl nästan ut som i ert badrum också.
[bild]
[bild]
[bild]
Ingen fara...
Vi provade med 3 rader mosaik och t.om 4 rader... Men det såg liksom "för mkt ut"... Det är som sagt kolsvart skiffermosaik så den SYNS
! Vi kommer ändå inte hålla budgeten - så vi har inga ekonomiska problem som avgjorde atalet rader i bården...
Nu går det iof INTE att ändra/ångra sig då plattsättaren har satt hela första raden... Men det går att sätta till något längre upp på vägen:
Vad tror du om att sätta en rektangel av mosaik bakom duscharamturen? Typ såhär (dålig illustration, men dock en...)
I
I
I
I---------I
I---------I
Vi har iof ingen badkar direkt jämte utan en glasblockvägg - på andra sidan den så kommer hörnbadkaret att ställas. Men det kommer bli tajt om plats - så duschen blir endast ca 80 cm bred. Därför kanske det äör snyggast ändå med en smal bård?
Nu går det iof INTE att ändra/ångra sig då plattsättaren har satt hela första raden... Men det går att sätta till något längre upp på vägen:
Vad tror du om att sätta en rektangel av mosaik bakom duscharamturen? Typ såhär (dålig illustration, men dock en...)
I
I
I
I---------I
I---------I
Vi har iof ingen badkar direkt jämte utan en glasblockvägg - på andra sidan den så kommer hörnbadkaret att ställas. Men det kommer bli tajt om plats - så duschen blir endast ca 80 cm bred. Därför kanske det äör snyggast ändå med en smal bård?
Tosca skrev:Jag tror det blir läckert med en bård, allt behöver ju inte vara i par och symetriskt... Om armaturen ska sitta mitt i bården, så kanske det skulle bli snyggare om ni gör den bredare? (om mosaiken inte är så okristligt dyr som den brukar vara, förstås... :). Glasplattorna i vårt badrum var tänkta att sitta i en sammanhängande bård (4 rader x5 cm), men det såg för "fjuttigt" ut, så det blev 4 ränder istället... (pengarna tog slut någonstans där i närheten av den bården :
:'(). Fast ni kommer ju inte ha ett åbäke till badkar precis vid bården, så den kanske inte blir så tokig ändå... Hoppas jag inte ställer till det för dig nu
![]()
![]()