Tja,

ska sätta in nytt kök men funderar lite på hur man gör med kaklet. Har tänkt att sätta hela vägen från bänkskivan upp till tak och kommer bara ha en fläkt och ett liggande överskåp då väggen e ganska liten. Men sätter man kakel på hela väggen och fäster sedan skåpen eller sätter man skåpen först och sen kaklar runt? Vad är enklast och vad blir snyggast? Ska tilläggas att det är lättbetongväggar.

/n

I ditt fall hade jag nog kaklat hela väggen om den nu är så pass liten. Verkar enklast helt enkelt. I vårt kök kaklade vi runt, men med mosaik som kostar 1500 kr kvm, så slösade jag inte. Räknar med att byta ut samtidigt som köket någon gång i framtiden så spelar ingen roll.

Ja väggen e 2.25 bred och 2.7hög så inte så stort.

Kan d bli nåt strul att trycka in pluggen genom kaklet och in i lättbetongen bakom? Jag tänker om man har en fischerplugg kanske den pajjar kakelplattan när den expanderar?

Hade lättbetong i en tidigare bostadsrätt, där helkaklade jag och körde plastplugg utan problem, långa sådana för att det skulle hålla. I vårt hus har jag satt viss badrumsinredning med mollyplugg (böjt in vingarna) i kalklet och fungerade perfekt, tokdrar kanske inte, men sitter och inget har spruckit.

Tackar så mycket för svaren.

/n

Så lite, bara en glad hemfixare, men haft en byggarkompis som hjälpt mig med rätt prylar.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.