Hej.
Nu börjar det snart bli dags för vårat nya badrum. 😜 ( ca8 kvm)
Det är byggt på andra våningen i ett trähus och det skall vara kakel och klinkers i det.
Allt är byggt enligt konstens ALLA regler och LK:s monterings anvisning för deras golv värme.
Alltså reglat högst 30 cc, kortlingar runt om och mitt i rummet.
Reglarna är utbytta till minst 145 mm och är instuckna och skruvade in under dem andra rummen intill badrummet.
Sen är det 22mm spårad spånskiva limmad på reglar och mellan skivor.
På är det plåtar slang, primat och sen limmat golvgips på enligt instruktioner.
Över ligger minst 13 mm flytspackel för golvvärme golv.
På väggar är det råspont och våtrums gips. Över golv och väggar i dusch är det då våtrums gummi matta eller vad det heter i fackspråk.

Nu till frågan.
Är det möjligt att ha en normal dusch i detta. Eller hade ni kört på ett säkrare kort och haft duschkabin?
Vill egentligen inte ha duschkabin men vill inte göra om det om 5-10 år heller för att huset kanske skulle ha rört sig och väggar golv spruckit och fuktskada.
Nog för att försäkringen kommer ta allt efter som det är gjort efter alla konstens regler men tråkigt ändå.

Är jag onödigt orolig?
Hur seg/hållbar är gummimattan/tätskiktet?

Kalle

• Gilla
Jakob94
  • Laddar…
T
Inga problem med en vanlig dusch, kör med plastmatta som tätskikt så har du både livrem och hängsle!

Det är klart du kan ha dusch. Men vad är det du ska göra, sätta kakel o klinkers på plastmattan?
Golvet går bra men kakel på väggarna är tveksamt. Det kan bli förtungt för mattan. Den viker sig.

Det finns både matta och duk som är anpassade för att kakla på. Normalt görs det i hela rummet, så att ha dusch är inga problem

Karl-Magnus Holmbäck skrev:
Hej.
Över golv och väggar i dusch är det då våtrums gummi matta eller vad det heter i fackspråk.

Är jag onödigt orolig?
Hur seg/hållbar är gummimattan/tätskiktet?

Kalle
Jag blir lite fundersam vad du menar. Är det du eller hantverkare som gör jobbet?
De finns tätskikt som byggs upp bara genom att rolla en gojja på golv/väggar som sedan torkar och blir vattentät. Detta system var väl de som fanns att tillgå innan man kom på att det inte var tillräckligt bra så idag rollar man först med gojja/tätmembran och ovanpå denna lägger man tätskiktstapeter för att vara helt safe.
Många tillverkare kräver att man gör på detta sätt just när det är träkonstruktion i våtzon 1 medan våtzon 2 klarar sig med enbart rollat membran.

foliesystem eller tätskiktsmatta som tätskikt, rör sig huset så att mattan eller folien går sönder så har du nog betydligt större problem än en vattenskada

Nej nej nej. Inte jag utan certifierad våtrums gubbe som gör allt vad fall, flytspackel, våtrums spärr mm.
Reglar, golvspån och gips har jag satt upp.
När han gjorde min tvättstuga på nerevåningen sattes gegga på väggar och sen typ våtrums spärr, typ som en seg tapet och smalare vårder på skarvar och hörn och överallt typ. Men där rinner ju inte vatten en gång om dagen som i en dusch.

Det är bara det att haft några som sagt
-Ska du verkligen ha vanlig dusch ( då ej kanin) på övervåningen i ett trähus???

Då trä är ett levande matreal så har man ju tänkt lite på det under tiden det har byggts. Men visst. Med alla dessa reglar och lager är det ju stumt som ett betong golv. Så borde inte vara några problem. Men bättre och fråga en gång förmycket än för lite.

• Gilla
cope
  • Laddar…
Med den konstruktionen du nämner, som också är den som är fackmässig idag, så är det inga problem. Folien klarar mindre rörelser. Där det ofta blir problem är vid golvbrunn och andra genomföringar genom golvet. Det är extremt viktigt att man reglar upp ordentligt runt golvbrunnen och använder monteringsplatta så brunnen är helt stum. Kan man sedan undvika övriga rör genom golvet så är det ju en väldigt stor fördel och krav enligt Säker Vatten.

Kör med duschkar då. Du får lite av båda världar.
Untitled.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag gjorde 2012 ett badrum/tvättstuga i övervåningen på ett gammalt trähus från 1850-talet enligt alla konstens regler (och några till). Inga problem med dusch direkt på kaklet och inga sprickor i kakel eller klinker. För att vara riktigt säker använde jag den då senast rekommenderade tekniken med 15 mm plywood plus 12 mm våtrumsgips på väggarna. Bröt dessutom upp golvet och reglade upp till cc 30 med limträbalkar för att inte få vibrationer i golvet när tvättmaskinen centrifugerade.

• Gilla
bjorn_s
  • Laddar…
Vad hade du ovanpå reglarna sen? Gjorde du en tätare regling mest för tvättmaskinens skull?

K Karl-Magnus Holmbäck skrev:
Så här 2 år efter har det fungerat kanon.
Inga problem alls.
Så här 4 år efter fungerar det fortfarande kanon. Inga problem

• Gilla
VilleH och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.