51 355 läst ·
23 svar
51k läst
23 svar
Kakel i hörn, hur?
Det har du ju helt rätt i, missade den lilla detaljen... Men ang lister/kvartstav så tycker jag inte dom är snygga, vad är bästa alternativet om man vill slippa kantlister på ytterhörnen?kamilenski skrev:
Låt kaklet överlappa mosaiken, och måla keramikkanten med en vattenfast båtfärg. Färghandlaren kan bryta färgen så att den får samma nyans som kaklet.Dr.SiC skrev:
Jag har gjort så i mitt badrum. det blir mycket bra med rätt färg.
Nä, som sagt, ingen dum ide men vad är nackdelen med att göra tvärtom? Då får man ju den synliga kanten snygg från början. En glasmosaikkant har ju samma yta som ovansidan.Raceman skrev:
Du sa inget om att det skulle vara glasmosaik.Dr.SiC skrev:
Mitt förslag gällde kakel mot kakel, och kakel mot keramikmosaik. Anledningen till att man då väljer att låta kaklet överlappa är att man slipper att dutta färg på vaje mosaikplatta. Just detta problem uppstår ju inte med glasmosaik. Däremot kan rent estetiska spörsmål uppstå, som t.ex att väggen med kakel från ena hållet bryts av med många små fogar i hörnet.
Redigerat:
Klart det var glasmosaik men det var jag uppenbarligen inte så tydlig med, sorry. Bra synpunkt dock att det kommer bli en massa småfogar. Jag får bestämma mig snart för jag är snart uppe i fönsterhöjd, om två varv måste beslutet vara taget, jobbigt värre...
Sitter du uppe på nätterna och surfar byggahus? 03:47 är ganska sent, eller tidigt. Jag vaknade när mobilen surrade till av påminneslemejlet att tråden var uppdaterad vid fyratiden... kanske borde stänga av push på natten...
Sitter du uppe på nätterna och surfar byggahus? 03:47 är ganska sent, eller tidigt. Jag vaknade när mobilen surrade till av påminneslemejlet att tråden var uppdaterad vid fyratiden... kanske borde stänga av push på natten...
Det borde väl gå att supa och surfa bygghus samtidigtd^_^b två flugor i en smäll liksom
.
Är upp på "fönstervarvet" nu men måste få i mig lite käk först. Har inte bestämt mig än men det lutar nog åt mosaik över kaklet (så att man ser den fina glasmosaiken och alla fula fogar framifrån)
Btw, så avråder jag från att supa och kakla samtidigt, det blir inte riktigt bra då kan man säga...
Är upp på "fönstervarvet" nu men måste få i mig lite käk först. Har inte bestämt mig än men det lutar nog åt mosaik över kaklet (så att man ser den fina glasmosaiken och alla fula fogar framifrån)
Btw, så avråder jag från att supa och kakla samtidigt, det blir inte riktigt bra då kan man säga...
Ursäkta att jag väcker en gammal tråd till liv, men håller på kaklar själv och håller på med hörnen. Lägger plattorna omlott, och undrar hur jag bör göra i hörnen. Skall jag låta mönstret fortsätta, eller ska jag helt enkelt börja på ny kula bara med helor och halvor?
Klicka här för att svara