13 442 läst ·
33 svar
13k läst
33 svar
Kährs parkettgolv reser sig
Jo det står nog så (inget jag tänkt på själv heller). Hur avhjälper en kortskarv detta problem egentligen?
https://www.kahrs.com/globalassets/...lation-guide-wood-flooring-5s-5g-2g-tg-se.pdf
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.kahrs.com/globalassets/...lation-guide-wood-flooring-5s-5g-2g-tg-se.pdf
Va denna jag tänkte på. https://www.byggahus.se/forum/threads/kaehrs-ekparkett-utan-skarv.463411/#post-4850272R roberob skrev:
Jo, men resten av huset har samma golv och där är en 8x1meter korridor utanför dessa rummen, där jag inte ville ha en massa 1 metersbrädor. Så golvet la jag i samma riktning som utanför rummetMrJay skrev:
jag kan inte förklara fenomenet men jag när man lägger golvet är det rätt uppenbart på första raden att lamellerna är konvexa tills man kommer med nästa bräda och börjar förskjuta skarvar. Paketen i sig är ju raka men där ligger brädorna ek mot ek. Antar att om alla legat åt samma håll så skulle paketet se ut som en banan...MathiasS skrev:
Vad tror ni om att låta tre hela brädor sitta kvar i golvet jämnt utspridda (22 brädor i bredd totalt, så vid typ vid var sjunde bräda)? Och lägga resten med skarvar.
Kan det funka? (Slipper köpa fler paket då, ett paket kostar ändå 2500kr..)
Har ännu ett rum kvar att lägga och några oöppnade paket, kan pussla lite..
Kan det funka? (Slipper köpa fler paket då, ett paket kostar ändå 2500kr..)
Har ännu ett rum kvar att lägga och några oöppnade paket, kan pussla lite..
Redigerat:
Hej
Har inte lagt just Kährs men jag tror jag fattar, du får hela lyftet på mitten med hela brädor eftersom dom är konvexa.
Jag har haft hela brädor här och var när jag lagt större rum och det har gått bra, betydligt fler än tre så det går nog bra. Hade du haft ett LITE större rum hade du inte kapat varenda bräda utan förkjutit skarvar så om du börjar med en "startbräda" som är kortare och bara lägger på så kommer det säker gå bra
Lycka till
Har inte lagt just Kährs men jag tror jag fattar, du får hela lyftet på mitten med hela brädor eftersom dom är konvexa.
Jag har haft hela brädor här och var när jag lagt större rum och det har gått bra, betydligt fler än tre så det går nog bra. Hade du haft ett LITE större rum hade du inte kapat varenda bräda utan förkjutit skarvar så om du börjar med en "startbräda" som är kortare och bara lägger på så kommer det säker gå bra
Lycka till
Japp, i det andra sovrummet blev det skarvar då det var större. Det blev bra där.C camelspin skrev:Hej
Lycka till
Är underlaget helt plant? Kan ju också vara en möjlig orsak.