MrJay MrJay skrev:
Har inget att tillföra i aktuell diskussion men brukar man inte lägga brädorna i riktning mot fönstren?
Jo, men resten av huset har samma golv och där är en 8x1meter korridor utanför dessa rummen, där jag inte ville ha en massa 1 metersbrädor. Så golvet la jag i samma riktning som utanför rummet

Som det står i bilden ovan, ändskarvar ska finnas i varje brädrad. Annars reser sig golvet. Tyvärr bara att plocka upp golvet och göra om.

Låsningen sitter i ändskarven.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D Danne89 skrev:
Som det står i bilden ovan, ändskarvar ska finnas i varje brädrad. Annars reser sig golvet. Tyvärr bara att plocka upp golvet och göra om.

Låsningen sitter i ändskarven.
Går det att förklara varför det reser sig utan ändskarv? Lyckas inte lista ut det själv tyvärr....

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
T
Har du lagt det omlott?
Du måste ha skarv mot en långbräda för styvheten annars reser det sig.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T
redan konstaterat såg jag nu.
nvm moving on..

MathiasS MathiasS skrev:
Går det att förklara varför det reser sig utan ändskarv? Lyckas inte lista ut det själv tyvärr....

Jo det gör jag, det beror på att den böjande kraften inte passerar en skarv och om brädorna omlott med skarv så kan inte brädorna samverka till ett flygande golv som i detta fall.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
jag kan inte förklara fenomenet men jag när man lägger golvet är det rätt uppenbart på första raden att lamellerna är konvexa tills man kommer med nästa bräda och börjar förskjuta skarvar. Paketen i sig är ju raka men där ligger brädorna ek mot ek. Antar att om alla legat åt samma håll så skulle paketet se ut som en banan...

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Vad tror ni om att låta tre hela brädor sitta kvar i golvet jämnt utspridda (22 brädor i bredd totalt, så vid typ vid var sjunde bräda)? Och lägga resten med skarvar.
Kan det funka? (Slipper köpa fler paket då, ett paket kostar ändå 2500kr..)
Har ännu ett rum kvar att lägga och några oöppnade paket, kan pussla lite..

Redigerat:
Hej

Har inte lagt just Kährs men jag tror jag fattar, du får hela lyftet på mitten med hela brädor eftersom dom är konvexa.

Jag har haft hela brädor här och var när jag lagt större rum och det har gått bra, betydligt fler än tre så det går nog bra. Hade du haft ett LITE större rum hade du inte kapat varenda bräda utan förkjutit skarvar så om du börjar med en "startbräda" som är kortare och bara lägger på så kommer det säker gå bra

Lycka till

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C camelspin skrev:
Hej

Har inte lagt just Kährs men jag tror jag fattar, du får hela lyftet på mitten med hela brädor eftersom dom är konvexa.

Jag har haft hela brädor här och var när jag lagt större rum och det har gått bra, betydligt fler än tre så det går nog bra. Hade du haft ett LITE större rum hade du inte kapat varenda bräda utan förkjutit skarvar så om du börjar med en "startbräda" som är kortare och bara lägger på så kommer det säker gå bra

Lycka till
Japp, i det andra sovrummet blev det skarvar då det var större. Det blev bra där.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Är underlaget helt plant? Kan ju också vara en möjlig orsak.

Düsseldorff
A Andreas-sa skrev:
Är underlaget helt plant? Kan ju också vara en möjlig orsak.
Nej, det har definitivt med skarvningen att göra i detta fall.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Va inte detta med hela brädor uppe i nån annan tråd nyss? Man va tvungen att lägga skarvar även om det fick plats med bara hela.
Absolut, man får inte klicka ihop hela brädor, man måste förskjuta skarvar enligt tillverkaren. Hälsingar en golvläggare.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.