Jag la parkettgolv i två rum igår, Kährs med Woodlock 5S.
Det ena rummet är 4 x 3 meter och det andra är 4 x 2,3 meter. Det större rummet har skarvar och det lilla rummet har inga skarvar då en hel bräda (2,44m) fick plats.
Jag oljade in golvet med deras egna Satin oil.

Idag så har golvet rest sig i det mindre rummet. Tar man loss en bräda så är den väldigt konvex, det är säkert 2cm luft mellan golv och bräda. Det var inte så igår. Vad har hänt? Är det pga att det inte finns skarvar? Kährs golv ska tydligen vara något konvext.
Går det att göra något?

Jag la samma golv i vintras i vardagsrum, hall och kök och där är inga problem, varken dagen efter eller idag.

Du har lagt golvet dikt mot väggen utan rörelsemån?

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Hur länge låg det inomhus innan du började lägga?

MathiasS MathiasS skrev:
Du har lagt golvet dikt mot väggen utan rörelsemån?
Tack för svaren.

Nej, har 6mm rörelsefog.
Det är fortfarande samma avstånd som det var igår.

Paketen har legat i samma rum i 6 månader, som jag nu la det i.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Ok, då är det nog dags att slå Kährs en signal.

• Gilla
IgelSpikey och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, då är det nog dags att slå Kährs en signal.

Dörrkarmar och lister ska väl inte hålla nere golvet? Trycker jag ner ändbrädan ser jag hur det rör sig mitt i rummet.

Golvet beter sig inte så på andra ställen där trösklarna ligger längs med golvet. Och problemet fanns inte igår

Det är nästan svårt att förstå hur ett golv kan sväva i luften så där om det ligger helt fritt vid väggarna runt hela rummet.

• Gilla
bjonndrogg och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det är nästan svårt att förstå hur ett golv kan sväva i luften så där om det ligger helt fritt vid väggarna runt hela rummet.
Jag la ändbrädans ändar längs med en brädkant, den är väldigt konvex.

Ett golv med en konvex ändbräda längs en rak brädkant mot en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand håller i en konvex ändbräda utmed en annan brädas kant på ett golv.
Skapa konto
Konvex ändbräda längs med en brädkant på ett trägolv, fotat från sidan med fokus på kurvningen.
Skapa konto

hmmm....det är länge sedan jag oljade ett golv av denna typ - skulle det kunna vara någon tillfällig effekt av oljan?

• Gilla
Skogsmulle_85 och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
hmmm....det är länge sedan jag oljade ett golv av denna typ - skulle det kunna vara någon tillfällig effekt av oljan?
får väl ringa och höra, verkar som att dom hänvisar till ÅF för tekniska frågor.
Tack för svaren!

Brukar man olja helt nya golv?

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
nino nino skrev:
Brukar man olja helt nya golv?
Har för mig det stod i deras läggningsbeskrivning.

Va inte detta med hela brädor uppe i nån annan tråd nyss? Man va tvungen att lägga skarvar även om det fick plats med bara hela.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Va inte detta med hela brädor uppe i nån annan tråd nyss? Man va tvungen att lägga skarvar även om det fick plats med bara hela.
Länka gärna om du kan, inget jag kan hitta när jag söker

MrJay
Har inget att tillföra i aktuell diskussion men brukar man inte lägga brädorna i riktning mot fönstren?

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.