Jag har en fuktig ouppvärmd betongkällare i ett fritidshus som jag med lite olika insatser försöker få torrare.
Dagens färg har börjat flagna på vissa ställen och har även viss algtillväxt (grön tillväxt). Under förutsättning att man lyckas torka upp källaren något mer är det vettigt att sikta på att måla vägarna med någon färg eller tvärtom försöka ta bort färgen som finns där?

Jag tänker att om man har färg så kan man "stoppa" fukt som kommer genom väggen från utsidan alternativt att man hindrar betongen från suga upp fukt från luften och "magasinera" den för att på så sätt permanenta fukten i källaren.

Alternativt om man inte målar alls så låter man vägen andas och på sätt undviker man att man stänger inne fukten vilket kanske skapar mögel.

Några erfarenheter

Skrapa och borsta bort så mycket gammal färg som det bara går. Sedan pensla eller rolla på detta medel. Efter det låt väggarna torka upp ordentligt. Beroende på om du får bort all färg eller inte får ni avgöra vilken färg ni ska använda er av.

Hur ser det ut på utsidan av huset? Dränering ok? Mycket växter alldeles i närheten av husväggen?

Det bästa vore givetvis att dränera om och ordna så att väggen kan andas "utåt", t.ex. genom platonmatta eller dränskivor (Isodrän, Pordrän etc.)

Att måla om insidan för att stänga inne fukten i väggen tror jag inte på, färgen kommer att bubbla och släppa. Bättre då med genomsläpplig silikatfärg och komplettera med en avfuktare - men det bästa är som sagt att åtgärda utsidan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.