Har just börjat riva ut mitt källargolv då Anticimex sa att det var fukt under det. Har rivit bort golv samt spånskivan och kvar ligger träreglarna uppallade på träklossar och träreglar ingjutna i betongen. Ser otroligt torrt ut under golvet och det enda jag kan se och känna fukt på är på en av golvreglarna som är ingjuten i betongen. Allt detta skall bort och sen skall ju nytt golv läggas. Undrar över vilken metod ni valt? Känns som om det finns två alternativ.

1. Fylla ut och släta ut betongplattan med flytspackel. På med platonmatta, cellplast och sen ett tjockare klickgolv ovanpå detta.

2. Regla upp golvet med stålreglar och sedan isolera med cellplast som placeras ovanför plattan så en luftspalt bildas. Antingen genom att göra någon anordning på reglarna eller med plastdistanser. Sen golvspånplatta / eller ett tjockare klickgolv.

Vad tror ni om detta?

Tyresö
Båda alternativen är bra och fungerande. Sätt dej och räkna materialkostnaden på båda alternativen och välj givetvis det billigaste.

Jag skall använda mig av alt 1 men lägger en H6 skiva (falsad 6 mm masonit ) mellan cellplast och klickgolv.

Jag är mer inne på alternativ två då jag har läst att det blir rätt dyrt att flytspackla.

Tyresö
jontesjostrom skrev:
Jag är mer inne på alternativ två då jag har läst att det blir rätt dyrt att flytspackla.

Det blir betydligt billigare om man primar och fyller igen det grövsta med betong, innan man primar igen och flytspacklar. Är golvet bara någorlunda i nivå, så skulle jag enbart fylla i dom värsta hålen med betong, och strunta i flytspacklingen.

Fast det skulle jag bara göra om det var till mej själv - annars skulle jag ha en öppen dialog och lyssna på kundens åsikt - vill kunden betala för ett 100% perfekt golv under - då blir det så.

För mig blev det billigare med att flyta. Köpte 20 säckar från Hornbaur tot ca 2400:-.Rutade in golvet i 10 rutor.Laddade upp med 20 öppnade säckar och allt vatten uppmätt för 10 satser två omrörare sedan flöt jag och min son det . Det blev bra. Stålreglar och spånplatta skulle bli mycket dyrare ca 5000:-och betydligt mer jobb.

En kompis sa ett ytterligare alternativ.

Att man gör ett eget Nivellgolv med träreglar som du skruvar långa och grova skruvar i som reglarna sedan står på. Då kan man justera nivån på golvet så allt hamnar i våg och dessutom så får man den efterlängtade luftspalten.

Vad tror ni om detta? Han hade gjort så själv i ett rum och han sa det fungerade bra.

Tyresö
jontesjostrom skrev:
En kompis sa ett ytterligare alternativ.

Att man gör ett eget Nivellgolv med träreglar som du skruvar långa och grova skruvar i som reglarna sedan står på. Då kan man justera nivån på golvet så allt hamnar i våg och dessutom så får man den efterlängtade luftspalten.

Vad tror ni om detta? Han hade gjort så själv i ett rum och han sa det fungerade bra.

Det fungerar riktigt bra, men jag har hört att det är ett väldigt dyrt system.

Jo,men jag ska ju inte köpa det systemet utan göra ett eget. Alltså sno principen utan att ge dem en massa pengar.

Hej Jonte,
vad beslutade du dig för? Jag står inför samma beslut men har i princip bestämt mig för Granab 3000 med cellplast-skivor mellan reglarna. Men visst blir man rådvill bland alla olika åsikter.

Hej

Blev en annan lösning.

La ut åldersbeständig plast och sen reglade upp med träreglar. Fäste reglarna i ordentliga stålvinklar som jag skruvat fast i betongplattan med expanderskruv. Skruvade fast reglarna och under dessa satte jag även plastkilar så att reglarna blev stabila både i sidled och höjdled. Blev ett lyckat resultat och har en luftspalt på två cm mellan betongplattan och trät. nu ligger reglarna och torkar till sig och sen skall jag hänga upp antingen cellplast eller gullfiber i luften med träribbor så att jag behåller en fin luftspalt. På detta blir det antingen ett köpt furugolv eller så skulle svärfar, med egen sågfirma, hyvla ett fint golv åt oss.

Billigt och tror det kommer fungera alldeles utmärkt i vår torra källare. Har just nu en relativ fuktighet på 20 %.

Lycka till.

Intressant och fiffig lösning!
Tack, och lycka till själv!

AnneFi
En sak som jag undrar är hur man fick det att fungera med trägolv i källare förr?
hur gjorde man?

Det finns säkert flera svar på den frågan, men den enkla förklaringen är nog att man inte hade några trägolv där. Källare är egentligen inte till för att bo i. Det är bara vi som försöker hitta fler kvadratmeter där vi kan. Det var väl någon gång på 70-talet som trenden med gillestuga kom och på den vägen är det... Ofta är det ju så i lite äldre hus att man inte ens har ståhöjd i källaren.

AnneFi
BVP skrev:
Det finns säkert flera svar på den frågan, men den enkla förklaringen är nog att man inte hade några trägolv där. Källare är egentligen inte till för att bo i. Det är bara vi som försöker hitta fler kvadratmeter där vi kan. Det var väl någon gång på 70-talet som trenden med gillestuga kom och på den vägen är det... Ofta är det ju så i lite äldre hus att man inte ens har ståhöjd i källaren.
anledningen till att jag undrar är att mina föräldrar har 22mm (minst) stavparkett i sin källare som jag tror är original 1929 och källaren har över två meter (vi själva har nämligen två meter och mina föräldrar har klart högre i tak)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.