152 306 läst ·
449 svar
152k läst
449 svar
Källaren från 1969 blir som ny: Hobbyrum blir gym
Det finns lite ritningar här: https://www.byggahus.se/forum/threa...-som-ny-hobbyrum-till-gym.530079/post-6247534H Henrik 75 skrev:
Jag ser att dessa ritningar saknar mått, dessa kommer här (i ritningens ursprungliga form från 1969)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
16 juni 2025. Mattan lossnade ju lätt, men tejpen är säkert jättesvår.
I vår initiala renovering för flera år sedan slet jag ut plastmattor ur flera rum ur källaren, inklusive korridoren vi står i nu. Mattan lossnade lätt men sedan hade jag ett fruktansvärt jobb med att få bort limmet. (Lugnt, ingen asbest i limmet).
Det enda som funkade var mekanisk borttagning med diamantslip. Ett fruktansvärt tungt, dammit och svårt jobb som tog flera dagar, men jag fick verkligen bort allt. Två vinkelslipar fick sätta livet till i denna process. Ja, numera vet jag att man kan hyra riktiga slipar, men gjorde jag inte då.
Så vad gör jag idag? Testar med kniven under tejpen och drar bort, den bara lossnar. Jag är nästan lite besviken, men blotta tanken på diamantslip fick tejpen att ge upp direkt.
Konstigt nog försvinner även limmet när jag drar så här, dags att köpa en lott.
Nu fortsätter bilandet (urk, jag är så trött på detta) och jag vill ta bort allt löst för att hitta fast underlag. Jag hinner inte långt förrän detta hus överraskar igen!
Ser ni vad jag ser?
Belysningen gör det svårt att se på bild, men det är en bit trä...under betonggolvet. Den goda nyheten är att träet är helt tort utan tecken på röta, det tyder på att vi inte har problem med tillskjutande fukt här. Den dåliga nyheten att det existerade byggare som inte hade något emot att lägga organiskt material INUTI betongen. Hade vi haft fuktproblem hade detta ruttnat och luktat hemskt.
Efter att träet är borta mäter jag höjden. Eftersom vi är långt över 20mm kommer det gå utmärkt att fylla rännan med finbetong.
Det röda ni ser är Schönox PZG armeringsnät av glasfiber som jag använde när jag flytspacklade korridoren några månader innan
Hoppas ni inte har något emot lite utsvävningar här i tråden, jag tror att det gör det lite mer underhållande i stället för att...bara bila.
Till slut är jag klar för kvällen.
17 juni 2025. Jag finputsar väggens sista rester, och den jobbigaste biten är putsen som hänger i VP-rören bakom elcentralen.
Jag vill poängtera att anläggningen är i drift, så jag får vara lite...varsam. Men till slut är allt som ska bort borta.
Sedan kapar jag alla tomma VP-rör.
Och till slut spikarna.
Nästa steg är dörren mellan garage och källaren. Denna dörr är inte standardmått, men jag vill inte betala för en dyr specialbeställd dörr. Den är nästan modulmått 9x20, det saknas bara några centimeter på höjden.
Ja, detta är en bärande vägg men jag ser att det är lite blåbetong just över dörren. Samma sak har jag sett i andra bärande väggar i källaren, t.ex. runt fönstren i tvättstugan. Blåbetongen är inte bärande utan isolerande, så jag ser inget fel i att skrapa lite på toppen så att hålet blir stor nog för en standarddörr.
Men först tar vi bort dörren och dörrkarmen! Onödig kunskap är att denna dörr är klassad C 1/4 vilket betyder 15 minuters brandmotstånd. Den nya dörren kommer beställas som en klassad Ei30 vilket står emot brand i 30 minuter. Detta enligt boverkets regler.
Nu öppnar jag upp hålet lite grand på källarsidan, jag öppnar alltså bara upp en liten bit på ena sidan. Lasern guidar mig rätt.
Klart! När dörren kommer får snickaren och jag testa oss fram lite.
Logga in
Skapa konto
I vår initiala renovering för flera år sedan slet jag ut plastmattor ur flera rum ur källaren, inklusive korridoren vi står i nu. Mattan lossnade lätt men sedan hade jag ett fruktansvärt jobb med att få bort limmet. (Lugnt, ingen asbest i limmet).
Logga in
Skapa konto
Det enda som funkade var mekanisk borttagning med diamantslip. Ett fruktansvärt tungt, dammit och svårt jobb som tog flera dagar, men jag fick verkligen bort allt. Två vinkelslipar fick sätta livet till i denna process. Ja, numera vet jag att man kan hyra riktiga slipar, men gjorde jag inte då.
Logga in
Skapa konto
Så vad gör jag idag? Testar med kniven under tejpen och drar bort, den bara lossnar. Jag är nästan lite besviken, men blotta tanken på diamantslip fick tejpen att ge upp direkt.
Logga in
Skapa konto
Konstigt nog försvinner även limmet när jag drar så här, dags att köpa en lott.
Nu fortsätter bilandet (urk, jag är så trött på detta) och jag vill ta bort allt löst för att hitta fast underlag. Jag hinner inte långt förrän detta hus överraskar igen!
Logga in
Skapa konto
Ser ni vad jag ser?
Logga in
Skapa konto
Belysningen gör det svårt att se på bild, men det är en bit trä...under betonggolvet. Den goda nyheten är att träet är helt tort utan tecken på röta, det tyder på att vi inte har problem med tillskjutande fukt här. Den dåliga nyheten att det existerade byggare som inte hade något emot att lägga organiskt material INUTI betongen. Hade vi haft fuktproblem hade detta ruttnat och luktat hemskt.
Efter att träet är borta mäter jag höjden. Eftersom vi är långt över 20mm kommer det gå utmärkt att fylla rännan med finbetong.
Logga in
Skapa konto
Det röda ni ser är Schönox PZG armeringsnät av glasfiber som jag använde när jag flytspacklade korridoren några månader innan
Hoppas ni inte har något emot lite utsvävningar här i tråden, jag tror att det gör det lite mer underhållande i stället för att...bara bila.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Till slut är jag klar för kvällen.
Logga in
Skapa konto
17 juni 2025. Jag finputsar väggens sista rester, och den jobbigaste biten är putsen som hänger i VP-rören bakom elcentralen.
Logga in
Skapa konto
Jag vill poängtera att anläggningen är i drift, så jag får vara lite...varsam. Men till slut är allt som ska bort borta.
Logga in
Skapa konto
Sedan kapar jag alla tomma VP-rör.
Logga in
Skapa konto
Och till slut spikarna.
Logga in
Skapa konto
Nästa steg är dörren mellan garage och källaren. Denna dörr är inte standardmått, men jag vill inte betala för en dyr specialbeställd dörr. Den är nästan modulmått 9x20, det saknas bara några centimeter på höjden.
Logga in
Skapa konto
Ja, detta är en bärande vägg men jag ser att det är lite blåbetong just över dörren. Samma sak har jag sett i andra bärande väggar i källaren, t.ex. runt fönstren i tvättstugan. Blåbetongen är inte bärande utan isolerande, så jag ser inget fel i att skrapa lite på toppen så att hålet blir stor nog för en standarddörr.
Logga in
Skapa konto
Men först tar vi bort dörren och dörrkarmen! Onödig kunskap är att denna dörr är klassad C 1/4 vilket betyder 15 minuters brandmotstånd. Den nya dörren kommer beställas som en klassad Ei30 vilket står emot brand i 30 minuter. Detta enligt boverkets regler.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu öppnar jag upp hålet lite grand på källarsidan, jag öppnar alltså bara upp en liten bit på ena sidan. Lasern guidar mig rätt.
Logga in
Skapa konto
Klart! När dörren kommer får snickaren och jag testa oss fram lite.
Logga in
Skapa konto
Renoverare
· Uppsala
· 2 088 inlägg
Träet råkar inte ha funnits där det stått en dörr? I min källare från samma tid gjöt de in trä i dörröppningen för att ha något att spika tröskeln i.
Du har rätt, detta är under dörren till förrådet. För några år sedan flytspacklade i korridoren och under den gamla tröskeln, så det är nog rester från det.Henningelvis skrev:
18 juni 2025, dags att rita lite streck på golvet.
Logga in
Skapa konto
Nu tittar vi på väggen mellan korridoren och förrådet. I bilden ovan ser ni rännan efter väggen jag rev, men jag har satt lasern på ett annat ställe. Jag har nämligen insett att om jag flyttar ut denna vägg en decimeter eller så så får vi mer förråd på bekostnad av lite mindre korridor. Korridoren är bara transportsträcka och ger oss inget, så där föredrar vi förrådet.
En annan fördel är att ventilationsrören i taket blir lättare att arbeta med då jag får mer plats till en 90-graders-böj jag har klurat på.
Logga in
Skapa konto
Sedan betyder detta att jag också kan fästa väggen i det flytspacklade, redan plana golvet. Jag behöver inte gjuta upp med betong i rännan på samma sätt som den andra väggen vilket sparar mig tid. Långt senare i detta projekt ska allt detta plattsättas, och då kommer förrådsgolvet få flytspackel som fyller upp alla ojämnheter. Det enda jag behöver göra nu är att justera golvet så förrådet hamnar på en och samma nivå.
Logga in
Skapa konto
Ni vet att jag gillar att köra borrhammare innan bilning för att få det att spricka på rätt ställe. I bilden kan ni också se det streckade området som ska knackas bort.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Som sagt kommer glasfiberarmeringen fram här.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Enkelt att skära bort med kniv
Logga in
Skapa konto
19 juni 2025. Med den biten klar går jag tillbaka till garagedörren. Jag tycker betongen runt avloppet blev lite hög på ett ställe, så det är fram med diamantslipen igen. Jag behöver jämna av här med spackel eller bruk, och öppningsmåttet i väggen behöver passa dörren. Eftersom jag slipar nära kanten behöver jag ta bort del av dammhuvan vilket gör att det dammar ännu mer.
Logga in
Skapa konto
Efter en stunds slipning är det lite bättre. Jag är dock inte helt nöjd, kanske jag kommer tillbaka hit innan spackling.
Logga in
Skapa konto
Nu börjar jag förbereda för gjutning av betongklack under väggen. En annan sak jag vill gjuta är hålet i hörnet av hobbyrummet där elementrören tidigare kom upp. Finbetong kräver dock lite mer höjd, så jag bilar lite till och gräver ut.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Med det klart behöver jag måtta lite runt rännan som ska gjutas. Jag har lite gammalt virke över, resten doneras av min renoverande granne som hade spillvirke kvar. Tack!
Logga in
Skapa konto
27 juni 2025. I morgon får jag byggsemester. Det innebär inte semester eftersom jag fortfarande arbetar, men resten av familjen hälsar på släkten vilket gör att jag får en vecka själv och kan spendera tid på bygget under kvällar och helger. Med lite tur får jag väggen klar på denna tid. Det betyder också förberedelser, köra bort allt gammalt skräp och handla byggmaterial. Det är inte gratis att bygga även när man gör det själv, och det blir en del installationsmaterial.
Logga in
Skapa konto
Jag ska för första gången testa plåtreglar vilket jag tycker är spännande. Jag är lite orolig för tillskjutande fukt så jag tänkte testa något annat än trä. Dessutom sägs det gå snabbt och ljuddämpa bra. Hype!
Logga in
Skapa konto
Huvudväggens längd blir ca 5.6 meter varav avståndet till dörren är 4.5.
Tråden tog en paus under byggsemestern och sedan den riktiga semestern, hoppas ni inte saknat mig för mycket.
28 juni 2025. Jag är ensam i huset och det innebär heltidsjobb på dagen och bygge på kvällen. Sova får vi göra någon gång i framtiden, här ska vi vara produktiva.
Målet är ju att bygga en innervägg, och för det måste jag gjuta igen rännan efter den gamla blåbetongen. För att göra det måste jag bygga en form på exakt rätt ställe.
Den inkommande elen kommer dyka upp genom betongen.
Formvirket hålls på plats med tegelstenar.
Några stenar och fogskum senare...
Jag rensar bort överflödigt skum
Primer för bästa vidhäftning
Redo för betong!
Alltid en skön känsla att hälla i första betongen i en form och se hur det blir
Här får jag köra med laser för att få rätt höjd på allting, går inte att göra med ögonmått
Det blir slätt och fint när man har tid att bearbeta.
Första rännan klar.
Andra rännan består också av betong ned i hålet med elslangarna.
SIsta hålet är från elementrören.
Nu när all betong är där den ska vara kan jag lägga en sista touch med murarsleven.
28 juni 2025. Jag är ensam i huset och det innebär heltidsjobb på dagen och bygge på kvällen. Sova får vi göra någon gång i framtiden, här ska vi vara produktiva.
Målet är ju att bygga en innervägg, och för det måste jag gjuta igen rännan efter den gamla blåbetongen. För att göra det måste jag bygga en form på exakt rätt ställe.
Logga in
Skapa konto
Den inkommande elen kommer dyka upp genom betongen.
Formvirket hålls på plats med tegelstenar.
Logga in
Skapa konto
Några stenar och fogskum senare...
Logga in
Skapa konto
Jag rensar bort överflödigt skum
Logga in
Skapa konto
Primer för bästa vidhäftning
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redo för betong!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Alltid en skön känsla att hälla i första betongen i en form och se hur det blir
Logga in
Skapa konto
Här får jag köra med laser för att få rätt höjd på allting, går inte att göra med ögonmått
Logga in
Skapa konto
Det blir slätt och fint när man har tid att bearbeta.
Logga in
Skapa konto
Första rännan klar.
Logga in
Skapa konto
Andra rännan består också av betong ned i hålet med elslangarna.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
SIsta hålet är från elementrören.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu när all betong är där den ska vara kan jag lägga en sista touch med murarsleven.
Logga in
Skapa konto
Jag jobbade hårt när jag var ensam i huset och har mycket att rapportera, men det blev ett långt, skönt, sommarlov så jag ursäktar bristen på inlägg senaste tiden. Nu är jag dock tillbaka
I berättelsen är vi fortfarande på den 28 juni 2025 och i förra inlägget såg ni mig lägga betong i gjutformen som ett första steg att bygga upp innerväggen. Övning ger ju färdighet, och det gäller verkligen när man gjuter betong. Mina första försök med betong för några år sedan lägger jag inte upp bilder på, men denna gjutning blev inte helt tokig.
Medan detta härdar tittar jag på magnetitfiltret som suttit några månader.
Man kan tydligt se de svarta järnspånen som fastnar på magneten.
Jag diskar av och använder förstås den nya diskhon i vår nya tvättstuga (se tidigare i tråden om ni missat). Sedan sätts filtret ihop igen och man kan njuta av ett värmesystem där magnetiten hålls i schack. En sak man inte får missa är att noga tvätta diskhon, annars kommer de små partiklarna rosta och bli väldigt fula och svåra att få bort.
Ett par timmar efter gjutningen börjar betongen stelna lite.
Försiktigt bryter jag formen
Jag valde en bra tid för detta, eftersom det fortfarande är enkelt att skrapa lite på hörnen för att jämna av. Om några timmar blir detta svårt.
Senare på kvällen ser det ut så här, blir perfekt att bygga vägg på när det härdat.
Detta om golvet, nu tittar vi närmare på taket. Över elcentralen finns massor av gamla, numera oanvända, vp-rör som går ut i huset genom bjälklaget.
De oanvända rören kommer jag vilja spackla igen, och jag ska också byta vp-rören i bild mot flexrör.
Det är varma sommardagar och golvkylan kör på för fullt. Tittar man på kopparröret som går till ovanvåningens golvvärmefördelare är det ordentligt med kondens.
Innan ni värmer upp tangentbordet ska ni förstås veta att temperaturen som går ut i golvet är tillräckligt hög för att förhindra kondens
Nästa dag, den 29 juni, har betongen härdat på och blivit stark. Jag fortsätter blöta ned den med trycksprutan så ofta jag kommer på.
En efter en byter jag vp-rören till flexrör och markerar på taket var dessa går så jag inte sätter en skruv i en ledning.
Men nu börjar det roliga, nämligen att regla. Som jag tidigare sagt så kör vi stålreglar i detta rum, och först ska vi mäta stålprofiler på golvet.
När vi ändå gör detta ordentligt vill jag göra väggen så ljuddämpad och tät som möjligt. Därför blir det skena med blå PE-duk mot golvet som ser till att hålla tätt.
Jag vet inte hur jag hade kunnat göra detta själv utan grönlasern. Den var inte helt billig, men jag har verkligen använt den genom åren.
Nu kör vi! Spikplugg är så smidigt!
För att göra väggen extra tät kör jag också fogmassa mellan vägg och regel. Ni kommer se många tuber fogmassa gå in i denna vägg så känn er förvarnade.
På med regeln och i med pluggarna i de förborrade hålen.
Första skenan klar! I nästa inlägg fortsätter vi regla med stål.
Som det är byggt just nu har jag svårt att se att denna elkabel går att byta i vilket fall. Jag har dock en annan plan om vi behöver byta inkommande el; den nya undercentralen vi satt in i maskinrummet är dimensionerad för att klara av inkommande elservis. Matningen mellan huvud- och undercentralen är tillräckligt grov.R roli skrev:
I berättelsen är vi fortfarande på den 28 juni 2025 och i förra inlägget såg ni mig lägga betong i gjutformen som ett första steg att bygga upp innerväggen. Övning ger ju färdighet, och det gäller verkligen när man gjuter betong. Mina första försök med betong för några år sedan lägger jag inte upp bilder på, men denna gjutning blev inte helt tokig.
Logga in
Skapa konto
Medan detta härdar tittar jag på magnetitfiltret som suttit några månader.
Logga in
Skapa konto
Man kan tydligt se de svarta järnspånen som fastnar på magneten.
Logga in
Skapa konto
Jag diskar av och använder förstås den nya diskhon i vår nya tvättstuga (se tidigare i tråden om ni missat). Sedan sätts filtret ihop igen och man kan njuta av ett värmesystem där magnetiten hålls i schack. En sak man inte får missa är att noga tvätta diskhon, annars kommer de små partiklarna rosta och bli väldigt fula och svåra att få bort.
Ett par timmar efter gjutningen börjar betongen stelna lite.
Logga in
Skapa konto
Försiktigt bryter jag formen
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag valde en bra tid för detta, eftersom det fortfarande är enkelt att skrapa lite på hörnen för att jämna av. Om några timmar blir detta svårt.
Logga in
Skapa konto
Senare på kvällen ser det ut så här, blir perfekt att bygga vägg på när det härdat.
Logga in
Skapa konto
Detta om golvet, nu tittar vi närmare på taket. Över elcentralen finns massor av gamla, numera oanvända, vp-rör som går ut i huset genom bjälklaget.
Logga in
Skapa konto
De oanvända rören kommer jag vilja spackla igen, och jag ska också byta vp-rören i bild mot flexrör.
Det är varma sommardagar och golvkylan kör på för fullt. Tittar man på kopparröret som går till ovanvåningens golvvärmefördelare är det ordentligt med kondens.
Logga in
Skapa konto
Innan ni värmer upp tangentbordet ska ni förstås veta att temperaturen som går ut i golvet är tillräckligt hög för att förhindra kondens
Nästa dag, den 29 juni, har betongen härdat på och blivit stark. Jag fortsätter blöta ned den med trycksprutan så ofta jag kommer på.
Logga in
Skapa konto
En efter en byter jag vp-rören till flexrör och markerar på taket var dessa går så jag inte sätter en skruv i en ledning.
Logga in
Skapa konto
Men nu börjar det roliga, nämligen att regla. Som jag tidigare sagt så kör vi stålreglar i detta rum, och först ska vi mäta stålprofiler på golvet.
Logga in
Skapa konto
När vi ändå gör detta ordentligt vill jag göra väggen så ljuddämpad och tät som möjligt. Därför blir det skena med blå PE-duk mot golvet som ser till att hålla tätt.
Logga in
Skapa konto
Jag vet inte hur jag hade kunnat göra detta själv utan grönlasern. Den var inte helt billig, men jag har verkligen använt den genom åren.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu kör vi! Spikplugg är så smidigt!
Logga in
Skapa konto
För att göra väggen extra tät kör jag också fogmassa mellan vägg och regel. Ni kommer se många tuber fogmassa gå in i denna vägg så känn er förvarnade.
Logga in
Skapa konto
På med regeln och i med pluggarna i de förborrade hålen.
Logga in
Skapa konto
Första skenan klar! I nästa inlägg fortsätter vi regla med stål.
Redigerat:
Vad är skillnaden mellan spikplugg och vanlig plugg och skruv? Som jag förstått det så har även spikplugg möjlighet att skruvas då den har huvud anpassat för bits? Är det att det är snabbare sett till att spiken/skruven redan sitter i pluggen och det är typ en sekund snabbare att knacka till med hammaren än att ta skruvdragaren?
Ja exakt
Enklare/snabbare. Bara borra rätt genom regeln ner i betongen så ner med spik-pluggen och dra till med hammaren. Skruvhuvudet används om du vill få ut den ur betongenWalle85 skrev:
Vad är skillnaden mellan spikplugg och vanlig plugg och skruv? Som jag förstått det så har även spikplugg möjlighet att skruvas då den har huvud anpassat för bits? Är det att det är snabbare sett till att spiken/skruven redan sitter i pluggen och det är typ en sekund snabbare att knacka till med hammaren än att ta skruvdragaren?
Precis som @GregerRil säger, skruv och plugg behöver man först borra med relativt grov borr ned i betongen utan att borra så grovt i skenan. Med en spikplugg kan jag köra en relativt smal borr genom både skena och betong.Walle85 skrev:
När sedan pluggen ska fästas behöver jag ta bort skenan från golvet. Nu gjorde jag det ändå eftersom jag ville limma, men det är en annan sak. Med spikplugg trycker jag bara allt genom skenan och betongen och bankar/skruvar fast.
Dessutom är spikpluggen möjlig att ta bort, det är inte alla infästningar där det är möjligt.
Det finns ett stort utbud med infästningsvarianter. En metod som är vanligare bland proffs är att man kör en krutdriven spikpistol där man bokstavligt skjuter in en spik genom trä/stål och betong, snabbare än så kan det inte gå men det blir förstås en permanent infästning.
PS för lite bonus-content kring krutdrivna spikpistoler ska ni kolla på lock picking lawyer som visar att en sådan "Ramset gun" kan användas för att mycket effektivt ta sig genom lås.
29 juni 2025. Nästa skena ska på, och nu kommer vi till första dörren. Det är som sagt första gången jag arbetar med stål, så jag har fått läsa på en del. Metoden jag fastnat för är att vinkla upp skenan vid dörren och sedan köra träregel runt dörren.
Det gäller att tydligt markera för framtiden var inkommande el går så man inte borrar där av misstag.
På med fogmassa för maximal tätning...
...och sedan spikplugg igen.
Nu återstår bara sista lilla skenan längst bort mot toaletten, den går snabbt.
Skenor klara! Nu när man är själv hemma några dagar kan man pumpa på med musik, poddar och ljudböcker i högtalaren dygnet runt.
Med skenan klar ska jag göra takskenan. Först måste jag rensa bort de sista resterna från blåbetongväggen med slipmaskin och 40-papper.
Sedan fyller jag lagningsbruk i alla gamla hål och märker upp vart elen går
Sedan är det dags att ta farväl av ventilationsstammen som ger friskluft till sovrummen på ovanvåningen. Det är just här som nya väggen ska gå, och då måste röret bort. Tur att man är själv hemma så ingen annan drabbas av detta, nu när det är sommar kan man sova med fönstret lite på glänt några dagar.
Klart!
Med ventilationen ur vägen får man (kyld!) tilluft rakt in i rummet där jag jobbar, jag klagar inte.
Det börjar bli kväll men jag kan inte vila. Jag använder två stålreglar och två stöttor för att sätta upp skenan i taket. Detta är inte helt enkelt att göra själv, men jag måste få det gjort.
När jag är nöjd kan jag borra för de första hålen
Här inser jag att ventilationen är bra att klä in med plast så inte dammet sprider sig längs kanalerna till boytorna.
Logga in
Skapa konto
Det gäller att tydligt markera för framtiden var inkommande el går så man inte borrar där av misstag.
Logga in
Skapa konto
På med fogmassa för maximal tätning...
Logga in
Skapa konto
...och sedan spikplugg igen.
Logga in
Skapa konto
Nu återstår bara sista lilla skenan längst bort mot toaletten, den går snabbt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Skenor klara! Nu när man är själv hemma några dagar kan man pumpa på med musik, poddar och ljudböcker i högtalaren dygnet runt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Med skenan klar ska jag göra takskenan. Först måste jag rensa bort de sista resterna från blåbetongväggen med slipmaskin och 40-papper.
Logga in
Skapa konto
Sedan fyller jag lagningsbruk i alla gamla hål och märker upp vart elen går
Logga in
Skapa konto
Sedan är det dags att ta farväl av ventilationsstammen som ger friskluft till sovrummen på ovanvåningen. Det är just här som nya väggen ska gå, och då måste röret bort. Tur att man är själv hemma så ingen annan drabbas av detta, nu när det är sommar kan man sova med fönstret lite på glänt några dagar.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Klart!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Med ventilationen ur vägen får man (kyld!) tilluft rakt in i rummet där jag jobbar, jag klagar inte.
Det börjar bli kväll men jag kan inte vila. Jag använder två stålreglar och två stöttor för att sätta upp skenan i taket. Detta är inte helt enkelt att göra själv, men jag måste få det gjort.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
När jag är nöjd kan jag borra för de första hålen
Logga in
Skapa konto
Här inser jag att ventilationen är bra att klä in med plast så inte dammet sprider sig längs kanalerna till boytorna.
Logga in
Skapa konto
Fortfarande 29 juni 2025, sent på kvällen.
Med fogmassan som extra tätning sätter jag upp takskenan och trycker in spikpluggarna.
Samma process upprepas för den andra takskenan, men denna gång behöver jag skära ut för elrören.
Med skenorna klara börjar jag med de stående reglarna. Här kommer första skenan upp närmast garaget.
Klipp till skenan...
...förborra...
...foga och plasta...
...och sätta upp regeln.
Som tidigare sagt kör jag plast eftersom denna vägg har relativt hög fuktbelastning från marken. Skenorna har PE-film under sig och undviker fukten på det viset.
Efter det är det dags för regeln på andra sidan rummet.
30 juni 2025.
Nu kommer den alla bästa biten med stålreglar. Skenorna är uppe, och vi sätter alla fristående vertikala reglar. Det är verkligen enkelt jämfört med trä. Mät längden, klipp med plåtsax, och sedan ställ in skenan och vrid till. Klart! Sedan gör man samma med nästa regel. Rinse and repeat.
Det tar inte många minuter att sätta alla reglar, CC45.
I detta stadie är de ännu inte lodade.
Runt dörren blir det som sagt lite trä.
Fast det går fort att sätta blir det spiiikrakt när man tittar längs väggen.
Över dörren bockar jag till en stålskena. Mycket robust och återigen enkelt att montera.
Nu mäter jag upp regelavståndet exakt och lodar in reglar på rätt ställe. Sedan skruvas de fast.
Eftersom vi ska ha ett förråd får väggen en T-korsning, och där måste man tänka till lite extra och regla upp.
För att få till CC45 hela vägen blir det två reglar även över dörren.
Med detta är reglingen av första väggen klar!
Med fogmassan som extra tätning sätter jag upp takskenan och trycker in spikpluggarna.
Logga in
Skapa konto
Samma process upprepas för den andra takskenan, men denna gång behöver jag skära ut för elrören.
Logga in
Skapa konto
Med skenorna klara börjar jag med de stående reglarna. Här kommer första skenan upp närmast garaget.
Klipp till skenan...
Logga in
Skapa konto
...förborra...
Logga in
Skapa konto
...foga och plasta...
Logga in
Skapa konto
...och sätta upp regeln.
Logga in
Skapa konto
Som tidigare sagt kör jag plast eftersom denna vägg har relativt hög fuktbelastning från marken. Skenorna har PE-film under sig och undviker fukten på det viset.
Logga in
Skapa konto
30 juni 2025.
Nu kommer den alla bästa biten med stålreglar. Skenorna är uppe, och vi sätter alla fristående vertikala reglar. Det är verkligen enkelt jämfört med trä. Mät längden, klipp med plåtsax, och sedan ställ in skenan och vrid till. Klart! Sedan gör man samma med nästa regel. Rinse and repeat.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Över dörren bockar jag till en stålskena. Mycket robust och återigen enkelt att montera.
Logga in
Skapa konto
Nu mäter jag upp regelavståndet exakt och lodar in reglar på rätt ställe. Sedan skruvas de fast.
Logga in
Skapa konto
Eftersom vi ska ha ett förråd får väggen en T-korsning, och där måste man tänka till lite extra och regla upp.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Så spännande att läsa om detta, har bara kommit till gjutningen i källaren, men är så nyfiken hur golvkylan funkade i somras, körde ni den, erfarenheter?Etnoy skrev:
Fortfarande 29 juni 2025, sent på kvällen.
[bild]
[bild]
Klipp till skenan...
[bild]
...förborra...
[bild]
...foga och plasta...
[bild]
...och sätta upp regeln.
[bild]
[bild]
30 juni 2025.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild][bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Denna sommar körde vi golvkyla! Den tar udden av hettan men kommer inte ersätta full luftkonditionering. Med fördragna gardiner och kylning på 24/7 var de väldigt välkommet, även om sommaren 2025 inte var lika varm som 2024. Det är dock inget för otekniska användare, man måste hela tiden ha koll så att man inte riskerar daggutfällning och jag kollade ofta telefonen där jag satt Home Assistant till att visa mig daggpunkter och aktuell framledningstemperatur.B Biha skrev:
Med ett modernt system som Uponor är det för mig en no-brainer att sätta in de få extra komponenter som behövs (värmeväxlare, cirkpump köldbärare) för att få igång golvkyla om man har bergvärme