3 277 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Kablar till larm
Är det någon som vet vilka kablar som ska användas när jag drar larmkablarna. Är det vanliga telekablar.
Alltså mellan rörelsedetektor o larmcentral samt mellan larmcentral o telefonjack.
Måste rörelsedetektorn ha separat strömförsörjning?
Jag tänkte fördra kablar o sedan leta efter en lämplig larmfirma.
Alltså mellan rörelsedetektor o larmcentral samt mellan larmcentral o telefonjack.
Måste rörelsedetektorn ha separat strömförsörjning?
Jag tänkte fördra kablar o sedan leta efter en lämplig larmfirma.
Utan att på något sätt vara kung i ämnet, men innan du börjar dra kabel, stäm av med larmfirman vad som ska dras vart. Det är ju lite design som ska till innan man drar; vilka detektorer ska sitta var, vilka ska ligga på samma slinga och vilka ska ligga i stjärna, ska de ligga i serie eller parallellt, ska det vara t ex brand och dörrkontakt i något rum så kan man t ex dra 6 ledare (4 till brand och 2 till kontakt) och sedan splitta ut dem osv osv...
Rita upp noggrannt och stäm av med den som ska dra så att ni slipper göra om jobbet igen.
Rita upp noggrannt och stäm av med den som ska dra så att ni slipper göra om jobbet igen.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Dom röreösedeckare jag sett kan strömförjas via telekabel. men som sagt bäst att kontrollera med den materiel som skall användas, har för mig att om man vill ha även sabotage skydd så går det åt minst 6 trådar (2 för larm, 2 för ström, 2 för sabotageslingan).
EKKX 4x1x0,5 eller ELKXE 4x0,5 dvs vanlig telekabel.
I teletec- centralerna så dubbelbalanserar man sektionerna och då behövs bara 4 trådar till en IR.
2 för 12v och 2 för larmkontakten. Dubbelbalansering innebär att man har 2 st motstånd i varje detektor, ett i serie och ett parallellt över larmkontakten.
I normalläge så skall centralen känna av ett motstånd.
Vid larm så känner centralen dubbla motstånd(larmkontakt öppen)
Om det blir kortslutning (noll motstånd) eller avbrott (oändligt motstånd) så innebär det sabotage.
I teletec- centralerna så dubbelbalanserar man sektionerna och då behövs bara 4 trådar till en IR.
2 för 12v och 2 för larmkontakten. Dubbelbalansering innebär att man har 2 st motstånd i varje detektor, ett i serie och ett parallellt över larmkontakten.
I normalläge så skall centralen känna av ett motstånd.
Vid larm så känner centralen dubbla motstånd(larmkontakt öppen)
Om det blir kortslutning (noll motstånd) eller avbrott (oändligt motstånd) så innebär det sabotage.
Klicka här för att svara
