8 296 läst ·
33 svar
8k läst
33 svar
Kablar från solceller bakom panel
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Kravet som jag citerade i #2 innebär alltså att man själv behöver bedöma risken med kortslutning av +/-kablarna. Man vill inte orsaka ett försäkringsärende och/eller domstolsärende. Praktiska riktlinjer saknas än idag men det kanske kommer.
Jag är lite förvånad att TK 64 anser (i länken ovan) att tvinnande men separata dubbelisolerade enledarkablar skulle vara tillräckligt. För en 3" spik tror jag inte att dubbel eller fyrdubbel plastisolering (eventuellt i ett plaströr) spelar någon roll. Ett avstånd mellan dem spelar dock roll, tillika ett spikskydd som förmår att mota en spik. Man ska ju som sagt ta med i bedömningen att man vill verkligen inte ha (halv) kortslutning mellan DC-ledarna.
Jag är lite förvånad att TK 64 anser (i länken ovan) att tvinnande men separata dubbelisolerade enledarkablar skulle vara tillräckligt. För en 3" spik tror jag inte att dubbel eller fyrdubbel plastisolering (eventuellt i ett plaströr) spelar någon roll. Ett avstånd mellan dem spelar dock roll, tillika ett spikskydd som förmår att mota en spik. Man ska ju som sagt ta med i bedömningen att man vill verkligen inte ha (halv) kortslutning mellan DC-ledarna.
R Robert-san01 skrev:
Sjäklart, detta är inget jag ska göra själv. Men för att diskutera med installatören måste man skaffa lite kunskap själv.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 261 inlägg
Eftersom jag fick så bra svar här i tråden så fortsätter jag fråga 
Har tagit bort lite panel och på garaget ser det helt OK ut, det är mjuk isolering så man kan klämma in flexrören under reglarna.
På huset är det lite annorlunda. Se bild. De tunna delarna (bara några mm tjocka) är fastskjutna i underliggande regel för att hålla fast vindpappen. Eftersom regeln är där kan jag inte klämma under flexröret och jag vill såklart inte penetrera vindpappen. Enda lösningen jag kan komma på är att ta bort några bitar av de tunna träreglarna som syns och sen slipa av från ytterpanelen också. Det kanske räcker, vet inte exakt vilken storlek flexröret är. Annars hade man kanske kunnat gröpa ur lite på sidan av ytterpanelen och täcka över med lockläkten, men då har jag inget att spika lockläkten i för där kommer kabeln. Några andra förslag?
Har tagit bort lite panel och på garaget ser det helt OK ut, det är mjuk isolering så man kan klämma in flexrören under reglarna.
På huset är det lite annorlunda. Se bild. De tunna delarna (bara några mm tjocka) är fastskjutna i underliggande regel för att hålla fast vindpappen. Eftersom regeln är där kan jag inte klämma under flexröret och jag vill såklart inte penetrera vindpappen. Enda lösningen jag kan komma på är att ta bort några bitar av de tunna träreglarna som syns och sen slipa av från ytterpanelen också. Det kanske räcker, vet inte exakt vilken storlek flexröret är. Annars hade man kanske kunnat gröpa ur lite på sidan av ytterpanelen och täcka över med lockläkten, men då har jag inget att spika lockläkten i för där kommer kabeln. Några andra förslag?
Eller skulle man kunna skära upp pappen minimalt, jacka ur 34x45 regeln lite, och sätta lite tätningstejp? Bifogar konstruktionsritningen.P polarsson skrev:Eftersom jag fick så bra svar här i tråden så fortsätter jag fråga
Ska du bygga in växelriktaren i väggen med? Ett par slingor DC kabel under kabelskydd är ju inte fult. Du behöver ju ändå antar jag ha kabelskydd på AC sidan samt säkerhetsbrytare som brandkåren ska kunna slå ifrån snabbt.
Växelriktare och säkerhetsbrytare ska sitta i garaget (fått godkänt på det). Kabelskyddsrör är lagda mellan hus och garaget. Genom att dra dc kablarna och ac kabel bakom panel på hus och garaget så kommer inga kablar att synas.P Putte 9497 skrev:
Frågan återstår, hur ska jag lösa kabeldragningen bakom husets panel? Jag vill ju inte ta hål på vindpappen.
Ett ställe är i eller under takutsprång.
Det andra är att sticka rör på läckte mellan duken och panelen.
Använd färdigdragna rör för solpanel.
https://www.elkanalen.se/produkt-kategori/solel/
kolla med solel- installation elfolk om +- i samma rör eller separata rör för plus / minus ledare. Kolla i länken ovan.
Det andra är att sticka rör på läckte mellan duken och panelen.
Använd färdigdragna rör för solpanel.
https://www.elkanalen.se/produkt-kategori/solel/
kolla med solel- installation elfolk om +- i samma rör eller separata rör för plus / minus ledare. Kolla i länken ovan.
Självklart kan man ha det i garaget men varför ens skaffa solceller om man tycker att det förfular huset?P polarsson skrev:Växelriktare och säkerhetsbrytare ska sitta i garaget (fått godkänt på det). Kabelskyddsrör är lagda mellan hus och garaget. Genom att dra dc kablarna och ac kabel bakom panel på hus och garaget så kommer inga kablar att synas.
Frågan återstår, hur ska jag lösa kabeldragningen bakom husets panel? Jag vill ju inte ta hål på vindpappen.
Vi har nog olika inställningar här. Jag har inget emot solcellspaneler på taket men jag tycker inte kabelskydd på fasad är vackert och växelriktare på fasad är heller inte speciellt vackert. Dessutom har växelriktare kablar som är nåbara för barn, fastän man har använt kabelskydd så mycket man kan.P Putte 9497 skrev:
Tycker inte ovan inställning motsäger sig själv, och om allt går som det ska vid min installation så kommer varken växelriktare eller kablar/kabelskydd vara synliga förutom i garaget.
Trevlig kväll!
Nåja. Det finns regler för ledningsdragning också som du ju själv påpekat Bo!Bo.Siltberg skrev:
Jag känner inte till några specifika regler där. Den regel som finns lyder
Kablar på likströmssidan ska väljas och monteras så att risken för jordfel och kortslutningar minimeras.
Ledningssystemet på DC-sidan är alltid spänningssatt. Det går inte att frånskilja. Varje enskild solcellsmodul är spänningssatt med potentiellt farlig spänning när solen lyser på det. Det går inte att skydda sig mot kortslutning mellan nedledarna med säkringar pga av att kortslutningsströmmen bara är marginellt högre än den högsta driftsströmmen. Växelriktaren kan ha en isolationsövervakning men kan inte bryta bort ett fel.
Lantbruksregler kräver separering av +/- kablarna vid "genomföringar". Jag tycker att det även är en god ide att separera kablarna 10 cm om de förläggs dolt bakom panel. Märkning är också en god ide.
Men vad som är "godkänt" får du veta först i domstol efter att huset brunnit ned...
Separata +/- vet jag inte om det verkligen ska vara nödvändigt?
Det är väl den förjöjda risken för ljusbåge som i så fall motiverar det kan jag tänka mig?
Att DC är "farligare" än AC fick jag lära mig den hårda vägen.
Sönderbrända mekaniska termostater får man räkna med om man driver elprylar med 220V DC...