1 930 läst ·
16 svar
2k läst
16 svar
Kabelval, är det något det går att enas om ?
Sida 1 av 2
Kabel ska dras för 3 fas , från husets säkringsskåp i källaren, till garaget ,
8 meter ska fästas i hörn vägg/källartak, ut genom grundmuren, ner i ett markrör ca 4 m till garage, sedan i garagevägg ca 2 meter till en undercentral
Skulle Biltemas kvalitetskabel EKKJ 4x2,5 +2,5 mm2 duga ? art nr 35-054
Eller ska man gå med BT:s EKLK 5G2,5mm2 istället ? art nr 35-343
Kunde inte länka annat än till deras startsida..
Ja, jag vet att man ska handla hos Malmbergs om man ska framstå som seriös, men detta behöver hända imorgon..
8 meter ska fästas i hörn vägg/källartak, ut genom grundmuren, ner i ett markrör ca 4 m till garage, sedan i garagevägg ca 2 meter till en undercentral
Skulle Biltemas kvalitetskabel EKKJ 4x2,5 +2,5 mm2 duga ? art nr 35-054
Eller ska man gå med BT:s EKLK 5G2,5mm2 istället ? art nr 35-343
Kunde inte länka annat än till deras startsida..
Ja, jag vet att man ska handla hos Malmbergs om man ska framstå som seriös, men detta behöver hända imorgon..
Ska du säkra av den i huvudcentralen på 16A säkringar? I sådana fall så skulle jag välja EKLK. Annars bör du nog välja 6 mm2 kabel istället
om den ligger i rör hela sträckan i mark så kan du ta EKLK. kom ihåg att köpa en rulle gulgrön tejp när du är på biltema, biledaren ska tejpas med denna.
Hmm, jag lutade själv åt EKKJ:n, då jag misstänker att markröret blir vattenfyllt nu och då, den var väl dessutom hundringen billigare, på 25 meterslängd, nu spelar inte en hundring hit eller dit någon roll, vad som spelar roll är att jag inte vill ångra mig senare..
Vad som talade för EKLK var väl att det ser lite prydligare ut med en vit kabel på väggen i källaren, men det är egentligen av underordnad betydelse..
Det ska funka, och om jag eventuellt släpar dit en elektrikare någon dag, så ska han inte slita sitt hår i förtvivlan.., och skrika att det ska göras om
Vad som talade för EKLK var väl att det ser lite prydligare ut med en vit kabel på väggen i källaren, men det är egentligen av underordnad betydelse..
Det ska funka, och om jag eventuellt släpar dit en elektrikare någon dag, så ska han inte slita sitt hår i förtvivlan.., och skrika att det ska göras om
Vattenfyllt? Ska du inte lägga från vägg till vägg? Hur ska det komma vatten in i röret?
Befintligt rör sticker upp intill husgrunden, genom asfalten, och är av okänt skick,
Garaget är gammalt, och ska uppdateras lite, vad gäller el och tak..
Kabeln kommer att ligga på utsidan av grunden, ca 30cm, tills jag når markröret,
Jag får leta rätt på någon skyddsplåt att täcka med där, sedan ska väl markrörets ände tätas ändå på något lämpligt vis lämpligt vis,
Det sticker nu upp ca 40 cm ovan backen, och borde vara tätt, men övertygad är jag inte.
Garaget är gammalt, och ska uppdateras lite, vad gäller el och tak..
Kabeln kommer att ligga på utsidan av grunden, ca 30cm, tills jag når markröret,
Jag får leta rätt på någon skyddsplåt att täcka med där, sedan ska väl markrörets ände tätas ändå på något lämpligt vis lämpligt vis,
Det sticker nu upp ca 40 cm ovan backen, och borde vara tätt, men övertygad är jag inte.
Jaha, okej. Trodde det var nytt. För 4 m rör borde man kunna förlägga så det inte kommer in vatten.
spelar ingen roll med vatten i röret, både EKKJ och EKLK tål detta.
Ok, så då kan man tänka att om jag hittar en rulle EKLK i mitt eget garage i morgon, då funkar den utmärkt, om inte får jag åka 20 minuter till biltema, och där handla vad som inte är slut på hyllan..
ja och köp då inte EKKJ 3x2.5/2.5 som en granne köpte och ville att jag skulle hjälpa honom dra den till en undercentral han skulle ha i ett tillbygge, jag svarade:
jag hjälper dig gärna men då vill jag gärna göra det som det ska vara, och då duger inte den kabeln.. så det blev N1XV 5G2.5 som jag hade liggandes.
jag hjälper dig gärna men då vill jag gärna göra det som det ska vara, och då duger inte den kabeln.. så det blev N1XV 5G2.5 som jag hade liggandes.
undar hur många som tänker "ja den blir ju bra till 3-fas, nolla å jord är ju samma sak så de blir ju bra" tycker liksom inte den kabeln skulle finnas på biltemas hyllor...Mäster skrev:
det den kan behövas till är att koppla en fast installerad 3-fasmotor eller liknande, och hur många iltemakunder gör det?
tycker inte de skulle sälja EKKJ alls då hempulare inte vet att flätan ska tejpas, bättre dom säljer N1XV som jordkabel, det är en bra kabel såväl för proffs som hempulare.
dom kunde haft 3G1.5, 5G2.5 och 5G6