På måndag så skall jag äntligen få värme till huset ;D.
Nu är det så att det kommer en rörmockare och installerar värmepumpen men han har elbehörighet. Dock så är han en klåpare och det skulle inte förvåna mig om de inte har rätt kabel med sig.

mao så tänkte jag inhandla rätt kabel ;D (han skall inte slippa undan den här gången)

Det är en CTC 8.5 kw, jag antar att det finns från maskinen men vad skall jag ha från kopplingsdosan fram till elcentralen?

Är det trefas?
Har fk 1.5 men den är väl för klen?
Har även EKLK en treledare (1.5) samt en femledare (2.5), kan man dra dem i flexislang eller måste dem vara synliga?

S
Ta din EKLK 5G2,5. Lägg den synligt för du får ett litet helsike att dra den i slangen.
Har rörmockar'n elbehörighet, sa du?

två killar som har en kombinerad firma.
Men om jag inte vill ha den synlig, vad skall jag då ha för kabel, kan jag testa att dra in min 5G2.5? (det är bara två meter lite drygt, iofs en 90gradare)

sawsaw skrev:
Ta din EKLK 5G2,5. Lägg den synligt för du får ett litet helsike att dra den i slangen.
Har rörmockar'n elbehörighet, sa du?
Håller med, eller köp minikanaler och lägg den i. KOM IHÅG ROTATIONSRIKTNINGEN!
Annars blir det ingen värme.

Mikael_L
Vill du köra i rör så får du dra 5 st 2,5mm2 FK !

Oki.

Vilka färger är det som gäller när man kör 5?

Rotationsriktningen, det har väl inget med kablarna att göra, utan det är väl pumpen, och den länmar jag över till installatören.

Blå och gröngul + tre till

Så de andra tre är "valfria" ?

S
Standarden säger: brun, svart, vit, blå och gul/grön.

d-sajn skrev:
Rotationsriktningen, det har väl inget med kablarna att göra
Den har att göra med fasföljden, dvs hur brun, svart och vit kopplas.

Kan jag ta min 5G2.5 och skala den och på så sätt få fem stycken kablar alá FK? Det blir ju enklare att dra igenom en kabel åt gången instället för hela 5G2,5,

Ja, det går bra men låt skalet gå in i röret en dm

• Gilla
Wester94
  • Laddar…
d-sajn skrev:
Kan jag ta min 5G2.5 och skala den och på så sätt få fem stycken kablar alá FK? Det blir ju enklare att dra igenom en kabel åt gången instället för hela 5G2,5,

ha ha, nu får du ge dig, be rör killen koppla in pumpen ta kvitto, begär ett kvitto på att el installationen är utförd enligt gällande el-bestämmelser, så e det klart... om han e osäker så kommer han inte ge dig ett kvitto på elen, då får han betale en riktig elektriker, klart som korv spad.....

Du skall i alla fall inte koppla in värme pumpen. (med tanke på dina olika frågor gällande inkoplings möjligheter..)

Det stämmer att jag inte skall koppla in något över huvudtaget. MEN för att inte elektrikern skall kommma ut och sedan vända hos mig då han anser att han inte har rätt saker med sig ut och på så sätt fördröja hela installationen så kan man förbereda. Har haft många hantverkare hos mig under ett tag och det verkar ibland som att de kommer ut och sedan åker hem efter en timme för att hämta "saker" och sedan så kommer de inte tillbaka förrän nästa dag. Det blir både dyrt och onödigt.

Sen så var det så att jag har en 5G2.5:a och istället för att köpa FK 2.5 som jag inte hittar på lös längd utan bara på 100m rulle, så tänkte jag att man kan använde det som jag redan har.

Glöm att dra 5g2,5.........En ctc 8,5 behöver 16A med 3kw elpatron.
Jag rekomenderar att du drar minst en 4mm för att kunna använda 6kw/9kw elpatron.
Den behövs vid riktigt kallt väder.
Jag drar 4-6mm till nästan alla värmepumpar över 8kw.......

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.