Ska dra kabelskydd och kabel längs vår tomt. Försöker hitta gul slang mindre än 50mm. Finns inte det? Är det en dödsdom över att använda annat kabelskydd, typ flexslang för ingjutning i betong?
 
Tänkte du inte gräva ner kabeln?
 
Totte_S
Antingen gör du rätt eller så gör du lätt.
För att hålla det kort så är det enklaste sättet att göra kabelväg i mark på en villatomt att gräva ner ett gult 50mm markrör minst 30cm och se till att inte återfylla med vassa stenar.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
T Tsdoesds skrev:
Tänkte du inte gräva ner kabeln?
Jodå, den ska läggas under markstenen men 50mm är aningen stort rör för en kabel. Det ser ut som om dessa gula kablage bara är 50mm och uppåt.
 
Totte_S
Om du väljer rätt kabel kan du slippa rör och istället lägga gult markeringsband över.

Villa Spinell Villa Spinell skrev:
Jodå, den ska läggas under markstenen men 50mm är aningen stort rör för en kabel.
 
Totte_S Totte_S skrev:
Antingen gör du rätt eller så gör du lätt.
För att hålla det kort så är det enklaste sättet att göra kabelväg i mark på en villatomt att gräva ner ett gult 50mm markrör minst 30cm och se till att inte återfylla med vassa stenar.
Fast 50mm... Finns det inte mindre?
 
Totte_S Totte_S skrev:
Om du väljer rätt kabel kan du slippa rör och istället lägga gult markeringsband över.
OK, det gjorde livet lite enklare. Vilken kabel är rätt?
 
Totte_S
Villa Spinell Villa Spinell skrev:
Fast 50mm... Finns det inte mindre?
edit : du hann svara innan.
N1XV är en kabeltyp som troligen kan vara godkänd för dig , men det beror på lite mer parametrar. Vilken kabel hade du tänkt använda?
50mm är lite när man skall dra i kabel om det inte är spikrakt, korta sträckor och nylagt rör. Jag lovar.
Varför kan du inte gräva djupare? En kabel är ca 10mm, röret 50mm. Vill du spara 2 cm grävdjup?
 
Totte_S Totte_S skrev:
edit : du hann svara innan.
50mm är lite när man skall dra i kabel om det inte är spikrakt, korta sträckor och nylagt rör. Jag lovar.
Varför kan du inte gräva djupare? En kabel är ca 10mm, röret 50mm. Vill du spara 2 cm grävdjup?
98% av kabeln kommer att ligga under marksten eller i makadam. Skitjobbigt att gräva i det materialet.
 
Totte_S Totte_S skrev:
edit : du hann svara innan.
N1XV är en kabeltyp som troligen kan vara godkänd för dig , men det beror på lite mer parametrar. Vilken kabel hade du tänkt använda?
50mm är lite när man skall dra i kabel om det inte är spikrakt, korta sträckor och nylagt rör. Jag lovar.
Varför kan du inte gräva djupare? En kabel är ca 10mm, röret 50mm. Vill du spara 2 cm grävdjup?
Har inte kommit så långt i planeringen :-)
 
Totte_S
Du ska inte lägga vare sig kabel eller rör i makadam. Det skall läggas i fint material ca 10 cm runt om så inte kabeln/röret skadas.
Det är jobbigt eller dyrt att äga hus, oftast båda!;)
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Det finns tunnare, samma typ som används till vatten men då med en gul rand. Problemet är väl att man nog inte kan köpa mindre än 500m. Kolla på kabelskyddsrör SRE-P.
 
  • Gilla
faf och 1 till
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
Du ska inte lägga vare sig kabel eller rör i makadam. Det skall läggas i fint material ca 10 cm runt om så inte kabeln/röret skadas.
Det är jobbigt eller dyrt att äga hus, oftast båda!;)
Sorry, jag förklarar dåligt. Kabeln skall läggas i makadam men skyddas av sand. Dvs återfyllning
sker av mjukt material.
 
Totte_S
Men 32 eller 50 mm är fortfarande bara 18 mm extra grävdjup
Jag föreslår 110 mm rör så finns det plats i framtiden!
 
Totte_S
Villa Spinell Villa Spinell skrev:
Sorry, jag förklarar dåligt. Kabeln skall läggas i makadam men skyddas av sand. Dvs återfyllning
sker av mjukt material.
Men varför behöver du spara in 20-30 mm grävdjup?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.