2 668 läst ·
16 svar
3k läst
16 svar
Kabelskydd
Sida 1 av 2
Ska dra kabelskydd och kabel längs vår tomt. Försöker hitta gul slang mindre än 50mm. Finns inte det? Är det en dödsdom över att använda annat kabelskydd, typ flexslang för ingjutning i betong?
Antingen gör du rätt eller så gör du lätt.
För att hålla det kort så är det enklaste sättet att göra kabelväg i mark på en villatomt att gräva ner ett gult 50mm markrör minst 30cm och se till att inte återfylla med vassa stenar.
För att hålla det kort så är det enklaste sättet att göra kabelväg i mark på en villatomt att gräva ner ett gult 50mm markrör minst 30cm och se till att inte återfylla med vassa stenar.
edit : du hann svara innan.Villa Spinell skrev:
N1XV är en kabeltyp som troligen kan vara godkänd för dig , men det beror på lite mer parametrar. Vilken kabel hade du tänkt använda?
50mm är lite när man skall dra i kabel om det inte är spikrakt, korta sträckor och nylagt rör. Jag lovar.
Varför kan du inte gräva djupare? En kabel är ca 10mm, röret 50mm. Vill du spara 2 cm grävdjup?
98% av kabeln kommer att ligga under marksten eller i makadam. Skitjobbigt att gräva i det materialet.Totte_S skrev:
Har inte kommit så långt i planeringenTotte_S skrev:
edit : du hann svara innan.
N1XV är en kabeltyp som troligen kan vara godkänd för dig , men det beror på lite mer parametrar. Vilken kabel hade du tänkt använda?
50mm är lite när man skall dra i kabel om det inte är spikrakt, korta sträckor och nylagt rör. Jag lovar.
Varför kan du inte gräva djupare? En kabel är ca 10mm, röret 50mm. Vill du spara 2 cm grävdjup?
Sorry, jag förklarar dåligt. Kabeln skall läggas i makadam men skyddas av sand. Dvs återfyllningTotte_S skrev:
sker av mjukt material.