Har en matare till garaget som kommer in genom källargolvet.
När jag byggde så lät jag den grova "utekabeln" ligga ända fram till centralen men nu är det dags att byta inomhusdelen mot en snyggare smidare sak

Vilken dimension är att rekommendera?
Är 3 fas å 25 A räcker
Helst ska den vara vit/grå eftersom den går genom typ gillestuga

Du bör ha samma dimension som jordkabeln, annars måste du sätta en skylt i centralen om detta. EKLK 5G6 kan väl vara lämpligt om jordkabeln är 6 mm2.

EKLK finns inte så grov, ACEflex och måla den vit röstar jag på.

FKK finns 5G6.

Den är dock antagligen dyrare än ACEFLEX 5G6 + vit plastkanal.

FXK 4x6+6 skulle också passa bra om det ska vara snyggt och smidigt, vit och fin samt diameter <15mm.

Det sitter en grov kabel ut till garaget,säkert 10mm eller mer men jag har inte säkringar till mer än 25A
Så en 6mm vore väl tillräckligt då antar jag eller?

Floppman skrev:
EKLK finns inte så grov, ACEflex och måla den vit röstar jag på.
Jaja.. N1XV pryder ju dock alltid sin plats. Om man gillar den lite rustika stilen, vill säga..;)

6 mm2 räcker för 25 A, men du bör som sagt sätta en skylt i centralen att kabeln inte är 10 mm2 hela vägen om du skarvar med 6mm2.

mycke_nu skrev:
Jaja.. N1XV pryder ju dock alltid sin plats. Om man gillar den lite rustika stilen, vill säga..;)

6 mm2 räcker för 25 A, men du bör som sagt sätta en skylt i centralen att kabeln inte är 10 mm2 hela vägen om du skarvar med 6mm2.
"lite rustika stilen" ?

Det kommer inte att bli tillåtet med mer än 25A till fastigheten så det borde ju inte blir problem men en skylt är ju lätt att fixa dit

Anledningen till att kabeln är så grov är att jag fick den gratis när jag byggde garaget :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.