Hej,
Jag har köpt en liten transformator hos Biltema som jag har tänkt använda för att driva en liten 12V/10W spotlight (som skall fungera som larmindikation från vår pelletsbrännare). Medföljande kabel är 1,8 meter vilket är för kort för mitt behov. Den behöver vara cirka 4 meter.

Vad händer om jag byter/förlänger kabeln?

lampan lyser svagare, går förmodligen att motverka med grövre kabelarea

Att lampan lyser svagare är fullt acceptabelt. Rent av ett önskemål t.o.m.

Det blir väl helt enkelt till att testa. Den kommer ju bara att lysa kortvarigt och sällsynt (helst aldrig) så förhoppningsvis så klarar transformatorn av det.

Om det är en larmindikering så borde det vara en fördel om den lyser så att det syns ordentligt...

Det är en fördel om den inte lyser så kraftigt, den kommer då att hålla i evigheter. Inte skoj med en trasig lampa i larmindikering.

Prototypen

J
Anledningen till kabel längden är att om man har längre kabel än 2 m på en elektronisk transformator så blir det radiostörningar. Ljuset från lampan kommer med stor sanolikhet att vara den samma men du kan få problem med att tv och radio blir störda av transformatorn.

Och än en gång. Tillverkaren specar (för de allra flesta elektroniska transformatorer) att man inte får ha mer än 2m kabel. Även om skälet framförallt är radiostörningar, så betyder det att ingen vet med säkerhet vad som händer rom du kopplar in en 4 meters sladd. Den är inte provad för det fallet.Transformatorn kan börja brinna, det är visserligen inte hög sannolikhet för det, men man måste följa de begränsningar som tillverkaren utfärdar.

Behöver du mer än 2 meter så välj en trandformator som är specad för det. Ex. en traditionell järnkärnetransformator.

Sailorman skrev:
Om det är en larmindikering så borde det vara en fördel om den lyser så att det syns ordentligt...
Den ska sitta i sovrummet, så det behövs ingen "saftblandare"..

OK, då köper jag det...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.