Hej!

Idag har jag en utanpåliggande strömbrytare hemma på väggen. Från denna är det borrat genom väggen, "genom brytaren", och ut på andra sidan, vilket är på min uteplats. På utsidan av väggen går brytarna kablar direkt in i en liten kopplingsdosa för att sen gå vidare till en lampa. I dosan finns inga kopplingar utan är bara som ett "skydd" för utgående borrhål/kabel. Tanken var egentligen att eventuellt skarva från denna dosa i framtiden.

Nu vill jag byta brytaren och även ta bort dosan o ersätta den med ett utanpåliggande eluttag, antingen 1 eller en dubbel.

Det kan bli tajt med att få plats med alla ledare varför en dosa kanske är nödvändigt, men jag vill försöka göra en mer slimmad installation.

Om jag ritat rätt kommer det se ut som bilden. Jag kommer bryta både nolla o ledare till eluttaget. Den andra brytaren går till en lampa.

Jag kommer troligen skarva jorden i brytaren, både till lampan och eluttaget. Alt skarva jorden på en plint på eluttaget, om det finns. Det beror också på kabeldragningen i övrigt.

Mina funderingar:

- för att borra två hål för genomföring genom vägg, är det lämpligast att istället borra ett större hål i dra två kablar parallellt? Detta för att lättare pricka rätt i brytaren/eluttaget.

- är det lämpligt eller olämpligt att dra en kabel via strömbrytaren trots att kabeln inte är kopplad till uttaget? (Dra in den bakvägen för att sen gå ut i sidan) Detta för att täcka utgångshålet. Kanske inte fyller någon teknisk funktion men snyggare.

• Utanpåliggande vägguttag med lock öppen, visar insidan med anslutningsmöjligheter. Anpassat för exteriör användning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopplingsschema för utanpåliggande strömbrytare med markerade kablar för lampa och vägguttag utomhus, visar ledarnas anslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dracula Dracula skrev:
På utsidan av väggen går brytarna kablar direkt in i en liten kopplingsdosa
kablar = pluralis?
Dracula Dracula skrev:
till en lampa
singularis? Alltså en enda lampa? Är den placerad lite väderskyddad på altanen?

Det som ev behöver tvåpolig brytning är lampan, fast endast om den är utsatt för väder och vind. Så du kan förenkla allting betydligt genom att använda en kronströmbrytare.

Det jag anser mest fackmannamässigt är ett VP-rör med FK (eller kabel 4G1.5) genom väggen, två tändtrådar, en nolla och en skyddsjord. Då är det bara en tändtråd som behöver skarvas i uttagets kapsling. De andra två ansluts på uttagets plintar.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
kablar = pluralis?

singularis? Alltså en enda lampa? Är den placerad lite väderskyddad på altanen?

Det som ev behöver tvåpolig brytning är lampan, fast endast om den är utsatt för väder och vind. Så du kan förenkla allting betydligt genom att använda en kronströmbrytare.

Det jag anser mest fackmannamässigt är ett VP-rör med FK (eller kabel 4G1.5) genom väggen, två tändtrådar, en nolla och en skyddsjord. Då är det bara en tändtråd som behöver skarvas i uttagets kapsling. De andra två ansluts på uttagets plintar.
Tack.
Lampan är väderskyddad. Eluttaget ip-klassat men jag väljer att ändå göra det helt strömlöst via brytare, även om det är overklill. Jag har redan köpt grejerna.

Ja två kablar genom väggen. Kan lägga VP-rör men jag ska dra en klädd EKK-kabel och göra kopplingarna i brytaren, och utsidan i uttaget. Isolerade/klädda kablar kan bli för varma i VP-rör.

(Är det ok att skala en klädd kabel och förlägga ledarna i VP och sen fortsätta med klädd kabel ut på fasaden? )

Jag avråder som sagt från två kablar genom väggen till uttag eller dosa. Det är inte fackmannamässigt i mina ögon. Dra i så fall en kabel till uttaget och en kabel till lampan som inte passerar igenom uttaget.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Om du vill dra kabel istället för lösa ledare så kan du ju välja en 5g kabel som ger dig 4 ledare och jord i samma kabel fram till uttaget och sedan 3g vidare till lampan.

• Gilla
Dracula
  • Laddar…
Det går, men blir ett litet formellt problem med färgen på de två neutralledarna,

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det går, men blir ett litet formellt problem med färgen på de två neutralledarna,
Ja, om man verkligen vill bryta neutralledaren till uttaget så blir det ett "problem" men till skillnad från jordledaren räknas det ju inte som krigsbrott om man märker upp en extra neutralledare i båda ändar.

(Men själv hade jag valt att bara bryta fas till uttaget och få en ledare "över" snarare än att leta upp en 4g kabel)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.