Kommer att behöva "föryngra", snygga till och komplettera elinstallationerna i källaren och funderar på hur man kan få en snygg och praktisk kabelförläggning i tak. Vill ha något som kan byggas upp i etapper på ett enkelt, snyggt och dammavvisande sätt och vill därmed helst undvika nuvarande standardlösning med vanlig mantlad kabel klamrad kors och tvärs i taket, och tänker mig istället någon sorts kabelkanaler för åtminstone huvudstråken.
Får för mig att jag är ute efter en kombination av montageprofil (se bild) och kabelkanal. Dels därför att kabelkanaler fungerar mindre bra upp-och-ner, och dels därför att det delvis handlar om grövre kablar som känns lite amatörmässigt att inte klamra ordentligt.
Är det en vettig/vedertagen lösning att lägga en montagprofil i en kabelkanal, eller finns det motsvarande standardlösningar?
Får för mig att jag är ute efter en kombination av montageprofil (se bild) och kabelkanal. Dels därför att kabelkanaler fungerar mindre bra upp-och-ner, och dels därför att det delvis handlar om grövre kablar som känns lite amatörmässigt att inte klamra ordentligt.
Är det en vettig/vedertagen lösning att lägga en montagprofil i en kabelkanal, eller finns det motsvarande standardlösningar?
Fungerar bra den typ av ränna du visar men kabelkanal fungerar utmärkt i tak. Det finns rännor med små klipps dom håller kablarna på plats även utan lock. De grövre kablarna, vad du nu menar med grövre kan du klamma i botten på kanalen. Skruv genom kanalen upp i taket, det kan väl max röra sig om en ”grovis” i en villa, resten lägger du löst i, det hade jag föredragit.
Det är åtminstone tre grövre kablar i detta fall - huvudmatningen, matning till en undercentral och bergvärmepumpen.
Kabelkanalen tänkte jag mest för att det skall bli snyggt (dvs hyfsat dolt) och dammfritt. Det funkar säkert att bara peta i alla kablar i en kanal, men det tenderar ju att bli lite ormbo vilket jag tänkte skulle undvikas.
Kabelkanalen tänkte jag mest för att det skall bli snyggt (dvs hyfsat dolt) och dammfritt. Det funkar säkert att bara peta i alla kablar i en kanal, men det tenderar ju att bli lite ormbo vilket jag tänkte skulle undvikas.
Du kan ju fästa de tre större under ett hålband sen stripsar du kablar i hålbandet. Lägger du det snyggt så blir det inget ormbo. Sen är frågan, ormbo inuti en 60/40-kanal eller en fartygsränna i källartaket. Jag vet vad jag hade valt 
Produkter som diskuteras: "hålband"
Hålband HB A4 rostfri 10 meter FAST
Förankning av mindre träkonstruktioner
494 kr inkl moms
Läs mer
Förutom ur arbetssynpunkt då.... men vem bryr sig om det när det ska bli snyggt och braC cpalm skrev:
För övrigt, blir det inte extremt trångt att bunta kablar på en fartygsränna/montageplåt i en 60x40 kanal?
Kabelkorg/stege kanske?
Redigerat:
Nu lär det iofs behövas en betydlig bredare kanal, men du har säkert rätt, det funkar nog inte så bra. Idealet skulle vara någon sorts lock som kan sättas på montageplåten. Det handlar ju bara om att jag vill dölja kablarna.tommib skrev:
Ur arbetssynpunkt vet jag i och för sig inte om det är så mycket sämre än att borra hundratals hål för att klamra direkt i betongtaket som det är gjort idag?
Kabelstege/korg/ränna som pendlas ner är ju knappast ett mer diskret och mindre dammsamlande alternativ(?) Dessutom är takhöjden snålt tilltagen. Men du kanske tänker på något speciellt?
Nej, egentligen inte. Jag kom dock på ett sätt nu då jag har samma problem i min källare.
Montageplåt av lämplig bredd i taket. Kablar buntas på denna. Med jämna mellanrum, ca 50-60 cm, skruvstift som sitter i mitten av plåten mellan kablarna. Bygg lock av 6 mm MDF med kant för att få en U-form som målas i samma färg som taket. Hål där skruvstiften tittar ner, montera upp "locken" med vingmutter, lettrad skruv eller allra helst hattmutter. Snyggt, samlar inte damm, demonterbart för att lägga till kablar och rätt enkelt att jacka ur för en kabel som ska ut ur stråket. Kan till och med anpassas för ett ojämnt tak men det kräver rätt mycket jobb. Kanske med P-list mot taket om det inte är väldigt ojämnt? Man kanske till och med kan gå ner på 3 mm masonit om man tänker sig att kanterna stagar upp den men då är det nog bra att förstärka lite just vid fästpunkterna.
Man bör med det förläggningssättet börja räkna lite på belastning och sammanlagringseffekter eftersom kylningen blir sämre men det blir den i fallet med kabelkanal också.
Montageplåt av lämplig bredd i taket. Kablar buntas på denna. Med jämna mellanrum, ca 50-60 cm, skruvstift som sitter i mitten av plåten mellan kablarna. Bygg lock av 6 mm MDF med kant för att få en U-form som målas i samma färg som taket. Hål där skruvstiften tittar ner, montera upp "locken" med vingmutter, lettrad skruv eller allra helst hattmutter. Snyggt, samlar inte damm, demonterbart för att lägga till kablar och rätt enkelt att jacka ur för en kabel som ska ut ur stråket. Kan till och med anpassas för ett ojämnt tak men det kräver rätt mycket jobb. Kanske med P-list mot taket om det inte är väldigt ojämnt? Man kanske till och med kan gå ner på 3 mm masonit om man tänker sig att kanterna stagar upp den men då är det nog bra att förstärka lite just vid fästpunkterna.
Man bör med det förläggningssättet börja räkna lite på belastning och sammanlagringseffekter eftersom kylningen blir sämre men det blir den i fallet med kabelkanal också.
Produkter som diskuteras: "P-list"
Tätningslist P-profil brun EPDM-gummi Tesa
För springor 2-5 mm
62 kr inkl moms
Läs mer
Exempelskenan i första inlägget är en MP-MK ifrån MPBolagen. Den har en väldigt allsidig hålbild som medger många olika infästningsmöjligheter. Den är även lite dyrare än enklare varianter. Vilka fördelar upplever ni att den har i praktiken jämfört med deras enklare skenor som t.ex. "Montageprofil 2" eller den konkurrerande W4 skenan?
Det jag triggade på är "svamparna" för infästning med buntband. Det är ju knepigt med bara hål om man inte kommer åt baksidan på profilen. Men det kanske finns även på andra montageprofiler.O Steamboy skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Var det inte i en källare, i ett pannrum...
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Då klamrar man kabeln. Skall man göra något extra så skulle det vara att sätta rostfria klammer eller naja på stegar/plåt och det för att kablarna inte skall falla ner vid ev brand. Estetik ägnar man sig åt där det syns, eller när frun kräver det.
He he, OK, problemet löst.R Robert-san01 skrev:
Nu är det kanske inte riktigt ett sådant pannrum som man spontant ser framför sig. Dels passerar man genom pannrummet för att komma till tvättstuga och torkrum. Dels är pannan en bergvärmepump så det är ju inte direkt någon kolkällare. Dels är det rätt stort - typ 30 kvm. Så liiite estetik kan man väl kosta på sig?