peerer skrev:
Så här är det kopplat när dom kom
Eftersom ingen har påpekat det så: Märkningen på sockeln har ju ingen elektrisk funktion här, utan det är bara en överkopplingsplint. Det har iofs färgerna på ledningarna inte heller, MEN jag skulle nog ändå lita mer på dem. Så blå=nolla, brun=fas och gul/grön=jord. Koppla alltså färg-mot-färg och strunta i markeringarna på sockeln, det blir tydligast. Om man skall gissa så har man helt enkelt slarvat på fabriken, någon har kanske bara fattat "gul/grön i mitten, de andra på sidorna" och så har det blivit såhär.

Superproffsigt är det ju i vilket fall inte, och eftersom slarv på en punkt brukar tyda på slarv på andra, så skadar det ju inte att mäta upp lampan när du kopplat in den så att ev. åtkomliga jordade metalldelar inte är spänningsförande och gärna att du har kontinuitet mellan dessa och jorden i systemet i övrigt. (Dessa mätningar kan man göra med en enkel multimeter. Det går ibland att göra bättre mätningar, men då behöver man bättre/dyrare instrument.)

Vad menar du med kontinuitet?
Har mätt på metalldelarna om dom var strömförande
Äntligen ett vettigt svar

peerer skrev:
Vad menar du med kontinuitet?
Har mätt på metalldelarna om dom var strömförande
Äntligen ett vettigt svar
Jo, jag menar att de hänger ihop elektriskt. Så tag och Ohmmät (går med summer också) mellan metallhöljet (dvs det som skall vara jordat) och jorden i systemet, alltså jordblecket i ett uttag. Dvs på samma sätt som när du mätte om det var spänning på höljet, men resistansmät istället. Om du har svårt att nå så använd en jordad förlängningssladd, och kolla gärna med ett annat uttag först, dvs dra fram förlängningssladden dit och mät bleck-till-bleck (alltså mellan två olika uttag) så vet du ungefär vad du skall få för värde.

Om du surfar runt här så hittar du ett par trådar med hundra inlägg om varför detta inte är rätt sätt att göra det på, och den åsikten är inte utan förtjänster, MEN om alternativet är att inte mäta alls, så är det här iaf ett stort fall framåt ur säkerhstsynpunkt. (Du har väl jordfelsbrytare i ditt system? Skaffa det omedelbums annars.)

Jordfelsbrytare finns
Ska mäta innan jag monterar dom

Jag tackar för tipsen

Det är nog en bra ide att kontrollmäta. Om det ser ut som de kopplat trådarna lite slumpartat, så finns det ju en risk att det är slumpat även inne i armaturen, så att gulgrön inte alls är jord.

Ni är för roliga. Byt plats på blå och brun i plinten => problem solved!

Ja man skulle ju önska att det var så lätt. Eller att det var som i sverige , att det inte spelar så stor roll vad som är L och N. Men otaliga är de filmer på Tuben som visar livsfarliga kinalampor där ena ledaren strömbegränsas med en enkel kondensator och den andra går i princip (sett ur elektrisk synvinkel) direkt till diodkortet. Bara ett hundradelar tjockt oxidskikt skiljer live 230v från människohanden som skruvar i lampan.

Blir problematiskt med stickpropp...

Inte med kinesiska stickproppar som inte är vändbara (så länge de är jordade).

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.