Ja

CyberStoffe skrev:
Isolerslang att trä över biledaren finns bl.a. här:
[länk]
Mja...
Det där är ju den helt vanliga PVC-slangen som vi använder till t.ex. biledaren eller skärmen på våran AKKJ!

Det hade allt piggat upp med siliconslang när det hettar till, som i det här fallet ;)

Hmm? Särskilt varmt bör det ju inte bli i uttagen i det här fallet!

Nej, attans tusan! :-X

Ber verkligen om ursäkt.
Jag hade precis läst en tråd om FK i burkar för halogenspottar med 90[sup]o[/sup]C, så jag måste ha blandat ihop gracerna. :-[

El_-micke skrev:
nepp........nu mer skall båda ändarna kopplas
Var står det ???

Så här svarar elsäkerhetsverket på frågan hur biledaren skall kopplas in.

Biledaren i en kabel är avsedd och dimensionerad enbart för skyddsjordning av metallmanteln i sådana kablar där metallmanteln är en utsatt del (413.1.1.2). Biledaren får därför inte användas för skyddsjordning av andra utsatta delar som till exempel kopplingsdosor av metall eller anslutna apparater och bruksföremål.

Biledaren skall vara förbunden med skyddsledaren på ett sätt som säkerställer att manteln är effektivt skyddsjordad och att utlösningsvillkoret är uppfyllt vid en spänningssättning av manteln (413.1.1.1). Dessa villkor kan vid kortare gruppledningar normalt uppfyllas genom att biledarna ansluts till skyddsledarskenan i en central och sedan sammankopplas i de olika kopplingspunkterna.

För att skyddsjordningen av manteln alltid skall vara säkerställd bör biledaren företrädesvis vara ansluten till skyddsledaren i kretsens båda ändar det vill säga även i anslutna bruksföremål och liknande.

Om det är nödvändigt för att till exempel motverka risk för störningar kan dock biledarkretsen anslutas till skyddsledare i endast en punkt. Anslutningen bör då göras i kretsens matande ände.

MickeM skrev:
Så här svarar elsäkerhetsverket på frågan hur biledaren skall kopplas in.

Biledaren i en kabel är avsedd och dimensionerad enbart för skyddsjordning av metallmanteln i sådana kablar där metallmanteln är en utsatt del (413.1.1.2). Biledaren får därför inte användas för skyddsjordning av andra utsatta delar som till exempel kopplingsdosor av metall eller anslutna apparater och bruksföremål.

Biledaren skall vara förbunden med skyddsledaren på ett sätt som säkerställer att manteln är effektivt skyddsjordad och att utlösningsvillkoret är uppfyllt vid en spänningssättning av manteln (413.1.1.1). Dessa villkor kan vid kortare gruppledningar normalt uppfyllas genom att biledarna ansluts till skyddsledarskenan i en central och sedan sammankopplas i de olika kopplingspunkterna.

För att skyddsjordningen av manteln alltid skall vara säkerställd bör biledaren företrädesvis vara ansluten till skyddsledaren i kretsens båda ändar det vill säga även i anslutna bruksföremål och liknande.

Om det är nödvändigt för att till exempel motverka risk för störningar kan dock biledarkretsen anslutas till skyddsledare i endast en punkt. Anslutningen bör då göras i kretsens matande ände.
Då stämmer det inte att den SKALL kopplas in eftersom det finns undantag, det var precis det jag var ute efter!

Pierre1981 skrev:
1. Eklk har en metalmantel i sig som skyddar mot mekanisk åverkan. Ligger en flertrådig biledare mot denna mantel som ska jordas, så att kablen är riktigt skyddad.

2. Helst ska Eklk användas i badrum. Ekk får användas, men rekommenderas inte. Kopplingsdosor får inte användas i badrum. All koppling ska göras utanför badrumet. Även om du ha kopplingsdosor med IP5*.

3. Kulo (Ekrk) - Är en inomhuskabel. Smalare än både Ekk och Eklk. Har metalmantel mot mekanisk åverkan. Få inte användas i genomföringar, eller i badrum. Lättast att få snygg, syns inte så mycket om man använder APK-klammer.
Ekk - Utom och inomhuskabel. Få användas i genomföringar och badrum. Enda av dessa tre som inte har metalmantel, alltså skydd mot mekanisk åverkan. Kan lätt böja sig om man inte klamrar den på täta avstånd. Kan torka ut och missfärgas om man använder den på platser som är utsatta för direkt solljus. Därför rekommenderas Ekk-light eller Eklk i dessa lägen.
Ekk-Light - Samma som Ekk fast den är uv-beständig och tål att monteras på platser som är utsatta för direkt solljus.
Eklk - Stort sett samma som Ekk fast den har en metalmantel och flertrådig biledare. Inte lika snygg att ha inne eftersom den är rätt grov. Rekommenderas att ha i badrum. Få grävas ner om man lägger den i plastslang.

Både Ekrk och Eklk har en flertrådig biledare som ligger mot dess metalmantel. Dessa trådar ska tvinnas ihop och jordas. En plasthylsa ska sitta över som skydd.

Sammanfattning,
Inomhus, Ekrk, Ekk och Ekk-Light
Utomhus, Eklk eller Ekk-Light
I mark, Eklk (Plastslang)
I badrum, Eklk
I vatten, INGEN
Varför får man inte använda EKRK i genomföringar? Den har skydd mot mekanisk åverkan, men EKK får man tydligen göra det med, som INTE har mekaniskt skydd?
Jag ska göra en kuloisntallation i en lite stuga, och måste därför gå igenom en trävägg som är 5cm tjock, kan man inte använda EKRK då? Måste man då sätta en EKK på den lilla snutten?

Ingen som har svar på min fråga i förra inlägget? det gäller en innervägg...

Peacegrove skrev:
Ingen som har svar på min fråga i förra inlägget? det gäller en innervägg...
Du kan dra EKRK genom en vägg. Tror det max får vara 20cm, är inte säker. Den skall förläggas så att den är "lätt sjönjbar (hur stavas det??) på bägge sidorna av väggen. Vet inte om den skall ligga i rör den korta biten, troligen skall den väl det.

Om jag minns rätt.
Nu får någon behörig fylla i..

Skaneerik har helt rätt.

Hade tänkt använda en liten stump VP-rör för säkerhets skull. Vet dock inte vad lätt sjönbar betyder?? Att man ser att den finns där?

Erik_D skrev:
Skaneerik har helt rätt.
Jaa! Jag hade rätt! ;D

Peacegrove skrev:
Hade tänkt använda en liten stump VP-rör för säkerhets skull. Vet dock inte vad lätt sjönbar betyder?? Att man ser att den finns där?
Det här ältades för ett tag sedan. Leta lite bland de andra trådarna, så hittar du säkert. det var en ganska rejäl diskussion kring hur "lätt sjönjbar" skall tolkas. Problemet med elföreskrifterna är väl att det inte finns så mycket utrymme för tolkning.. ;)

Och ja, vp-rör i genomföringarna är nog ingen dum idé!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.