Jag fällde in ett urtag i väggen där TV:n sitter. Dra grov flexslang till där routern sitter. Jag körde TVn via wifi innan jag kopplade in nätverkssladden och det blir betydligt bättre med sladd än via wifi.

Urtag i vägg för TV med installationsbox för el och datakabelanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Morgonskiftet och 5 till
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Jag fällde in ett urtag i väggen där TV:n sitter. Dra grov flexslang till där routern sitter. Jag körde TVn via wifi innan jag kopplade in nätverkssladden och det blir betydligt bättre med sladd än via wifi.

[bild]
Detta fungerar dessutom för alla TV-apparater. Genialt!

Och med rätt höjd så kan man dölja det med en tavla om man väljer att flytta TVn...
 
Dom är ju perfekta!

Jag önskar att jag drog lite fler tomrör runt huset, fler rör för extra el och nätverk för en accesspunkt i t.ex. garaget.

Sen skulle jag satt min försänkta box i väggen 15cm lägre
 
pacman42 pacman42 skrev:
Detta fungerar dessutom för alla TV-apparater. Genialt!

Och med rätt höjd så kan man dölja det med en tavla om man väljer att flytta TVn...
Jag har samma lösning, problemet är att Samsungs nya box är för stor så den får inte plats bakom TVn. Som tur är har jag även rör till teknikrummet så jag kan ställa den där.

Samsungs lösning är jättebra om man har tv-bänk (vilket nog stämmer i 99% av fallen), men vill man få allt dolt så är tyvärr rör ett måste.
 
Jag har förberett med en dosa på väggen för den dagen jag skaffar en TV. Satte den lite off center




Men man vet ju inte om det blir problem förrens man köper en TV :P
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Dom är ju perfekta!

Jag önskar att jag drog lite fler tomrör runt huset, fler rör för extra el och nätverk för en accesspunkt i t.ex. garaget.

Sen skulle jag satt min försänkta box i väggen 15cm lägre
Snygg lösning. Vad har du för mått på inbyggda hålet, och vilken höjd önskar du att du hade valt?

Vore även kul med en bild med tvn på plats.
 
Nackdelen med Samsungs lösning är att man måste ha den boxen?
Bättre att då köpa en annan TV och bygga en separat ram?
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Nackdelen med Samsungs lösning är att man måste ha den boxen?
Bättre att då köpa en annan TV och bygga en separat ram?
Ja deras bättre TV-apparater har den lösningen.

Tanken är dock väldigt bra för majoriteten av köparna, så skulle inte förvåna mig om fler tillverkare kommer börja med det.
 
Så länge boxen är gjord för att döljas. Jag tittade på LG men deras box innehåller ju även en soundbar, blir svårare då.
Jag har iof en mediamöbel med tygluckor så skulle gå lösa för mig

edit: dock skulle jag ändå använda HDMI ARC för ljudet (OM jag nu skulle använda någon signal från TVn öht)
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Nackdelen med Samsungs lösning är att man måste ha den boxen?
Bättre att då köpa en annan TV och bygga en separat ram?
Boxen är en del av själva tv:n. Alla anslutningar av andra apparater görs till den så den enda anslutning som kan göras till skärmen är den tunna kabeln mellan skärm och box. Skärmen är bara en skärm med inbyggda högtalare, som faktiskt ger ett tillräckligt ljud för normalt tv-tittande. Vill man ha surround och mullrande bas får man komplettera.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Boxen är en del av själva tv:n. Alla anslutningar av andra apparater görs till den så den enda anslutning som kan göras till skärmen är den tunna kabeln mellan skärm och box. Skärmen är bara en skärm med inbyggda högtalare, som faktiskt ger ett tillräckligt ljud för normalt tv-tittande. Vill man ha surround och mullrande bas får man komplettera.
Eftersom TV:n har Bluetooth kör jag ibland uppkoppling av ljudet mot en fet Audio Pro-högtalare (Drumfire) och får då mäktigt ljud utan sladd-dragning :-)
Dock ingen surround, men det klarar jag mig utan.
 
Ni har jag varit och kikat på Elgiganten och kommit fram till en plan. Det får bli en nich bakom Tv:n som är tillräckligt stor för att rymma boxen, om vi väljer Samsung frame. Dit drar vi el och Ethernet och kanske någon tom slang från mediacentralen. Sen får vi se vart vi landar när det är dags att flytta in.
 
N nybyggarn3 skrev:
Ni har jag varit och kikat på Elgiganten och kommit fram till en plan. Det får bli en nich bakom Tv:n som är tillräckligt stor för att rymma boxen, om vi väljer Samsung frame. Dit drar vi el och Ethernet och kanske någon tom slang från mediacentralen. Sen får vi se vart vi landar när det är dags att flytta in.
Tänk på var väggfästet hamnar i så fall. Och att det kanske inte är helt enkelt att haka loss skärmen om man skulle behöva stoppa i en kontakt eller usb- minne i boxen. Alla uttag sitter ju som sagt på boxen, så du vill nog ha den åtkomlig.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Tänk på var väggfästet hamnar i så fall. Och att det kanske inte är helt enkelt att haka loss skärmen om man skulle behöva stoppa i en kontakt eller usb- minne i boxen. Alla uttag sitter ju som sagt på boxen, så du vill nog ha den åtkomlig.
Det har jag koll på, lite över mitten på skärmen. Det var lugnt på Elgiganten idag så jag och min vän provade att lyfta lös skärmen från fästet. Väldigt enkelt om man är två. Även ett bra sätt att påkalla uppmärksamhet från personalen.
 
  • Gilla
Morgonskiftet och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.