Kul med så många svar! Kan tillägga att jag frågade en bekant som är elektriker. Jag frågade inte vad som är korrekt att göra utan hur HAN hade gjort om han hade detta problemet. Han hade lagt kabeln innanför fasadbrädan. Inga rör eller skydd eller nåt.
Så jag gör nog så. Eller jag menar: Elektrikern får göra så 😗

• Gilla
kashieda och 7 till
  • Laddar…
JonasHansson JonasHansson skrev:
Kul med så många svar! Kan tillägga att jag frågade en bekant som är elektriker. Jag frågade inte vad som är korrekt att göra utan hur HAN hade gjort om han hade detta problemet. Han hade lagt kabeln innanför fasadbrädan. Inga rör eller skydd eller nåt.
Så jag gör nog så. Eller jag menar: Elektrikern får göra så 😗
Det borde de flesta veta att man inte får göra! Är det bara hemmafixare här?

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Vilket typ av rör skulle ta bort den risken?
Gammaldags pansarrör?

Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Det borde de flesta veta att man inte får göra! Är det bara hemmafixare här?
Du är en tydlig hemmafixare om du inte vet att man får dra kabel lös i vägg..

F fribygg skrev:
Gammaldags pansarrör?
Det är de som nämndes tidigare som SM-rör och lite kraftigare då OMG-rör. Gamla beteckningar är SP och OPG.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Det är de som nämndes tidigare som SM-rör och lite kraftigare då OMG-rör. Gamla beteckningar är SP och OPG.
Finns det någon annan benämning på det för att hitta det på ex Hornbach, Bauhaus mm? Skulle ju kännas avsevärt bättre att ha ett tåligt rör bakom plankan om det får plats

Farstatjej90
F fribygg skrev:
Gammaldags pansarrör?
Jag vet inte vad det är😬

Jag vet inte vad det är😬
Läs #21

Farstatjej90
F fribygg skrev:
Läs #21
Det säger mig ingenting. Bättre att inte använda förkortningar så hänger alla med☺️

Söker man på "sm rör" via google så kommer det upp en massa länkar till installationsrör så det behövs nog inte så mycket mer beskrivning på röret.

Farstatjej90
R roli skrev:
Söker man på "sm rör" via google så kommer det upp en massa länkar till installationsrör så det behövs nog inte så mycket mer beskrivning på röret.
Visst men enligt forumreglerna får man inte be folk googla svaret.

Jag tycker det är rimligt att man i ett forum med både erfarna och oerfarna förklarar vad förkortningar betyder om någon undrar.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Det säger mig ingenting. Bättre att inte använda förkortningar så hänger alla med☺️
Jag använde såvitt jag vet inte nån förkortning utan poppulärnamnet 'pansarrör', dvs de järnrör för el man ofta stöter på då man renoverar gamla kåkar.

Farstatjej90
F fribygg skrev:
Jag använde såvitt jag vet inte nån förkortning utan poppulärnamnet 'pansarrör', dvs de järnrör för el man ofta stöter på då man renoverar gamla kåkar.
Inlägget du hänvisar till gör det.

@
JonasHansson JonasHansson skrev:
Men är detta Ok? Säg att vi flyttar och nån vill skruva upp något där med risk att skruva igenom kabeln?
Hur skruvar ni upp saker på insidan av huset? Där har ni väl också kabel som är dold i väggarna?

• Gilla
JonasHansson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.